Wazo uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Babsdt, 11 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babsdt

Babsdt Nieuw lid

11 okt 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

In augustus heb ik bericht gehad van uwv om een formuliernin te vullen en zwangerschapsverklaring op te sturen. Dit heb ik netjes gedaan.
    Echter tot op heden geen reactie mogen ontvangen of het in behandeling is of niet.

Mijn bevallingsdatum is 31/12/2012 en wazo moet 6 wk vooraf ingaan. Ik ben voor 80-100% afgekeurd en ontvang dus nu al een wia uitkering.
    Wanneer kan ik bevestiging krijgen van startdatum uitkering en hoogte?
    Immers ik wil wel graag dat de wazo uitkering ingaat op de afgesproken datum en niet dat ik zonder geld kom te zitten omdat de wazo vertraagd is.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Babsdt,

UWV beoordeelt binnen 4 weken na de ingangsdatum de hoogte van je WAZO-uitkering. Omdat je WAZO wordt berekend over het laatste inkomen voorafgaand aan het verlof, kunnen we daar nu nog geen beslissing over sturen.

Neem contact op met UWV Telefoon (0900 - 9294) als je 4 weken na de ingangsdatum van het verlof nog geen beslissing hebt gekregen.

Je schrijft dat je nog geen ontvangstbevestinging hebt gekregen. Deze had je echter al wel moeten krijgen. Ik raad je aan om daarover wel even contact op te nemen met UWV Telefoon. Mijn collega kan controleren of de aanvraag is ontvangen, en je hiervan een bevestiging laten sturen.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Babsdt

Babsdt Nieuw lid

11 okt 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Robert,

Bedankt voor de reactie en toelichting.

Ik heb zojuist gebeld met het uwv en mijn documenten zijn goed aangekomen.

Hoe zit het met de betaling van de wazo uitkering? Als het uwv pas binnen 4 weken na start verlof een beslissing neemt, dan kan het toch niet zo zijn dat ik zoals in mijn geval de laatste 2 wk van november geen inkomsten heb? Ik ben afgekeurd voor 88% vanwege ms en de verwachting is dat er in mijn geval niets veranderd in mijn situatie (in ieder geval niet voor mijn verlof). Mijn wia uitkering zal dus ongewijzigd blijven.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Babs

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Babsdt,

Je krijgt nu tijdelijk een andere uitkering. Je WIA wordt gestopt, en je krijgt dan de WAZO. Zoals gezegd, wordt de WAZO berekend over je laatste inkomsten voorafgaand aan het verlof. De WAZO kan daarom niet van tevoren worden berekend.

Bovendien wordt de WAZO wekelijks achteraf betaald. Dit in tegenstelling tot de WIA, die tijdens de uitkeringperiode (op de 23e over een hele kalendermaand) wordt betaald. De betalingen zullen dus sowieso afwijken.

Overigens schreef ik in mijn eerdere bericht dat je binnen 4 weken een beslissing over de WAZO-aanvraag krijgt. Het hoeft echter niet de maximale periode te duren. Als de we uitkering eerder hebben berekend, zullen zo snel mogelijk een eerste betaling doen.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina