Hoi meiden, mijn zoontje is bijna 4,5 maanden en ik wil hem BV geven tot 6 maanden. Heb nog voor een maand in de vriezer staan (TROTS ) dus krijgt hij dit zodra ik ga afbouwen. Nou krijg ik totaal geen hulp of adviezen op het CB, ja ze zeggen zodra hij voor vast voedsel gaat kun je afbouwen want dan vervangt het potje de melkvoeding...pfff ik heb opgezocht dat ze pas rond 8 maanden een melkvoeding vervangen voor vast voedsel, ik wil toch niet zolang doorgaan omdat het me begint op te breken. Wat is jullie ervaring en hoe moet je BV afbouwen? Is er een schema voor en hoe werkt het dan? Thanks!!
Heb zelf nooit bewust afgebouwd. Maar een paar dagen nadat we met vast voedsel waren begonnen, kwam meneer al een keer minder voor een voeding. Het zelfde gebeurde toen we de fruithap introduceerde en brood. Met 7 maanden hier dus al 3 voedingen minder. Toch wel wat sneller dan die 8 maanden die jij had gevonden, hopelijk kan je er wat mee!
Met 6 maanden begin je vanzelf met afbouwen. Hier kregen ze met 6 maanden groente (gewoon vers hoor, niet uit een potje, dat vult veel beter) en vooraf en toe een borst. En na een paar weken werd dat eten met een toetjesborst. Hoe snel het gaat verschilt echt van kind tot kind, de een eet binnen een week of twee flinke porties groente, de ander houdt het wekenlang bij een paar likjes. Kijk naar je kind en probeer de behoefte aan te voelen. En zo erg is het toch niet om met 8 maanden nog wat borsten te geven? Wat is 2 maanden nou op een mensenleven? En mijn ervaring is wel dat het borstvoeding geven na 6 maanden echt een stuk minder belastend wordt, simpelweg omdat je kind minder afhankelijk wordt van je borsten en omdat je kind ouder wordt en zich verder ontwikkelt.
Bij mijn oudste heb ik ook niet bewust afgebouwd. Dat ging redelijk vanzelf. Zij heeft een jaar bv gehad. Nu ligt het anders. Ik ben nu ook bewust gaan afbouwen omdat ik het genoeg vind. Ben nu ongeveer drie jaar "bezig" met zwanger zijn en bv geven. Ik heb dat met alle liefde gedaan maar merk dat ik mijn lichaam weer terug wil. Ik heb voor mij zelf een afbouw schema gemaakt. Ik heb het ruim genomen ben straks half mei helemaal gestopt. M is dan negen maanden dus dat vind ik mooi. Hieronder hoe ik het doe. Kijk maar of je er wat aan hebt. Tot 6 maanden kwam M om de drie uur ook nog 's nachts dit was erg vermoeiend. Behalve tussen 20.00 uur en 02.00 uur. Dat was zijn ritme en daar wilde ik tot 6 maanden mij niet mee bemoeien. Toen hij zes maanden was zijn we hem om 23.00 uur gaan wakker maken voor een papfles (rijstebloem 4 maanden toen nog met afgekolfde melk) Na een week bleek dat dit niks hielp hij bleef om 2.00 uur komen. Heb toen de papfles om 20.00 uur gegeven. Dus laatste voeding werd papfles toen met kunstvoeding (wilde niet meer kolven) (1e bv die vervalt) Met 6,5 maand kreeg hij rond half 5 verse groente en daarna toetjes borst. Hoeveel groente is per kind verschillend. Gewoon kijken wat hij wil. Ik geef altijd een week hetzelfde. (Ik probeer zoveel mogelijk groentes aan te bieden en dan met een maand of acht krijgt hij gewoon een hele maaltijd, yoghurt toe. Op deze tijd is de bv dus met 8 maanden vervallen) Week later ruim 6,5 maand, voeding van 10 uur fruit met daarna borst. Weer een week later fruit met 90 cc kv (2e bv die weg valt) Kindje is dan ongeveer 7 maanden. Vanaf 7,5 maanden krijgt hij om half 1 brood met bv toe (vanaf 7 maanden geef ik hem tussendoor een broodkorst. Vanaf 8 maanden ongeveer krijgt hij brood met 150cc kv Hij krijgt met 8 maanden dus nog maar een voeding bv en dat is de eerste om half 7. Die wil ik dan nog een maandje geven en dan vind ik het dus mooi. Ik hoop dat het een beetje duidelijk voor je is, het is een heel verhaal De hoeveelheid cc kv heb ik van het cb. Gekregen toen der tijd voor mijn oudste maar neem aan dat dat nog steeds wel geld. Moet volgende week weer naar cb en ga het dan nog wel even checken. je kan natuurlijk ook iets sneller afbouwen maar je moet wel ongeveer 1,5 week er tussen houden ivm stuwing. succes
Top bedankt voor de adviezen!! Ik wilde dit schema aanhouden, is dit wat? Kruidvat - Baby - Babyvoeding - Flesvoeding