ik erger me aan al die vroege echo's....

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Marieke1983, 23 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Meid begrijpelijk!

Maar denk er maar aan dat als je jou echo krijgt iedereen versteld zal staan van dat kleine minimensje in jouw buik. Op dit termijn is er amper vorm te zien van een kindje! Jij bent tussen de 11 en de 12 weken als je je eerste echo krijgt, en dat is zoveel mooier om te zien! Je ziet echt vormen.

Wachten is absoluut niet leuk, maar je krijgt wel hele mooie foto'tjes voor terug. EN, als iedereen zijn echo al heeft gehad, heb jij hem nog lekker tegoed!

2. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede

3. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Toen ik de titel las dacht ik, jeetje waar slaat dit nu weer op....
    maar toen ik ging lezen begreep ik het, het gaat er mee om dat je baalt dat je zolang moet wachten. ;)

Ik heb helaas we een flinke voorgeschiedenis en heb al 2x een echo gehad. De 1e keer kon ze het hartje niet vinden en geloof me dan stress je alleen nog maar meer. Gelukkig afgelopen dinsdag een mooi hartje zien kloppen.

Het is erg verschillend per VK, hier doen ze pas een 1e echo bij 9-10wk tenzij je een medische voorgeschiedenis hebt of 1 of meerdere miskramen hebt gehad, dan mag je bij 6 weken komen.

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

klopt helemaal, mijn titel is een beetje ongelukkig gekozen :D

maar los daarvan ook wel de vroege echo's hoor, jij hebt dan een reden om ze te krijgen, helemaal logisch! maar ook mensen zonder geschiedenis krijgen een echo met 6 weken, zien niets en zitten dan 3 weken in spanning.

ik snap niet waarom vk's daar niet voor waken, en idd wat Kim zegt, dat er geen lijn in getrokken wordt.

5. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

je hebt helemaal gelijk, daar hou ik me ook aan vast :)

6. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Ik begrijp dat je baalt als je tot 12 weken moet wachten. Ik zou echt zelf naar een echobureau gaan voor een snelle korte echo, is volgens mij niet vreselijk duur en je geld goed besteed als je onzeker bent.
    Ik heb t/m 12 weken 4 echo's gehad: met 5,5 week vanwege enorme buikpijn (bleek later overstimulatie te zijn van de IVF), 7 weken (hartje), 9 weken (hartje) en 12 weken (reguliere echo), maar bij mij was de ontstaansgeschiedenis ook erg moeizaam natuurlijk. Als het bij mij wel spontaan was gelukt was ik waarschijnlijk bij een echobureau met 7 weken een echo gaan doen, ben ook wel een control freak.

7. soley

soley Actief lid

11 jul 2010
    332
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik heb na meerdere miskramen ook vroege echo's gehad. Ondanks dat je nauwelijks iets zag bij de eerste echo met 5 weken 1 dag, vond ik het fijn te weten dat er in ieder geval iets zat. Twee weken later zag je het hartje, en 3 weken later nog steeds. Toen zei de gyn, nou kun je het wel wereldkundig maken. De extra echo's stelden mij wel gerust. De eerste had voor mij niet gehoeven, ik zei ook nog tegen de assistente dat dat nog geen zin had omdat ik dan pas 5 weken was, maar zij hield vol dat het er 7 waren op basis van de datum laatste menstruatie. Ik wist dat dat niet kon ivm onregelmatige cyclus, maar goed hoor, dan wil ik wel even kijken!

Het is wel suf dat er zoveel verschil inzit inderdaad. Je zou eigenlijk een echo moeten krijgen zodra het hartje zou moeten kloppen, dus ook niet al te vroeg, en dan met 13 weken nog een keer, met 20 en 35 weken (groei en liggingsecho, is hier standaard)

8. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meid ik snap je wel hoor. Is ook niet leuk om te horen als iedereen om je heen (of je leest het) al van die vroege echo's krijgt en jij nog moet blijven wachten!
    Volgens mij was er vroeger wel 1 lijn, kreeg je gewoon pas bij de 12 weken een echo maar omdat er zoveel vrouwen met klachten/medische voorgeschiedenis zijn tegenwoordig gaan vk er steeds makkelijker mee om. tenminste daar lijkt het wel op.

