Natuurlijk niet. Als je alleen al hier op het forum rondsnuffelt kom je al genoeg leden tegen die net zo streng de maatregelen naleven als jij. Maar ik kan begrijpen dat je ernaar verlangt om weer naar het oude terug te gaan en als je dan anderen dingen ziet doen die jij ook eigenlijk zou willen doen, dan valt dat natuurlijk meer op en let je er misschien ook meer op. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen zo is.
Ik herken dat niet zo en ik bemoei me ook niet met andere mensen. Wij gaan overigens altijd samen bij onze schoonouders op bezoek en zij komen ook samen bij ons op bezoek. De oudste kinderen gaan allang niet meer mee op de zondagsvisite bij opa en oma en de jongste is meestal buiten aan het spelen. Je kan het jezelf zo lastig maken als dat jezelf wil maar dat hoeft niet te betekenen dat een ander dan alles maar fout doet omdat ze het net even anders doen want dat is iets waar ik me dan weer enorm aan kan ergeren. Dat een ander iets van mij zou moeten vinden omdat ik de keuze maak niet te gaan zitten wegkwijnen tussen 4 muren. Je kan het namelijk ook omdraaien
Herken je gevoel wel, alsin.. dat ik solidariteit ook belangrijk vind, maar dan binnen een groep. Dus b.v. collega's, vrienden, familie.. maatschappij staat voor mij te ver van me af, daar heb ik geen invloed op.. Ik kan alleen doen waarvan ik denk dat het goed is, kan de ander daarin niet veranderen. Ik zou dus proberen te kijken naar wat jou wat meer doet ontspannen in deze tijd. Dingen die je nog wel kunt doen i.p.v. niet. Anders verzuur je.. en dat bedoel ik echt niet negatief.
Dus omdat je buurvrouw zich niet aan de 'regels' houd erger jij je daaraan? Waarom zo druk maken over wat een ander wel of niet doet? Als jij je er goed bij voelt om thuis te blijven prima toch.. 1 pers bezoek hou ik me ook niet aan, ik ben met mijn man en kinderen en wij gaan met 2 pers met kinderen bij me moeder en partner op visite...nu gaan we niet heel vaak 1x in de maand ofzo, maar toch.. Ben best strikt in regels volgen, of "advies" want dat is het... Maar deze vindt ik ronduit belachelijk en je mag al niks..
1 persoon is een ADVIES. Geen regel. En met een advies mag iedereen doen wat hij wil. Wil jij je strikt aan alle adviesen houden? Dat is dan jouw keuze. Dat een ander daar anders over denkt betekend niet dat die beslissing van die ander verkeerd is. Ik vind je jaloers klinken. Jouw keuze toch om thuis te blijven? En om dan te hopen dat de buurvrouw corona krijgt vind ik persoonlijk wel een beetje triest. Tja en over die regel met het gezin: ik ben van mening dat het weinig uitmaakt of alleen je man met kinderen gaat of dat jij er ook bij bent. Heel simpel: als jij per ongeluk corona hebt opgelopen en dit nog niet weet dan grote kans dat iedereen in het gezin toch al besmet is. Dus dan zit jij nu braaf thuis en je besmette man en kinderen alsnog op visite. Dan had het echt niet uitgemaakt als jij ook mee op bezoek was geweest. Bezoek regeling hou ik me ook niet aan. Hier mogen gewoon 2 mensen op bezoek komen. Dus dan zou ik tegen mn vader moeten zeggen dat hij niet mag komen en m'n moeder mag wel komen? Zelfde huishouden dus bij een mogelijke besmetting zijn ze beide toch a besmet. En andersom ook. Als mn moeder hier is ze raakt door mijn gezin besmet dan neemt ze het alsnog mee naar huis naar m'n vader dus vervolgens besmet raakt. Het zal mij werkelijk worst wezen wat buren we of niet doen. Bij de buren zitten nu 2 echtparen. Ik kan er niet mee zitten. Buren zijn altijd weg. Kan er niet mee zitten. Dat mag gewoon. Wie weet houden ze zich verder prima aan de regels. Gaan ze op bezoek en zitten ze buiten of in een zeeeer grote ruimte, gaan ze wandelen enz. En dan nog, dat maken ze zelf uit
Misschien wat minder kijken naar wat anderen doen om ergernissen te voorkomen? Als jullie je hierbij goed voelen, om op te splitsen, dan is dat toch prima. En hoe weet je wat de buren doen als de auto weg is ? wie weet zijn ze gewoon als gezin ergens gaan wandelen of bij familie etc etc... Wij gaan ook gewoon als gezin naar mijn ouders of schoonvader. We zien ze al een jaar lang in deze samenstelling dus ik zie niet in waarom we nu ineens zouden opsplitsen.. ze passen ook op onze kinderen dusja. En als we bij goede vrienden zijn, dan gaan we ook gewoon als gezin. Moet wel zeggen dat we een bubbel hebben van dezelfde mensen.. ouders/ schoonouders zien we wekelijks. Goede vrienden zien we misschien 1x in de 2 a 3 maanden...
