Ik erger mij zo...

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door bunchy, 14 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Nee dat maakt ook geen verschil, en ik snap wel dat je er in dat geval anders mee omgaat.
    Maar het maakt wel verschil als je alleen gaat of met 2. Want de redenatie om met 2 te gaan is dat je samen een gezin/bubbel vormt, en als de ene besmet is zal de andere dat ook zijn. Maar zo werkt het in de praktijk dus lang niet altijd; vaak is de ene eerder besmet dan de ander, en is die dus ook al eerder besmettelijk. Ook zie je veel voorbeelden waar de partner gewoon nooit positief wordt. Dus wat dat betreft is elk contact gewoon een extra risico. En door de regel-van-1 willen ze natuurlijk ook gewoon ontmoedigen om uberhaupt op visite te gaan, wat ook een van de argumenten is van de avondklok. Want voor besmettingskans maakt het niet uit of je elkaar nu om 15u ziet of om 21u, maar als je overdag werkt wordt de kans dus wel kleiner dat je gaat/kan afspreken.

lindajl, Syane en Trirani vinden dit leuk.
  2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Zij vinden misschien dat jij je moet verantwoorden, maar dat betekent niet dat je dat verplicht bent. :)

Maar wel erg irritant, mensen die denken dat ‘hun manier de enige manier’ is... Ik probeer ze te laten kletsen en maak mijn eigen keuzes (net als zij natuurlijk ;)), probleem van de ander als die dat niet kan respecteren.

suus1983 vindt dit leuk.
  3. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Ik ben me vooral gaan verdiepen in de cijfers en vooral de angst modellen van het RIVM. Ik ben tot de conclusie gekomen dat er bewust een angstcultuur in stand wordt gehouden om draagvlak te houden voor de maatregelen. Ik ontken corona niet en ik vind ook dat er in deze tussenfase maatregelen nodig zijn. Ik vind het inmiddels veel te ver gaan. Oogkleppen op en elk leven moet gespaard. En dat is een nobel streven toch kost dit beleid ook mensenlevens. De nevenschade wordt te groot. Kijk toch eens naar wat wel kan. Winkels open met max klanten. Buiten attracties. Dan krijg je ook veel meer spreiding. Het is een utopie dat mensen tot mei binnen blijven. Faciliteer dat. Ik werk al een jaar thuis. Mentaal is het op. Ik moet echt weer leuke dingen gaan doen.

Spectre, G89, Mapje en 13 anderen vinden dit leuk.
  4. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Ik voel me soms ook een beetje een uitzondering. Ga echt nergens naar toe (alleen wandelen over eenzame paadjes). En dan wordt je soms gebeld door kennissen die je uitnodigen en als je dan zegt "Nee, ik ga voorlopig nergens naar toe" moet je een half uur uitleggen waarom dat zo is. En deze week liep ik te wandelen, kwam een man tegen die me aansprak over het feit dat ik mijn mondkapje opdeed toen ik hem zag aankomen. Het had geen zin, het was niet gezond blablabla.
    Dat irriteert me niet, maar ik wordt er een beetje verdrietig van. Het is al moeilijk genoeg, maar je doet je best en dan wordt er ook nog eens op aangesproken.

5. Kerst1980

Kerst1980 Lid

5 jan 2021
    34
    15
    8
    Party 86 ik herken je zienswijze wel. Ik zie het ook als bewust een angst cultuur creëren. Men legt zo veel mogelijk lam..... de nevens schade is idd mega. Maar het het probleem om te zorgen dat ziekenhuizen de de druk aan kunnen is nog steeds niet opgelost.

Patty86 vindt dit leuk.
  6. MyrtheMyr

MyrtheMyr Lid

23 nov 2012
    72
    43
    18
    Ik vind het ook heel lastig om mij aan de regels en adviezen te houden, maar doe het wel. Juist omdat het met deze adviezen (als iedereen zich eraan zou houden) zou moeten lukken om de druk op de ziekenhuizen wat te verlagen en uiteindelijk ook de regels sneller te kunnen versoepelen zodat de ondernemers, horeca, winkels etc zsm weer open kunnen.