Het is wat je zegt. Je begrijpt wel dat het fijn is voor anderen dat ze gerustgesteld kunnen worden. Maar zorgt ook wel voor meer spanning voor jou omdat je nog zo lang moet wachten.

Meid ik gun je van harte een mooie echo straks! Lekker druk kloppend hartje en misschien al spartelend ukkie!! Nog ff vol houden!!

9. ik snap helemaal wat je bedoelt hoor, zag ook overal om me heen dames die al zo vroeg een echo kregen, met een week of 7. Ik wilde eerst ook rond die tijd al komen, maar dat mocht nog niet van de ha. pas vanaf 12 weken (in frankrijk). Toen een vk in nederland gebeld en daar had ik met 9 weken een afspraak. Bleek dat zij geen echo's deed! Nu gistermiddag met 9,6 wk de echo gehad en uiteindelijk ben ik blij dat het zolang is uitgesteld nog, want echt alles zat er al op en aan! Zelfs de teentjes hebben we al kunnen zien! Ik zag een echo van iemand die 1 week vroeger was gemaakt en daar zag je nog niet eens armen of benen op, dus hoe later je aan de beurt bent, hoe meer je ziet van je kindje! Wat ik verder nu nog heb, is dat het nu opeens helemaal niet zo ver meer is tot de 12 weken dus ik kan er nu al echt meer van genieten! 12 weken is inderdaad wel erg lang wachten nog, maar het is wel een hele mooie termijn om je beebje te kunnen bekijken!

10. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Dat je het niet helemaal begrijpt of het jammer vindt dat jij niet zo'n vroege echo hebt gehad, ok, maar je eraan ergeren? Ehm, sorry, maar dat vind ik een beetje klinken als jaloezie.

Als je graag een vroege echo wil, zoek dan een verloskundige die vroege echo's maakt of laat er idd eentje maken bij een pretechobureau.

11. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Ik moet wel zeggen dat ik ook een voorstander zou zijn van een vroege echo. Het lijkt me vreselijk als je hebt moeten wachten tot 9/12 weken om te horen dat je in week 5 ofzo al een miskraam hebt gehad :(.

12. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Maar met een vroege echo is de kans groot dat er alleen een vruchtzakje is te zien en moet je nog tot je 9/12 weken echo wachten om zekerheid te krijgen over of er een kloppend hartje is.
    Of het geeft valse veiligheid, omdat er op de vroege echo wel een kloppend hartje te zien was en krijg je met de volgende echo te horen dat het hartje niet meer klopt.

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Meis als je een echo wil, dan regel je toch een echo. Hier met 8 weken zelf een echo geregeld (en betaald) en een kloppend hartje gezien in een bewegend vlekje. Geweldig :D Was iedere cent waard.

Toen met 11 weken mijn termijnecho bij de verloskundige. Was ook spannend hoor.. maar met 8 weken een kloppend hartje geeft toch al wat meer zekerheid.

Heb toen met 13 weken een echo gehad ivm nekplooimeting, met 20 weken de SEO, met 26 weken een 3/4D pretecho en met 33 weken een liggingsecho (van 3 seconden ;))

14. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38

Daar zit zeker wat in. Ik loop bij de gyn en krijg bij iedere controle een echo. M'n eerste had ik met bijna 6 weken. Geen hartje te zien. Bij de volgende gelukkig wel maar de eerste paar echo's (tot zo ongeveer week 10/12) werd er steeds een slag om de arm gehouden of het goed zat (''het ziet er voor nu goed uit, maar je moet je wel realiseren dat het een hele prille zwangerschap is''). Wat dat betreft is het inderdaad voor eventjes een geruststelling, maar haalt het lang niet alle onzekerheid/stress weg.

En elke controle een echo lijkt luxe (is het in zekere zin natuurlijk ook), maar het zijn meestal hele zakelijke korte echo's (3-5 min). Echokop drie keer heen en weer over m'n buik, soms een meting en klaar is het. Wat dat betreft weinig romantisch ;).

