Heel herkenbaar! Rot voor je dat je nu al zo lang gebroken nachten hebt. Wat bij ons wel scheelde was "haal- en brengservice". In de nachten dat mijn man de andere dag niet hoefde te werken (drie nachten per week) spraken we af dat hij het bed uit zou gaan om te troosten of als dat niet werkte onze zoon te brengen en bij mij te leggen. Ik legde hem dan half-slapend aan. Mijn man hield (meestal in de gaten wanneer hij weer klaar was met drinken en bracht hem dan weer terug. Je kunt dan (min of meer) doorslapen. Voor mij scheelde dat enorm. Het is een veel minder grote doorbreking van je slaap dan wanneer je echt je bed uit moet en gedurende de voeding wakker moet blijven om je kind weer terug te leggen. Overigens hebben wij na ruim een jaar op een gegeven moment toch gekozen om het te doorbreken door 's nachts niet meer te voeden. Eerst ging mijn man er dan naartoe in plaats van ik. Maar zodra zoonlief doorhad dat mijn man dus het 'transport' niet meer regelde, werd hij woest als hij papa zag of hoorde. Dan werd het alleen maar erger. Dus kwamen we 'gewoon' niet. Dat is ontzettend moeilijk geweest voor met name mij en mijn zoon. (En mijn man die mij maar lag tegen te houden.) Maar het was na een week inderdaad klaar en toen was ik er toch wel heel blij mee, omdat ik er uiteindelijk toch ook aan onderdoor ging. Ik denk dat we bij de volgende -als dat nodig zou zijn- al iets eerder gaan proberen. Zo tussen 9 mnd en een jaar.
Hier bij de oudste gehad vanaf 6 maanden en de jongste heeft nog weinig doorgeslapen. Vanaf 7 maanden liet ze er wat langer tussen, toen begon ze flink bijvoeding te eten. Bij haar was het voor die tijd ook gewoon honger, 't is een kleine beetjes drinker. Tussendoor tandjes gekregen, nu erg last van verlatingsangst dus allemaal dingen die een rol spelen waardoor ze mij s nachts wil. Flesje weigert ze hier 's avonds laat. Ik heb het bij haar gewoon geaccepteert en eigenlijk voelt het ook niet echt zwaar. Terwijl ik bij de oudste het maar net aan trok. Toen met 14 maanden ingegrepen, 1 nacht laten huilen en max. 10 minuten per keer. Heb haar toen in een campingbedje beneden neergelegd. Ze was steeds binnen 10 minuten weer stil. Troosten werkte hier niet. Mochten we bij de jongste willen ingrijpen (als ik op een punt kom dat ik het niet meer trek), dan niet eerder dan 13/14 maanden ivm verlatingsangst. Hier overigens een cosleeper en ze slaapt ook regelmatig op/naast mij. 's Avonds en vanaf halverwege de nacht ligt ze meestal in haar eigen kamertje.
Helaas hier ook herkenbaar. Hij hoeft geen voeding meer s nachts maar soms wel om het uur een speentje. Het cb heeft vandaag aangegeven dat als we daar op een gegeven moment echt klaar mee zijn dat we wel na vijf minuten naar hem toe moeten gaan, over zijn hoofdje aaien en weer weg gaan. En dan niet de speen geven, zodat hij ook leert inslapen zonder speen. Maar dat gaat wel wat slapeloze nachten opleveren, maar methode schijnt te werken. Twee nacht na elke tien minuten kijken etc. Dus wel laten zien dat je er bent. Maar als hij honger heeft (was paar weken geleden ook opeens weer in de nacht) uiteraard wel geven. De methode van tupp lijkt me wel wat. Ik hoop voor je dat het snel beter gaat. Zijn er mogelijkheden overdag of s avonds wat slaap te pakken?
Zo herkenbaar allemaal! Ook hier eentje die ontzettende mamahonger heeft. Meerdere keren per nacht wakker, tot 4 maanden was speen geven genoeg, nu wil ze echt opgetild worden en dan pas valt ze weer in slaap, of ze wil aan de borst. Ik hoop nog iedere nacht dat ze zal doorslapen, maar ze blijft vaak wakker worden. Ik geef liever geen nachtvoedingen omdat ik heb gemerkt dat ze daardoor overdag minder goed eet, maar aan de borst is ze wel sneller in slaap en ze lijkt daardoor wel iets langer te slapen. Dus iedere keer is het weer een dilemma, wel of geen voeding. Wel of niet in bed nemen ( ik slaap erg slecht met haar naast me, maar het scheelt wel weer in heen en weer lopen).