Wat ik bijzonder vind is dat ik zoveel hier hoor zeggen (zie typen) dat het niets uitmaakt of je met 2 of met 1 persoon uit hetzelfde huishouden op bezoek gaat. Dat klopt gewoon echt niet. Mijn partner kan een paar dagen geleden besmet zijn geraakt op zijn werk of in de supermarkt of waar dan ook. Het kan zijn dat hij net op de dag waarop wij op bezoek gaan zelf besmettelijk is en mij die dag al wel besmet heeft, maar door de incubatietijd zou ik degenen bij wie wij op bezoek gaan nog niet kunnen besmetten. Hij is echter al wel besmettelijk en kan ze dus wel besmetten. Dus echt wel meer kans om iemand te besmetten als je met twee personen komt. Je hebt allebei je eigen leven en raakt niet altijd per se precies tegelijk besmet. Andersom is het ook nog zo dat als wij samen op bezoek gaan bij iemand die besmet is en wij komen er pas een paar dagen later achter dat diegene besmettelijk was (heeft bijv zelf pas na een paar dagen getest en uitslag), kan het zijn dat wij allebei zelf ook al besmettelijk zijn en collega’s op ons werk besmet hebben. Dus allebei! Als ik als enige besmet was geraakt, had ik alsnog op mijn werk mensen besmet, maar mijn partner dus niet (want die raakt pas later door mij besmet en komt er op tijd achter).
    En dan nog iets: als je met meer mensen bij elkaar op bezoek gaat, is het ook in sommige gevallen lastiger om afstand te houden.
    Kortom, het maakt wel degelijk uit of je met 1 of 2 personen op bezoek gaat en de vlieger ‘we komen uit hetzelfde huishouden dus het maakt niets uit’ gaat zeker lang niet altijd op. Een paar voorbeelden in mijn omgeving van mensen die met kerst besmet zijn geraakt en vervolgens anderen met oud en nieuw besmet hebben (en pas daarna hoorden dat diegene die ze met kerst gezien hadden Corona bleek te hebben, maar toen was het kwaad al geschied). Dit was een stel dat dus tijdens kerst tegelijk besmet is geraakt maar oud en nieuw beiden bij verschillende mensen gevierd hebben en die dus ook vervolgens besmet hebben.

Maar ik ben het helemaal met jullie eens dat het hartstikke zwaar is om je aan de regels en adviezen te houden en dat dat mentaal zeker van alles met je doet.

Chayammy, TanjaK, prjbt en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.516
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Eerlijke vraag?
    Waarom zet je een mondkapje op als je buiten iemand moet passeren?
    Ik zou er ook raar van staan te kijken als iemand dit ineens doet als ik eraan kom.
    In een winkel oke, maar buiten?

Spectre, Zara75, tumtummetje en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Als ik jou post lees krijg ik echt een beetje medelijden met je. Voor mij gevoel trek je het veel te streng door. Zit je in een risico groep dat je daardoor zo bang bent?

Zara75, Wish05 en Anouk2005 vinden dit leuk.
  9. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik zou het ook raar vinden, maar ik zou geen commentaar geven. Degene die dat doet moet dat helemaal zelf weten.
    Maar ik zou eerder commentaar terug hebben gegeven dat die vent zich totaal niet moet bemoeien met hoe ik er mee omga en als dit voor mij veilig voelt en dat hij vooral zich niet met mij had te bemoeien. Ik geef hem ook geen commentaar over hoe hij er mee omgaat.

TanjaK vindt dit leuk.
  10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.516
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou ook geen commentaar geven maar misschien wel mijn wenkbrauwen optrekken ;)
    Je kan ook overdrijven.

Spectre, Zara75, Biny en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Mooi uitgelegd. Ik kon eigenlijk nooit zo verklaren hoe dat zat met 2 personen uit zelfde huishouden of 1.
    Maar toch ik zie in mijn omgeving dat bijna niemand zich hieraan houdt. En dit is voor ons ook de lastigste regel. Wij hebben 3 kinderen, ik ga niet zo makkelijk/snel alleen met alledrie naar opa en oma.

