Sorry, lang verhaal Misschien lopen we onze tijd ver vooruit, maar het is iets wat me nu al bezighoudt... Over 2jr moet onze zoon naar school. We zijn in 2015 verhuisd naar een dorp waar 3 scholen binnen een km van ons huis zijn. In onze vorige woonplaats was 1 school, daar gingen alle kinderen dus automatisch heen. Ik vroeger ook. Gi sprak ik onze buurman, hun dochter is 4 geworden en zij hebben recent een school gekozen. Ik vroeg hoe zij hun keuze hadden gemaakt. School A zou niet lang meer bestaan en zitten veel "kampkinderen" op (waren zijn woorden), school B hadden ze gesproken met de directrice en er was geen klik, dus hebben ze school C gekozen. Hij adviseerde mij om ook gewoon in gesprek met de scholen te gaan. Maar natuurlijk zal iedere school zichzelf aanprijzen! Dat hebben we op open dagen gemerkt. Alleen veel lof over zichzelf. Ik heb zelf een rottijd gehad op school. Ik werd regelmatig en bij vlagen gepest, maar vooral heel erg buitengesloten. Ik was een heel eenzaam kind, bang van andere kinderen. Ik ben nooit fysiek mishandeld, maar wel uitgescholden, uitgelachen, bedreigd met bv me van de fiets aftrappen (nooit echt gebeurd) en dus heel erg buitengesloten. Ik heb ADHD en reageerde als kind heftig en vreemd op gedrag van anderen. Dat was leuk voor anderen. Ik was bang en deed niks terug. Me verstoppen tijdens pauzes op de wc of expres treuzelen met trappen aflopen in de pauze, of 3x achteraan in de rij voor de kantine aansluiten. Het was in de jaren 80-begin 90, toen was het motto "gewoon negeren, doen alsof je het niet hoort, schelden doet geen pijn". Pestprotocollen etc bestonden nog niet. Nu nog ben ik heel onzeker, sociaal onhandig en teruggetrokken en voel ik me snel afgewezen. Ik ga er snel van uit dat anderen me raar vinden. Mijn zoon is best groot en sterk en totaal niet verlegen of onzeker. Hij is ook wel brutaal, pakt speelgoed af van andere kindjes en duwt gerust andere kindjes weg als hij iets wil. Natuurlijk corrigeren we hem hierin, maar ergens diep in mij ben ik wel blij dat hij van zich afbijt....schaam me voor die gedachte maar het is er wel. Toch ben ik bang voor het moment dat hij naar school moet. Hoe kies ik een school voor hem waar hij het meest veilig is? Geen enkele school zal van zichzelf zeggen dat er gepest wordt. Ik weet dat pesters willekeurig slachtoffers kiezen, dat het niks met bril/beugel/etc te maken heeft, en dat de tijden veranderd zijn. Maar toen we de school binnenkwamen op de open dag sloeg de schrik me alweer eventjes om het hart. We kennen verder niemand hier in het dorp, en zoals gezegd kan ik niet goed contact leggen met anderen. Zoals de buurman het beschrijft klinkt het zo logisch als wat, maar ik heb geen idee hoe ik de keuze moet maken. Een andere buurvrouw heeft juist weer voor een andere school gekozen met redenen erbij.
Ik kan je geen advies geven voor de keuze van de school. Wel wil ik zeggen dat ik mezelf herken in je verhaal. Ook ik ben altijd heel erg gepest en buitengesloten geweest op school en ook ik heb ADD. Kan me dus je angst en je twijfels heel goed voorstellen en dit is ook totaal niet vreemd! Schaam je er niet voor dat je zoon van zich af durft te bijten! Iedereen met zo een verleden zou daar blij om zijn. Ik denk dat welke school je ook kiest de kans dat je kind gepest word altijd aanwezig is. Het beste wat je denk ik kunt doen is alert erop zijn. En word je kind daadwerkelijk gepest wees er dan voor hem en grijp waar nodig in. Mijn ouders lieten het allemaal maar op hun beloop en gingen nooit praten op school. Leerkrachten zeiden dat ik maar aan de andere kant van het plein moest gaan spelen (yeah right alsof de pesters niet naar je toekomen) Voelde me dus thuis en op school zo niet gehoord... Dat was misschien nog wel het ergste. Sterkte bij de keuze voor een school!