Dit precies. Acceptatie is echt het makkelijkste en duik er vroeg in, zorg dat je man in de ochtend eruit gaat zodat jij nog even kunt slapen. Mijn oudste twee sliepen Door met twee jaar en het is vermoeiend, zit er met de jongste ook nog middenin, maar soms ook idd tanden op elkaar en doorbijten.
Wij hebben ook een periode gehad met onze dochter dat we er een paar keer per nacht uit moesten en wat bleek nou: ze had het gewoon koud!
Heb er net weer een nacht van 3u opzitten! Ik ben echt kapot!!! Vanaf 5.30u was ze wakker. Dan heeft ze op haar speeltapijt gespeeld tot 8u. Toen was ze moe en heb ik haar terug in bed gelegd. Nog voor ik in slaap lag, was ze weer wakker (45 minuten). Nu ligt ze in haar box te zeuren... Uiteraard omdat ze moe is!
Jij nachtdienst betekent in mijn boekje dat papa ochtenddienst heeft. Maar acceptatie is de beste tip. En daarnaast waar mogelijk de taken eerlijk verdelen. Hier ook drie matige tot slechte slapers en hoogstwaarschijnlijk een vierde van dat soort op komst
Als ze ligt te zeuren, dan breng je haar toch naar bed? Zo raakt ze alleen maar nog meer oververmoeid, want krijgt ze misschien wel teveel prikkels in de box. Kan ze niet in een campingbedje naast jullie liggen? Dan kan ze jullie wel zien. Ook zou ik haar na 5:30 niet laten spelen op haar speelkleed, maar haar in haar bedje laten. Als ze dan begint te huilen, haar troosten, maar toch telkens weer terugleggen als ze rustig is. Voor haar betekent het gewoon dat ze mag spelen wanneer ze om 5:30 wakker is. Niet tegen haar praten, niet teveel oogcontact maken, zo saai mogelijk maken. Heeft ze het niet te koud of te warm?
Als mijn zoontje overdag niet goed kan slapen en ik zelf nog gebroken ben van de nacht. Dan ga ik met hem in ons bed liggen. Als hij warm tegen mij aan kan liggen ontspant hij snel en valt hij vaak in slaap. Dan kan ik ook even mijn rustmoment pakken. Ook al slaap ik niet gelijk, ik hoef er ook niet uit als hij zijn speentje mist of niet lekker ligt. Ik pak er een boekje/tijdschrift bij en kan dan even ontspannen. In de nacht moet ik er altijd uit, mijn man hoort het pas minuten later... ja dan ben ik natuurlijk al klaarwakker!
Hier ook een nachtje gehad van ca 3 uurtjes slaap. Maar mijn man is vanmorgen weggegaan met de oudste. Jongste is om 8 uur weer gaan slapen en heeft tot na 11u weer geslapen. Scheelt dat ze hier overdag prima slaapt. Ik heb nog lekker bijna 2 uur kunnen slapen tot de oudste er weer was en naar boven kwam. Hier ga ik ook niet zo vroeg met haar spelen. Hier was ze overigens wel moe maar bleef ze onrustig. Achteraf waarschijnlijk gisteravond al gepoept en ik had het niet door. Vanmorgen rode billen Vanmorgen even een half uurtje met haar beneden geweest voor een schone luier en een bakje yoghurt en daarna weer in bed gestopt.
Klinkt heel mooi allemaal, maar hier nu voor de tweede keer de ervaring dat we op onze kop kunnen staan maar dat eenmaal wakker er echt even niet meer geslapen gaat worden vaak. En dan zitten we hier dus ook om half 6 dus beneden. Hier is het slechte slapen echt gevolg van allerlei fysieke klachten/pijntjes, en dan zit er weinig anders op dan je kind te volgen vaak Ik probeer uiteraard wel altijd of het lukt om te troosten en weer te laten slapen, maar meestal lukt dit niet en zit er weinig anders op dan naar beneden gaan, eten en moe laten spelen weer en dan na een uur of 2 weer in bed leggen.