MyrtheMyr vindt dit leuk.
  12. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Bij ons is het dringend advies op het schoolplein of opwachten buiten het hek een mondkapje op te doen. In het begin waren er maar een paar die dat niet deden. Maar het worden er wel steeds meer. Je ziet dat mensen elkaar beïnvloeden met het niet dragen van een mondkapje. En dat anderen juist de 'niet-dragers' er weer op aankijken.

13. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Dat is hier (in Griekenland) verplicht. Zowel binnen als buiten waar andere mensen zijn. In principe zodra je de huisdeur achter je dicht trekt, maar als er verder niemand is doe ik het af.
    Maar zelfs als het niet verplicht zou zijn, zou ik het wel doen. Op het paadje passeer je elkaar op 20 cm afstand (gelukkig is er bijna nooit iemand anders). Ook buiten kan je elkaar aansteken als is de kans veel lager.
    Als mijn man b.v. naar de bakker loopt (800m) heeft hij constant het mondkapje op en verder iedereen die hij tegen komt ook (kinderen vanaf 3 jaar inbegrepen).

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.516
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dus in Griekenland ben je verplicht om buiten een mondkapje te dragen?
    Ik dacht alleen in openbare gebouwen.
    Ben blij dat we dat hier niet moeten.
    Ik vind het ook dikke onzin om buiten met zo 'n ding op te moeten lopen en ook zielig voor die kinderen. Allemachtig zeg, hoe verzinnen ze het.

Spectre, Zara75, Dubbelgeluk en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.516
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier is het verplicht om hem op het schoolplein wel te dragen. Is hun schoolplein maar buiten het schoolplein is het enkel een advies maar niemand doet het.

16. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Voor de kinderen vind ik het ook vreselijk. Toen de scholen nog open waren moesten ze ook in de klas kapjes op. Kan het je voorstellen? Kleuters met urenlang zo'n ding op? Hoewel ik moet zeggen dat ze zich goed aanpasten. Ik zag elke dag de kinderen in kleine groepjes van school terugkomen, met de kapjes netjes op.

Buiten vind ik het zelf geen enkel probleem. Als er mensen zijn draag ik het, als er niemand is niet (en dat is meestal zo). Elk land heeft zijn eigen regels. Hier krijg je een boete van 300 euro als je geen mondkapje draagt, maar eerlijk gezegd wordt bijna alleen in de steden gecontroleerd.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Dat dit bestaat, in deze tijd..bizar.

Zara75, Dubbelgeluk en Jessi79 vinden dit leuk.
  18. MamaDiamantje

MamaDiamantje Bekend lid

30 apr 2019
    507
    717
    93
    Vrouw
    De rek is er ook wel heel erg uit qua maatregelen dus ik begrijp het wel. De winkels al 3 maanden dicht, de horeca 5(!!!). Er is echt niks te doen mensen vervelen zich kapot dus dan ga je bij elkaar op visite. Wij waren gister ook met 3 gezinnen samen en gezellig gegeten, zoals vanouds. Wat moet je doen, het duurt allemaal veels te lang en er is geen enkel perspectief, dus sorry maar ze kunnen de pot op wat betreft de adviezen. En ja bij klachten blijven we thuis of we doen een sneltest als we mensen gaan zien. Meer kan je niet doen. Laat ze maar opschieten met het vaccineren van de kwetsbaren.

Roosje35 en Axia vinden dit leuk.
  19. mvl

mvl Fanatiek lid

16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Het duurt inderdaad beeld te lang, maar ... is dat om ons te pesten of zitten we midden in een pandemie die helaas veel en veel te lang voortsleept. Jij bent er dus op deze manier 1 van de vele die ervoor zorgen dat de maatregelen lekker lang zullen blijven.

Madeliefke, Chayammy, Anouk2005 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. MamaDiamantje

MamaDiamantje Bekend lid

30 apr 2019
    507
    717
    93
    Vrouw
    Nee want corona gaat niet meer weg. Op een gegeven moment moet je als overheid ook kunnen beslissen dat het genoeg is qua maatregelen. Je kan mensen niet blijven opsluiten en beperken in hun vrijheid . Het is niet een kwestie meer van "we drukken corona even de kop in" met tijdelijke maatregelen die inmiddels al langer dan een jaar duren.

Deel Deze Pagina