Je kunt alle drie scholen bezoek, gesprekken aanvragen en ook vragen naar het pestbeleid. Wanneer de school een beleid moeten ze de stappen van het beleid volgen om het pesten tegen te gaan (als het een goede school is en staan voor hun beleid tenminste). Wij hebben voor een kleinere school gekozen, tevens een vreedzame school, omdat wij dit beter bij onze dochter vinden passen. Home Ik begrijp je angst, want ik ben ook gepest op de lagere school. Dat wil gewoon niet voor je kind.
Ik begrijp je angst heel goed en ik snap dat dit een keuze lastig maakt! Projecteer je je eigen angst op deze manier niet op je kind? Dit kan je kind dusdanig beïnvloeden dat je kindje juist een gemakkelijk slachtoffer wordt. Ik bedoel niet dat jij schuld hebt hoor!! Maar probeer je vragen te stellen zodat je het kunt rationaliseren 😊 Een school kan nooit 100% veiligheid bieden. Een school is net een kleine maatschappij en je kunt je kindje buiten ook geen 100% veiligheid bieden. Je kunt wel je kindje leren hoe hij voor zichzelf op kan komen en dat hij leert hoe hij zijn grenzen aan kan geven. bijvoorbeeld: hij mag een ander twee keer waarschuwen om op te houden, want je vindt het niet leuk. Luistert klasgenoot nog steeds niet? Je mag best van je afslaan. Al kan het zijn dat je dan zelf ook straf krijgt (zo gaat het vaak op scholen, want je moet overal over praten...🙄. Accepteer de straf, maar waarschijnlijk ben je wel af van die vervelende klasgenoot. Ik schud zomaar even iets uit mijn mouw hoor. Persoonlijk ben ik van 'wie niet luisteren wil..,' Nee, mijn kind mag er zeker niet op los slaan als het hem niet aanstaat, maar als je wordt lastig gevallen en je hebt netjes gewaarschuwd, tja...dan loopt een ander kind een bepaald risico. Oorzaak-gevolg. Hoe kies je een school? Verdiep je eerst ik hun website. Hier staat vaak al veel info over visie, zorg op school etc. Schrijf dan vragen op die in je opkomen. Zo kun je gericht vragen stellen. Ook heel belangrijk...als je een school binnenkomt, krijg je vaak ook een bepaald gevoel bij een school. Als het niet goed voelt, niet doen.
Hier scholen bezocht en de school waar dochter nu zit was de enige waar de directeur meteen het pestprobleem erkende en een heldere aanpak kon vertellen. Op de andere scholen werd gezegd dat er niet werd gepest, 'kinderen lossen dat zelf op' erc. Na wat navraag bleek dat er juist kinderen van school waren gepest in het verleden... Een school die zegt dat er niet wordt gepest, vertrouw ik dus niet... De school waar ze nu zit is actief met bv weerbaarheidstraining, hebben een lesmethode waarin ze pesten behandelen, hebben een duidelijk pestprotocol... Dat is echt al veeeeel meer dan wat mijn eigen school had! Tot nu toe - dochter zit er pas een half jaar - echt een prima indruk van de school, docenten zijn allemaal zeer betrokken, top! Dochter zit ook echt op haar plek.
Je kunt enkel afgaan op je gevoel en wat er verteld wordt, de rest kom je gaande weg achter en is van zoveel dingen afhankelijk dat het ook niet te voorspellen is. Ik sluit me bij Fuddey aan: kies in ieder geval voor een school waar ze de koppen niet in het zand steken. Op iedere school gebeurt wel eens wat, dat erkennen en er naar handelen als dat nodig is erg belangrijk.
Een goede school heeft voor een groot gevoel te maken met jou gevoel. Wat past bij jullie als gezin. Praktisch als je een school kiest dat verder weg is dan kan dat onpraktisch zijn met afspreken. Alle scholen bezoeken en vragen naar het pesten.zoals voorgangers schrijven pesten kan overal maar het is maar net wat de school er mee doet.