Ik weet niet of je goede cb hebt met iemand die ervaringen heeft? We hebben ook hangerige huilbaby van 5weken. Tot kort geleden vonden we geen rust overdag ze wil maar alleen op schouder hangen en steeds weglegen was een drama. Toen kwam bij ons iemand van huilbaby van cb voor paar uurtjes.we hebben samen het regelmaat gedaan: Voeden-spelen-wakker wegleggen in eigen bed-laten huilen Sinds dien gaat het veel beter we laten haar huilen 5 min in bed en meestal naar die tijd ze in slaap gevallen. Je kan merken dat baby huilt van gewoon irritatie dat die op bed ligt alleen als hij kortdurend huilt tot 20-30 min. Met pauses, jengelen. Ook als je oppakt stopt ie of makkelijk te troosten is. Als je oppakt moet je geen oogcontact maken en geen geluiden. Even troosten en gelijk wegleggen. Binnen 2 dagen zal he verschil merken hoor! Ik was ook zo: laten huilen wil ik niet en nu zien we haar ook minder omdat ze steeds in wiegje ligt maar het is goed voor haar zo rust ze beter. Ik denk dat je dit kan ook aanpakken bij latere leeftijd. Gewoon proberen wel volhouden minimaal 2 weken. Merk je geen verandering dan zoek verder... Misschien in cb hebben ze betere advies?
Er is hier al geopperd om je kindje uit logeren te laten gaan. Ik zou het andersom doen. Zorg dat papa een paar dagen vrij neemt. Zorg voor voldoende flesjes voor 2 nachten en ga zelf ergens anders slapen. Dichtbij huis zodat jij de dagen er wel bent om je productie op peil te houden. Jij maakt dan 2 goede nachten, je hebt kans dat je de gewenning doorbreekt, door een flesje te geven weet je hoeveel ze nodig heeft. Als ze nauwelijks drinkt kan je namelijk afspreken dat jij er niet elke keer uithoeft. Nu heb je ook de neiging om voor de zekerheid melk te geven, maar misschien blijkt dat papa haar na wat moeite wel degelijk langer kan troosten. Ik zou sowieso even met een open vraag naar de huisarts gaan. Onze zoon bleek achteraf ruim een maand een oorontsteking te hebben. Vraag gewoon aan de huisarts of hij/zij oortjes wil nakijken, buikje wil voelen enz. Je vangt natuurlijk niet alles, maar het stelt je waarschijnlijk meer gerust. Daarnaast inderdaad eens een nacht warmer of kouder aankleden. Bij de oudste hielp het bij ons om hem overdag meer boterhammen te geven. Hij had echt honger. We zijn hem toen ipv 1 boterham 3 boterhammen per dag gaan geven en zelfs een tijd 4. Hij kwam toen nog maar 1 keer per nacht ipv 3 a4 keer. Daarnaast kun je kijken of jouw productie misschien iets omhoog kan door wat extra te kolven na elke voeding overdag. Soms sluipt deze wat achteruit, zeker als je werkt en dus kolft.
@ piccolina: maar je kindje is 5 weken! Hier sliepen ze toen geen van allen in hun bedje, maar altijd bij ons of in de draagdoek. Vind het persoonlijk absurd dat een cb je zoiets aanraad bij zo'n jonge baby (en waarschijnlijk nog wel jonger toen jullie ermee startte). Baby'tjes huilen als ze zo jong zijn niet om niets.. En is helemaal niet gek dat ze als ze een paar weken oud zijn nog wennende zijn Regelmaat is niets verkeerds aan hoor daar niet van, maar deze manier van omgaan met je kindje: nee zou absoluut niet de mijne zijn. Kindje van die leeftijd kan je zo makkelijk bij je pakken, geborgenheid geven, bij je dragen etc etc. Maargoed, is jullie kindje: jullie manier van handelen natuurlijk en als het voor jullie werkt is dat prima natuurlijk. @ Inge: is me nog steeds niet duidelijk of ze een speentje heeft of niet? (misschien zuigbehoefte?) Groeit ze verder goed? En anders eens aankaarten bij het cb of de ha: misschien heeft ze ergens last van?