15. mama079

mama079 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.065
    30
    48
    Lekker kort door de bocht. Ik kan me hier pissig over maken. Tuurlijk zit iedere zwanger in de stress, maar als je al een mk hebt gehad, zit je nog meer in de stress. Ik zat mijn eerste zw schap in de stress, heb in sept een mk gehad en nu weer zwanger en ik zit nog meer in de stress.

16. soley

soley Actief lid

11 jul 2010
    332
    0
    0
    Noord Brabant
    Eens, al het mogelijk onbezorgde genieten van zwanger zijn staat op de helling als je al een MK achter de rug hebt. Ik durfde het pas echt te gaan geloven na de 13 weken echo, en begon er pas vertrouwen in te krijgen na de 20 wekenecho. De eerste zwangerschap was het nog joepie zwanger hiep hiep hoera en werd er niet gedacht aan een mogelijke miskraam. Of twee, of drie. Als het dan eindelijk wel goed gaat heb je al heel wat nagels opgegeten hoor!

17. TessMe

TessMe Niet meer actief

Als je eerder een miskraam hebt gehad is het logisch dat je meer zorgen hebt dan iemand die het nog niet mee heeft gemaakt. Je hebt andere zorgen ook. Diepere zorgen. Buiten dat wil ik zeggen dat een vroege echo nog geen garantie geeft dat het goed gaat. Heb bij 2 zwangerschappen vroege echo´s gehad met 6 weken. En mooi kloppend hartje. De laatste zwangerschap kon hij het zelfs al laten horen. Toch ging het mis. Dus een vroege echo kan je tijdelijk wel beetje je zorgen wegnemen maar die komen na een paar dagen toch weer keihard terug. Dus of het echt goed is dat die veel gemaakt worden weet ik niet.

18. Chai

Chai Niet meer actief

Ik heb eerder een miskraam gehad een tijd terug.
    Maar ik vond het juist heel fijn dat mijn eerste echo deze keer met 11+5 weken was. Want toen ik zwanger was van mijn vlinder had ik een echo met 7 weken en ik kreeg daarna gewoon een miskraam. Sowieso was er amper wat op te zien, ja een soort klein coconnetje was het. Deze zwangerschap vond ik het veel leuker dat ik later mijn eerste echo kreeg, er was echt een bewegend mini mensje te zien!
    Had het eerlijk gezegt niet anders gewilt. :)

En als je het echt graag wil, leg je toch gewoon +/- 30 euro bij een echo bureau neer. Dan kan je je mini wondertje even bekijken.

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik kreeg bij mijn kids bij bijde al vroeg een echo omdat ik eerder een ma heb gehad met 11wk. of het mijn gerust stelde. nou eigenlijk niet. bij mijn 1e zwangerschap was ook alles goed met 9wk en uiteindelijk was het hartje nog getsopt met 11wk.

bij alicia 1e echo weer 9wk (cycles was erg lang en dachten dat we verder waren) en daarna de standaard echo met 11wk.

nando 1e echo 5wk (onzekerheid zwangerschapsduur) en was enkel klein vruchtzakje te zien
    extra echo 8wk. alles was goed maar toch nog onzekerheid door 1e zwangerschap
    daarna met 11wk echo om mijn gerust te stellen en ma uit te sluiten
    daarna in deze zwangerschap wel tig echos gehad door gebroken vliezen met 32wk

moet zeggen dat die vroeger echos mijn onzekerheid over de zwangerschap niet weg namen. ik kon pas opgelucht ademhalen als ik de 12 wk gehaald had. 1 of 10 echos hadden echt geen verschil gemaakt. ik weet dat een goede vroege echo totaal niks zegt over het feit dat het wel of niet mis gaat.

20. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Ik heb ook moeten wachten tot 12 weken voor een echo. Ik baalde als een stekker want ik las hier ook veel over vroege echo's. Maar ik was wel blij dat ik gewacht heb. Alles is al zichtbaar en omdat je al wat verder bent is de kans groter dat het goed blijft gaan.

Mijn beste vriendin heeft wel een vroege echo gehad omdat de duur van de zwangerschap niet zeker was. Een kloppend hartje gezien met 8/9 weken maar helaas ging het vlak daarna toch nog mis.

Ik zou gewoon geduld hebben en wachten tot ca 12 weken. En als je het echt niet kan laten dan zou ik naar een echobureau gaan.

Deel Deze Pagina