Hoi dames, Ik ben op zoek naar wat tips over hoe ik mijn dochtertje van 16 maanden kan aanpakken. Ze is de laatste tijd vrij agressief op het moment dat iets niet gaat zoals ze wil. Dat is natuurlijk heel begrijpelijk want ze kan nog niet in woorden uitdrukken dat er iets is; maar zij uit haar frustratie nu door te slaan. En eigenlijk slaat ze alleen mij, en het gebeurt de laatste tijd zo vaak dat ik weet dat ik er niet goed meer op reageer, omdat ik er echt verdrietig van word en me afvraag: waarom ik? Wat ik normaal doe: boos kijken, met vinger zwaaien en 'nee, dat mag niet' roepen, handje pakken en aaien over mijn gezicht 'mama aai'. Dat helpt allemaal voor geen meter... Door stress zit ik de laatste weken niet zo goed in mijn vel en ik merk dat als ze me nu slaat, dat ik dan echt erg verdrietig word. Net deed ze het weer voordat ze met papa wegging, en ik moest echt huilen (toen ze al weg was maar ze zal het vast gevoeld hebben). En ik heb haar geen kus gedag gegeven, en daar voel ik me nu natuurlijk weer schuldig over... Afijn, een lang verhaal maar hebben jullie nog tips: wat kan ik verder nog doen om duidelijk te maken dat slaan niet fijn is? Bedankt! Groetjes Rus05
Zeggen dat slaan niet lief is, en dat je niet wil spelen als ze jou pijn doet. (niet zeggen dat dochter niet lief is. Dochter is wel lief, alleen haar gedrag niet.) Dan of haar omdraaien en n klein zetje geven (zodat duidelijk is dat ze ook even niet terug hoeft te komen), of zelf weg lopen en iets anders gaan doen. Maak duidelijk dat je haar negeert! Pas als ze aandacht vraagd op een normale manier (je kans zelf inschatten of ze het meent, of dat ze aan het uitdagen is), zeggen dat je het niet leuk vind dat ze slaat. Maak duidelijk dat ze sorry moet zeggen (weet niet of ze dat al kan), en dan weer als vriendjes verder. Hoop dat je snapt wat ik bedoel. Hier heel lang n slaande dochter gehad. Alles geprobeerd. Toen dit zo geprobeerd en 2 dagen later was het zo goed als over. En idd, handje pakken en aaien hielp hier ook niet. Ging ze na n paar keer zelfs gebruik van maken door in me gezicht te knijpen Succes! Ik was ook altijd als enige de pineut...
Hier een mamabijter/knijper. Ik zeg twee keer dat dat niet mag en een derde keer zet ik 'm weg/loop ik weg, negeren dus...daarna nog een keer zeggen dat het niet mag, een knuffel en dan gaan we weer vrolijk verder...tot de volgende bijt/knijpactie. Ik zit ook niet helemaal lekker in het velletje en heb een korter lontje dan normaal en kan er ook verdrietig van worden maar ik hou me voor dat het ie gewoon aan het uittesten is tot hoever ie kan gaan en dan is mama het meest voor hand liggende slachtoffer, gaat echt wel over...volhouden
Lem kan ook een lekkere pets uitdelen. Ik zeg altijd aaaah nee Lemmy niet doen dat is niet lief hoor. Ik pak zijn hand niet, maar ik zeg ik ben toch lief? Dus kan je mij ook aaien. Aaaah lieve mama zeg ik dan. Ik maak er een beetje een "spelletje" van. Ik probeer hem positief te benaderen en negeer het negatieve. 9 vd 10 keer aait hij mij en legt zijn hoofd tegen mij aan. Dan zeg in weer oh lieve Lemmy toch lekker hoor dat aaien en ik knuffel hem dan lekker. Die ene keer dat hij door gaat met slaan dan negeer in zijn gedrag.