Ik heb zelf op een kleine (r.katholieke) basisschool gezeten, waar (ook in de jaren 80) wel aan weerbaarheid en vertrouwen werd gewerkt. Wij moesten elkaar opvangen (achterover laten vallen met ogen dicht etc), dat soort oefeningen. En er werd niet gepest, niemand. Ik heb zelf dus een kleinere school uitgezocht voor dl, waar veel respect is voor elkaar & aandacht voor sociale ontwikkeling.
Wij zijn vooral af gegaan op gevoel en ook op de reactie van onze zoon op de school. Ik herken het wel, hier helaas ook veel gepest (eind jaren tachtig op de lagere school en begin jaren 90 op de middelbare school). Er wordt wel veel aan gedaan nu, maar tegelijkertijd kunnen ze heel veel ook niet zien. Dat ze dat erkennen bij zoon op school vind ik wel fijn. Een school die zegt dat er niet gepest wordt, zou ik meteen wantrouwen eigenlijk.
Er is geen enkele school waar nooit gepest wordt. Op basis daarvan kun je dus de school niet uitkiezen. Je zult moeten afgaan op je eerste indruk, het gevoel dat je krijgt als je door de school loopt, het gesprek met de directeur. Ook kun je ouders op het plein vragen wat plus en min kanten zijn van de school.
Nog geen kinderen maar ik weet wel wat voor school ik wil. Zelf ook een pest verleden. Ik vind belangrijk dat er op een school het accent ligt op de sociaal-emotionele ontwikkeling en het kind als individu. Ik vind dat vele malen belangrijker dan lezen, rekenen, schrijven etc. En geen school met een christelijke grondslag. Daarom zal mijn kind niet naar de school hier om de hoek gaan. Mede ook gezien dat veel kinderen uit de wijk hiernaast er heen gaan (allochtonen en laag economische gezinnen). Mijn grootste voorkeur is een school met een speciaal onderwijs systeem. Ik noem het niet want dan weet men mijn woonplaats. Mijn spreekt aan dat kinderen bijvoorbeeld altijd samen met een ander kindje moet buiten spelen. Er is een zeer groot buitenterrein. Kindjes werken ook veel buiten. Ze hebben een stamgroep/klas. Maar werken ook individueel en in groepjes. Ze leren in groep 1 en 2 al letters en cijfers doordat er een buddy uit groep 3/4 komt met een waaier en ze samen oefenen. Daarnaast kunnen ze van 0-18 jaar naar school / de opvang.
Op alle scholen wordt wel gepest, het gaat erom wat de school ermee doet.. Bij ons in de wijk waren 2 scholen. Ik heb gepraat met ouders die er al kinderen hadden. Op de ene school was een mooi protocol, maar ze waren daar eigenlijk al blij als er niks fysieks gebeurden op een dag, dat mondeling pesten aanpakken er bij in schoot. Op de andere school werden de slimme/welvarende kinderen wel geholpen, maar dommere/arme kinderen veel minder, soms trokken leraren de welvarende kinderen voor. Allebei niet mijn keus dus.. Daarna verder gekeken, en uiteindelijk bij de montessori beland. Daar is gedrag en een veilige omgeving juist een eerste aandachtspunt, voor cognitief leren.. Nu gebeurde daar ook weleens iets, maar het werd snel opgelost en goed in de gaten gehouden. Nu verhuisd en op andere montessori verder. Hier wordt pesten/buitensluiten heel erg in de gaten houden. Soms denk ik ook weleens dat kinderen soms toch ook wel "gecontroleerde" problemen mee moeten maken, om ervan te kunnen leren. Mijn oudste staat soms raar te kijken naar een accefietje in een speeltuin, wat eigenlijk nou ook niet zo vreemd was. Maar hij leert het dus wel op de speeltuin. En het is een rustig(en iets minder weerbaar) kindje, maar totaal niet pest-aantrekkend lijkt het. Dus hij zit nauwelijk in zo'n situatie.. Waar ik met hetzelfde karakter echt gepest ben van mijn 4e tot mijn 16e.. Daar leren ik dus ook van dat ik niet teveel van mijn eigen geschiedenis op mijn kind moet projecteren, omdat hij in een heel andere situatie leeft.
Mijn zoon zit op precies zo'n school (Jenaplan, alleen weet ik niet of ze er t/m 18 jaar heen kunnen) Ben er héél tevreden over. Kinderen uit de hogere en lagere klassen kennen elkaar allemaal, zijn behulpzaam en zeggen je altijd gedag.