@Abri, ons kleintje weigert de fles en een speentje. Ze heeft het niet te koud of te warm, geen ongemakken, we volgen een nachtritueel,... Momenteel zijn we al 1uur aan het proberen om haar in bed te krijgen. Ze is doodop maar brulde longen uit haar lijfje. Troosten, geen oogcontact, niets zeggen, ... we doen het allemaal al. De laatste weken liet ik het 'makkelijker over mij komen maar de laatste 3 dagen heb ik een keelontsteking en buikgriep met koorts. Als mijn nachten dan 3u lang zijn, hou ik het niet meer vol!
Is heel begrijpelijk Inge! Hier begint het al op te breken als er twee van zulke nachten en dagen op elkaar volgen. Heb je niet een draagzak of doek? Herken het probleem wel van geen speen of flesje willen.. Hier heeft ze nu haar duim ontdekt en is ook veel rustiger in bed. Zou toch echt ook kijken of er niet medisch iets is waar ze last van heeft. Kan je man of een van jullie ouders of andere familie niet een paar uurtjes de zorg van jullie overnemen? Zodat jullie even kunnen opladen..? Al is het voor een paar uur. Gewoon even niet de zorg en onrust. Bijv zelf even liggen terwijl iemand met haar gaat wandelen of iets.. En probeer in ieder geval je man iets meer met haar bezig te laten zijn nu. Helemaal nu je niet lekker bent. Hij kan dan de voedingen wel niet van je overnemen, maar wel de tussenliggende tijd door te gaan wandelen, haar in slaap te krijgen of haar gewoon bij zich hebben etc. terwijl jij kunt herstellen en weer opladen. In je eentje gaat dit niet! Knuffel!
Eens met abri, probeer op andere momenten je slaap te pakken. Het is ook het "probleem" van je man, hij heeft er niets aan als jij straks helemaal ingestort. Ik denk dat je moet blijven oefenen met de fles, lukt het ook niet als iemand anders de fles geeft? Sterkte ermee meid
Hier hetzelfde gehad. Dacht dat hij erg last had van zijn reflux. Uiteindelijk in overleg met arts laten huilen. Ml en ik ons de hele dag voorbereid op een hele zware avond en nacht. Zag er als een beer tegenop! Alsof zl het gesprek had begrepen heeft hij 10 minuten gehuild en toen gaan slapen. (niet dat hij doorslaapt hoor, maar 1x per nacht is al stukken beter) Begrijp me niet verkeerd, ik ben eigenlijk een groot tegenstander van laten huilen. Maar ik denk dat dit toch een wisselwerking was geworden. Volgens mijn moeder leg ik hem nu vast besloten in bed en begrijpt hij dat... Geen idee, maar feit blijft dat het laten-huilen-protocol-idee werkte
Hey Hanneke en Abri, het doet me echt deugd jullie verhalen te horen. Mijn man is echt wel een schat. Vanmorgen is hij met ons popje op bezoek geweest bij zijn ouders en nadien is hij met haar gaan wandelen in het park. Zo heb ik toch nog 3 uurtjes kunnen slapen. Hij heeft trouwens vanochtend nog eens een flesje geprobeerd (Medela Calma) en daar heeft ze met zijn hulp(hij moest op het flesje duwen zodat er melk in haar mondje kwam) 50ml gedronken. Veel te weinig ik weet het maar het is beter dan niets. Vanavond lag ze om 19u uitgeput in haar bedje en exact 2u later (zonet dus om 21u) was ze daar terug. Ze heeft weer lekker gedronken. Binnen exact 2u is het weer zover. Vanaf middernacht kan het ook om het 1,5u zijn, met het kantelmoment rond 5u. We gaan vannacht proberen om haar zelf opnieuw terug te laten inslapen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik bij elke kik onmiddellijk mijn bed uitspring en naar haar toe ga. Maar langer dan 5 minuten huilen hoeft van ons niet. Dan ga ik er op af. Momenteel draag ik haar slaapknuffel onder mijn truitje zodat mijn geur er in zit voor vannacht. Ik hou jullie op de hoogte!