Dat kun je niet voor anderen beoordelen. De eerste zwangerschap was ik zenuwachtiger en gestresster dan ik deze zwangerschap was (terwijl ik tussendoor wel een MA heb gehad).
Garantie heb je nooit. Bij mijn zoontje is de termijnecho goed gegaan, de 20 weken echo en de pretecho en hij is geboren met nog geen 29 weken en 1055 gram. Theoretisch gezien had hij kunnen sterven. Je moet er altijd rekening mee houden dat het mis kan gaan
Bij mijn zoontje kreeg ik er al 1 met 5.5 weken om een bbz uit te sluiten v.w. mijn 'gehandicapte' eileiders. Nu ik weer zwanger ben zou dat eigenlijk weer moeten maar ik heb er helemaal geen zin in Ik zou liever wachten tot ik wat verder ben zodat ik gelijk een hartje zie en niet meer zo lang hoef te wachten tot ik die stomme 12 weken voorbij ben.. tuurlijk kan er altijd nog iets zijn maar dat even daargelaten
Ik vind het ook moeilijk om te moeten wachten Marieke. Ben ook een aug2011 mama en inderdaad, er zijn er al zoveel daar die een echo hebben gehad (waarvan dus niet iedereen een voorgeschiedenis heeft) en dan wil je zelf ook gewoon graag wat meer zekerheid. Sterkte met wachten!
ik heb ook nog geen echo gehad en moet nog wachten tot 6 januari dan ben ik bijna 12 weken. was bij mijn eerste ook zo dat ik pas met 12 weken een echo kreeg. volgens mij ben ik in het juli topic ook de enige die nog geen echo heb gehad. ik denk maar zo met 12 weken zie je wel veel meer.
Kan je nagaan hoe het een jaar of 5-6 geleden was. Niet eens standaard een 20-weken echo. Dus alleen een echo rond 12 weken en daarna niks meer tot de baby kwam...
Nou, ik ben zeker niet' jaloers ' op vrouwen die een vroege echo krijgen. En ja, toen ik pas zwanger was, wilde ik zo snel mogelijk een echo. Ik heb zelf de vk nog een keer extra gebeld om te vragen of het niet eerder kon. Uiteindelijk met 10,nogwat weken geweest en alles was goed. ALs ik dan hier op het forum kom en ik zie allemaal onzekere berichten over vroege echo's.. ben ik BLIJ dat ik gewoon een kloppend hartje en een bewegend kindje zag. En met 16 weken heb ik gewoon 30 euries betaald. En over ongeveer 10 weken doen we een 4d echo, anders moet ik tot de bevalling wachten en dat duurt mij te lang Maar daar betaal ik graag voor
bij mijn vk krijg je tot week 14 bij elk bezoek een echo.. omdat ze tegenwoordig je al vroeg laten komen ivm combinatietest etc heb je er in het begin dus al gauw 3 gehad. bij deze praktijk zit ook het echocentrum, dus dat is al snel makkelijker om een echo te maken. ik vond het heel prettig... ook omdat ik een geschiedenis van MKen heb.. maar ze doen dit dus bij iedereen.. door de hele zwangerschap heen worden meer echo's gemaakt dan "normaal". iedereen krijgt hier standaard tot week 14 elk bezoek echo week 20 echo week 30 groei echo week 36 liggingsecho en na 40 weken elke keer echo. en dat zijn dus de echos die ze standaard aanbieden aan elke zwangere.. mochten er dingen zijn die vragen om meer echo's, dan krijg je die dus ook.
Snap je wel. Maar bedenk even wel dat jij gelukkig geen nare ervaringen hebt gehad waarvoor je vroege echo's nodig hebt! Tuurlijk zijn vroege echo's leuk. Maar had toch liever al deze pittige ervaringen niet gehad. Tel je zegeningen voor dit moment. En hoop natuurlijk dat alles goed is.
Vroege echo's ik weet het niet zo. Mijn ervaring is niet zo goed door 9miskramen ben ik bijna verplicht om een vroege echo te laten doen. De laatste zwangerschap wilde ik dit niet en heb gewacht tot 12weken helaas was het weer niet goed en heb weken met een doodvruchtje in mijn buik gelopen. Dus wat dat betreft is het wel goed. Maar als ik nu zwanger ben moet ik vanaf week 7 iedere week een echo dit geeft dus echt stress het liefst zou ik net als iedereen die dit nog nooit meegemaakt heeft wachten tot 12weken en een zorgeloze zwangerschap hebben.
