Ik vraag het me af, vandaag is het de verjaardag van mijn vader. Wij "vieren" dit nog steeds ondanks dat hij al 6,5 jaar dood is. Net als zijn sterfdag komen we met zijn allen bij elkaar en maken er een gezellige avond/ dag van. Gisteren een leuke middag gehad vandaag naar het graf. En komend weekend ga ik met mijn broertje en moeder uit eten. Normaal gaat de aanhang ook mee, maar we gaan nu een keer exclusief eten wat beiden niet lusten. Allebei hebben ze er geen probleem mee niet mee te gaan trouwens.
Ik vier de verjaardag van mijn ouders met m'n eigen gezinnetje. Niks aparts maar wel met 'n lekker taartje.
Ik zit zelf gelukkig niet in de situatie maar ik zie genoeg mensen om me heen die op de verjaardag van een overleden persoon toch nog samenkomen en dit ''vieren''
Wij doen er niets mee. Mijn vader is in 1989 overleden, en zijn verjaardag en sterfdag gaan in stilte voorbij. Ik bel wel altijd even met m'n moeder, en zal er meestal iets over zeggen (ook op hun trouwdag), maar we komen er niet voor bij elkaar - al helemaal niet met z'n allen. Ik heb er geen behoefte aan, en volgens mij geldt dit ook voor mijn moeder, broers en zussen.
wij gingen met mijn oma altijd uit eten op haar verjaardag, ze zei: dat doen we zolang ik er nog ben. ze is nu 3 jaar weg, maar we blijven het doen, met mijn gezin, mijn zus en gezin, en oom en gezin, en mijn moeder, maar die is vorig jaar overleden. maar dat hebben we dit jaar ook "gevierd", ben naar naar graf gegaan. en we hebben gebak gehaald.
Jazeker, vijf jaar geleden is mijn schoonmoeder overleden. Op de sterfdag gaan we samen naar het graf en eten bij elkaar (schoonvader, zus en zwager). Op of rond dpr verjaardag gaan we altijd wat leuks doen.
Ja doe ik ook. Mijn broer is al heel lang overleden en geboorte en sterfdag ga ik daar samen met mijn moeder heen. Dan kopen we mooie bloemen of een plant. Verjaardag en sterfdag van mijn beste vriend ga ik altijd met vriendin heen, dan kopen we wat moois en 3 blikjes baco, 1 zetten we bij hem neer en de andere 2 proosten we op hem.
In mijn eigen familie niet, alhoewel ik bij de verjaardag en sterfdag van mijn oma wel even stil sta.. Mijn schoonmoeder gaat naar haar moeder toe op de verjaardag en sterfdag van wijlen haar vader, tevens gaat ze ook op hun trouwdag heen
Mijn moeder zou medio november 67 worden en we gaven op de verjaardagen altijd geld. Dit is de eerste verjaardag na haar overlijden in mei. Wij zijn van plan om het geld van ons en mijn zussen bij elkaar te zetten en aan armen uit te delen.
Mijn vader is al bijna 20 jaar geleden overleden, maar we gaan nog elk jaar op zijn verjaardag bij mijn moeder koffiedrinken.
In mijn familie doen we dat niet. Moet ik er wel bij zeggen dat ik al mijn opa's, oma's, tantes, ooms enz nog heb, ben alleen mijn overgroot ouders verloren. Ik denk wel aan ze maar vieren doen we niet. Mijn man is zijn opa verloren, ze waren op dezelfde dag jarig. Hij viert zijn verjaardag dus ook liever niet en op die dag praten we meestal wel over opa.
Ja hoor wij doet dit ook bij papa zijn verjaardag. Hij was begin deze maand jarig. Mijn zusje, ik en mijn zoontje zijn bij mama geweest.
Nee, wij 'vieren' mijn vaders verjaardag niet, net zo min als zijn sterfdag. Ik vind het zelf erg confronterend om dan echt zo georganiseerd samen te komen terwijl hij er niet meer is. Ik ga op deze dagen wel altijd naar het graf om iets te brengen maar dat is het.
Wij hebben nooit iets georganiseerd, of iets afgesproken we doen het gewoon, net als het bij ons gebruikelijk is op de trouwdag van iemand op de koffie te gaan. Nu is mijn vader maar 50 jaar geworden, maar stiekem hoop ik dit nog heel lang te doen. Het blijft best wel raar want ja de hoofdpersoon mis je maar het voelt wel erg fijn, en het is meestal toch even gezellig. Net als op zijn sterfdag zelfs zijn vrienden komen nog steeds elk jaar. Voelt wel fijn moet ik zeggen, en het is niet omdat ze uitgenodigd worden hoor. Ik ga trouwens beide dagen ook naar het graf, net als met de trouwdag!
Wij vieren de geboortedagen van de overledenen maar doen niets aan de sterfdag. We houden van een positieve insteek en hebben echt een klein feestje op de verjaardag. Omdat ik weet dat de sterfdag voor andere mensen wel belangrijk is, stuur ik een kaartje, sms of whatsapp.