Informeer naar de pestprotocollen. Ik hoor zéér goede verhalen over de Vreedzame school. Kiva hebben we hier, maar naar mijn idee ben je met Kiva al te laat. De vreedzame school, pakt alles wat eerder aan. Verder hangt uiteindelijk ook veel af van de kinderen op dat moment en de docent die op dát moment voor de klas staan. Dus zelfs al kies je de perfecte school. Het blijft altijd een gok.. en dat is als ouder érg moeilijk. Je weet het gewoon niet.
Mijn zoon zit ook op zo'n school en het grappige is dat het bij ons wel gewoon een wijkschool is. Het is een openbare school waar een zeer gemengd publiek komt, wat ik overigens juist fijn vind want een afspiegeling van onze wijk. School heeft een cooperatief lesplan wat betekent dat kinderen veel samen werken om te leren, ook tussen groepen onderling. En ze hebben extra lessen, elke week 3 uur, waarin ze techniek, koken etc krijgen. Maar ze gaan ook naar de schooltuinen bij de kinderboerderij en ze doen veel 'uitstapjes'.
Dat ligt ook maar aan hoe de school het uitdraagt denk ik. Ik wilde ts nl net wijzen op KIVA ik ben heel tevreden over die aanpak/methode en vind het zeker niet iets voor achteraf. Ik heb op een kdv gewerkt waar ze ism de basisschool met de vreedzame school werkten en dat vond ik nu weer niet uit de verf komen. Iig mbt pesten. Ik kreeg meer het idee dat die oefeningen/lessen lagen op het gebied van manieren en fatsoen. Wat uiteraard ook heel belangrijk is in eem groep, maar niet specifiek gericht op wat als er wel gepest wordt. Want wat meerderen al zeiden, op elke school wordt wel gepest.
Dat klopt hoor - en dan kom je ook weer op 'uiteindelijk hangt alles af van diegene die er voor staat ' maar als de nadruk wordt gelegd op fatsoen en normen en waarden - dan heb je al een basis. Hier op school mis ik die basis bij sommige nogal. En dan krijg je het idee dat Kiva het later op moet lossen, omdat ze niet op een normale manier met elkaar omgingen.
De scholen hier in de wijk zijn 2x openbaar en 1x katholiek van oorsprong. Die doen daar niks meer mee. Jenaplan of Montessori hebben we hier niet. Misschien in andere wijken, maar ik vind het ook belangrijk dat hij vriendjes in de wijk krijgt. Nou ja, veiligheid staat voorop, dus als scholen iets verderop dat meer bieden dan kan vervoer natuurlijk geregeld worden.
De belangrijkste vraag die je de school kunt stellen is niet of ze een pestprotocol hebben en of er gepest wordt, maar of zij kunnen vertellen door middel van voorbeelden hoe zij omgaan met pesten. Het antwoord geeft vaak een goede indicatie of zij de juiste school voor je zijn m.b.t. pesten. Zo heb ik vorig jaar de keuze voor de nieuwe school gemaakt in onze nieuwe woonplaats door middel van dit soort vragen (niet alleen over pesten, maar ook bijvoorbeeld over omgaan met kinderen die afwijken van het gemiddelde, zowel positief als negatief.) Veel succes.
Ik herken me zó in je verhaal! Ik had het zelf kunnen schrijven. Ook ik ben bang voor het moment dat dl (22 maanden ) naar school gaat. Ik ben gepest en niet zo'n beetje ook en merk daar nu nog de gevolgen van (sociaal niet altijd heel handig) Een vriendin die leerkracht is op een basisschool vertelde me dat een pestprotocol allemaal leuk bedacht is en dat het vaak in school goed werkt MAAR... buiten school om (sociaal media) is niet tegen te houden. Dus als pesters willen doen ze het toch gewoon na school? Via sociaal media? Pesten is gewoon niet te stoppen, hoe erg ook. Ik denk dat je gewoon heel goed je ogen en oren open moet houden, goed naar je kindje blijven kijken en luisteren. Meer kan je niet doen. Helaas kan je het niet voor zijn Verder kan ik me aansluiten bij de tips van de andere