voor de zoveelste keer: het gaat me NIET om vrouwen die een mk hebben gehad, zwanger zijn geworden via de mmm of een andere reden hebben voor een vroege echo. natuurlijk krijg je dan een vroege echo, das logisch. het gaat erom dat sommige vk's echo's aanbieden met 5-6 weken voor het geval er al iets te zien is. je wéét dat er dan misschien nog geen hartje klopt, maar toch ga je je zorgen maken als je dan nog weken moet wachten of het dan wel klopt. hoe vaak zijn hier wel geen topics over vrouwen die geen hartje zagen en zich afvragen of het goedkomt? wat minimuis heeft meegemaakt is mijn grootste angst: wekenlang met een dood kindje rondlopen. daarnaast heb ik, ondanks een mk geen reden voor een vroege echo en is een echo met 12 weken het mooiste. Minimuis, ik hoop dat je snel zwanger bent van een gezond beebje, kan me zo voorstellen dat voor jou die eerste weken pas écht zenuwslopend zijn!
is dat echt zo dat vk's echo's aanbieden rond de 5 a 6 weken? Als het niet uit medische noodzaak is, vind ik dat ook raar Veel te vroeg, doe het dan 2 weken later. Hier nog geeneens een afspraak met de vk met die termijn :s
Ik vond het denk ik destijds vooral fijn omdat het de vorige keren al snel mis was, maar mijn lichaam dat dus niet doorhad. Je loopt weken rond, denkend dat je zwanger bent, terwijl je kindje in wording al dood is. Door de vroege echo's kon ik dat in ieder geval afstrepen zeg maar. Mijn gyn gaf aan het liefst eerste echos te maken net na 10 weken. Het hartje moet dan kloppen, en de kans dat het nog misgaat is heel klein. Het kan altijd, natuurlijk, maar dan ben je een uitzondering helaas. Die 12 weken grens komt vanuit vroeger, voor de 12 weken konden ze zonder echo apparaat meestal het hartje nog niet horen. Gyn zei dat een kloppend hartje in de meeste gevallen al wel betekent dat het goed is, maar na 10 weken neemt de kans dat het alsnog misgaat drastisch af. Misschien maar pleiten voor de standaardecho met 10,5 week dan? Vroeger zonder medische voorgeschiedenis vind ik dan ook niet echt nodig. Daar krijg je inderdaad alleen stress van als je nog geen hartje ziet.
Ik heb met 8,5 week mijn eerste echo gehad, bij ´mijn´ verloskundige is dat normaal omdat ze rond die tijd kijken of de zwangerschap dus intact is. Of het vruchtje op de goede plek zit en of het hartje klopt. Verder hebben ze geprobeerd om hem op te meten maar dat was moeilijk op die termijn en nu moet ik over 2 weken als ik 11,5 week ben terugkomen. Ik was er erg blij mee en ik snap ook wat je bedoeld met dit topic..
marieke bedankt voor je lieve woorden. Ik begrijp zelf ook niet goed waarom voor de 7de week een echo word gemaakt bij de een klopt het hartje net wel bij de ander net niet dit is de reden waarom de fa arts zegt de eerste is op zeven weken en daarna iedere week. Ik snap dat je het eigenlijk dom vind van een vk om een echo te maken op 5 of 6 weken uitzondering bbz daar gelaten want dan kijken ze alleen of het op de goede plaats zit. Zelfs al heb je herhaalde miskramen dan nog zou ik het niet aanraden om op 5 of 6 weken een echo te maken de stress word er alleen maar groter door als je niks zie Ik duim voor een hele mooie eerste echo met een mooi bewegend kindje.
Ik begrijp je wel, ik hoor ook steeds meer van vrouwen die wat voorwenden zodat ze een echo krijgen. Het zou wel lekker zijn rond 9/10 weken om je onzekerheid wat weg te nemen.
Ik kwam vanaf 2002 in de vk praktijk bij ons maar iedere keer op een ander termijn. Eerste keer op 11 weken, tweede keer met bijna 13 weken en de derde keer met 9 weken. Bij de 2e en 3e heb ik vroege echo's gehad ivm geschiedenis miskramen en bloedingen.
Ik snap je wel hoor! Die vroege echo's zijn ook niet alles, omdat het je vaak veel onzekerheid brengt (tenminste, dat was bij mij zo). Bij mijn 3e zwangerschap (en gelukkig goede) heb ik de afspraak in het zh bewust verschoven naar 8 weken. Met de gedachte dat als het niet goed zou zijn ik het dan direct zou weten. De zwangerschappen daarvoor vroegere echo's gehad met dus de uitkomst van 'tja, een voorzichtige felicitatie, maar het is erg klein...blablabla'. Nou, daar knap je niet van op kan ik je zeggen. De weken daarna zijn zenuwslopend. In alle gevallen was er bij mij overigens wel een hartje te zien, maar dat ging de eerste 2x dus ook niet goed. Maar, ik snap heel goed dat jij ook graag rond 8 weken een echo zou willen om te kijken of alles goed is. Is toch een klein zekerheidje! Eigenlijk zou dat standaard moeten zijn. Ik wens je een hele fijne zwangerschap toe.