Ik snap eerlijk gezegd heel goed wat je bedoelt. Ook wij houden ons gewoon aan de regels (wat door de mensen die zich er niet aan houden "advies" genoemd wordt). Wij gaan niet met 2 volwassenen ergens naartoe, en wij ontvangen ook geen 2 volwassenen samen. Overal om mij heen en ook hier op het forum hoor ik mensen die dat wel gewoon doen, iedereen vindt blijkbaar dat dat advies voor hun niet geldt. Daardoor blijft de besmettingsgraad hoog en zitten we nog langer in deze ellende. En voor wie weegt dat het zwaarste? Juist, voor de mensen die zich wél aan de regels houden. En ik ben er écht helemaal klaar mee! Ik ben al lang gevaccineerd en toch probeer ik het goede voorbeeld te geven. Als het erdoor zou komen dat gevaccineerden meer vrijheden krijgen dan zou het land te klein zijn, maar er bewust voor kiezen om allerlei regels naast je neer te leggen en daarmee bij te dragen aan het voortduren van deze ellende wordt blijkbaar wel breed geaccepteerd. Sterker nog, je moet je maar niet bemoeien met hoe anderen het doen...
Wat anderen doen, moeten zij weten. Dat is hun pakkie aan, hun leven. Als jij je goed voelt bij jullie aanpak, is dit toch prima? Dan is het niet aan jou om je te ergeren aan een ander. En als jij je rot voelt om jullie aanpak, zal je deze misschien moeten herzien. Wij gaan ook gewoon samen op pad. Nu gaan we niet naar heel veel mensen hoor, maar bv naar een vast stel vrienden of onze ouders. Wel met afstand en hygiëne in acht nemend. Ja ik denk dan: ik ben verdorie eindelijk zwanger, we willen ons geluk delen! Corona heb ik pas gehad via school (werk). Ondanks alle regels en voorzichtigheid. Je ontkomt er simpelweg niet aan. En ja.. vriend had het ook. Via mij. Dan heeft die ‘1 persoon regel’ in mijn ogen geen enkele meerwaarde. Mijn tip: blijf realistisch en volg je gevoel. Voelt jullie huidige aanpak niet goed? Dan moet je daar iets aan doen.
Waar slaat deze zin op dan? Wil je me aantonen waar staat dat het geen advies is? Zoals jij dus beweert aangezien je je aan alle regels houdt?
Je hebt gelijk hoor. Het is een advies. Daarom houden wij er ons ook niet helemaal aan. Normaal komen op de kinderverjaardagen alle opa's en oma's tegelijk. Nu doen we dat per stel. Dus ene keer schoonouders en andere dag mijn moeder en haar man. Kijk maar, gekopieerd van de site van Rijksoverheid: Bezoek in coronatijd Veel mensen besmetten elkaar met corona als ze bij elkaar op bezoek gaan. In huis is het lastig om de regels te volgen, zoals 1,5 meter afstand houden en handen wassen. Daarom is het advies om niet meer dan 1 persoon per dag thuis te ontvangen. En zelf niet vaker dan 1 keer per dag bij iemand op bezoek te gaan.
Wat nare reactie. Is het is en blijft een advies... er staat nergens dat dit een regel of verplichting is. Dus dat vingertje wijzen is niet nodig. Niemand hier die dat naar jou deed toch?
Ik hou me (bijna) altijd aan de regels. We hebben één overtreding, mijn schoonouders komen hier samen over de vloer. Eens in de twee weken ofzo. Mijn moeder komt regelmatig en mijn nicht komt hier ook, omdat haar kinderen vaak met mijn dochter spelen. Hoewel ik me aan de regels (verder!) houd, vind ik ook die regel van 1 persoon ipv 2 uit hetzelfde huishouden raar. Of opa of oma over de vloer? Verjaardagen vieren wij niet, we brengen wel een kadootje langs, maar geen feestjes of taartjes eten ergens. Daarnaast begrijp ik het weldra meer en meer mensen hun leven oppakken. Maar zolang de zorg het aankan is het ook nog niet zo erg, maar als de aantallen weer gaan oplopen?! Dat vind ik wel eng. Veel mensen vergeten ook dat er dan geen plek in het ziekenhuis is voor je als je ‘gewoon’ ziek wordt of als je kind valt of ziek wordt.
Het gaat niet om vingertje wijzen, het gaat om uit deze crisis komen. Ik wijs niet met vingertjes, ik zeg alleen maar dat het alleen maar langer duurt doordat mensen vinden dat de adviezen (vooruit dan; hoewel het woord "basisregels" en "iedereen" ook gewoon op rijksoverheid.nl staat) blijkbaar niet voor hun bedoeld zijn. Maar dan moet je ook niet zeuren dat het allemaal zo lang duurt, dat de adviezen niet werken en dat de horeca open moet. Want dat kan dan gewoon niet.