Gisteren was ik met mijn zus (die ik heel lang niet had gesproken) aan het praten over werk en studie. Zij vertelde me over haar sollicitatie naar een baan en ik vertelde dat ik een extra master wil doen. Ik ben namelijk net afgestudeerd maar zie het nog niet zo zitten om gelijk te werken. Ik heb nog een dochter van 6 maanden en een peuter van 3. Ik wil nog een jaartje thuiszitten bij mijn kinderen totdat de jongste minimaal 1 is en oudste naar basisschool gaat. Maar tegelijkertijd wil ik ook aan mijn carriere werken door een extra master te doen (thuisstudie) wat ook goed staat op mijn c.v. straks. Mijn man staat hier volledig achter, hij weet dat ik het dan weer druk krijg, maar hij is bereid om me zo veel mogelijk te helpen en steunen. We hebben ook afgesproken dat tijdens tentamenperiodes de kinderen naar oppas kunnen (mijn schoonzus of schoonouders). Mijn zus vond mijn voornemen nog een master te doen ontzettend dom, omdat ikvolgens mijn gezin ook aan mijn gezin en kinderen moet werken. Zo'n extra master zou een aanslag op mijn gezin zijn. Ik vertelde dat ik wel heel graag wat met mijn diploma wil doen en dus zoveel mogelijk aan mijn carriere wil werken maar ook nog bij mijn kinderen wil zijn. Zegt ze letterlijk; als je echt iets met je diploma zou willen doen dan had je je dochter maar niet op de wereld moeten zetten. Deze opmerking schoot mij in het verkeerde keelgat. Dat zeg je toch niet??? Ok toen mijn dochter net geboren was, maar ook een aantal weken daarvoor hadden mijn man en ik vaak ruzie, maar dat kwam gewoon door stress en mijn hormonen. Ik had haar weleens verteld over onze ruzies, maar dat betekent toch niet dat ik dan helemaal niks meer van mijn carriere kan maken omdat ik dan misschien weer stress heb. Volgens mij is het juist heel normaal dat partners wat uit elkaar groeien in drukke periodes, zoals na geboorte. Ze bedoeld het zogenaamd goed, maar die opmerking over mijn dochter vind ik wel heel erg ongepast. Toen ik haar vertelde dat ik een tweede kind wilde vond ze dat ook heel dom omdat ik het dan weer heel druk heb thuis. Vinden jullie ook dat ze met die opmerking te ver gaat of bedoeld ze het echt goed? Ik weet het niet meer hoor met haar. Ze doet altijd alsof ze heel erg aan mij denkt maar brengt dat altijd op een brutale manier over. Ik denk al de hele dag aan die opmerking en ik kan maar niet begrijpen of ze het nou goedbedoelde of mij weer een rotgevoel wilde bezorgen
ik vind het ook een beetje een onaardige opmerking. dit kan ze vinden(iedereen heeft recht op een mening), maar het is niet zo slim om dit te zeggen... je weet zelf wel of je dit aan kunt of niet en ik zou je hart volgen hierin. ik zou wel tegen je zus zeggen dat ze je hiermee gekwetst heeft, anders blijf je hiermee lopen...
Die is stinkend jaloers. Weet niet of ze kinderen hebt. Klinkt niet zo. Meer weet ik even niet te bedenken. En als je haar weer eens spreekt zeg je. Meid je weet niet wat je mist.
ik vindt het behoorlijk ongepast. Natuurlijk mag ze haar mening hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze dat dan ook maar direct zo hoeft te zeggen. Bovendien mag jij zelf bepalen hoe jij je leven wilt leiden, daar heeft zij niets over te zeggen. Jij hebt dit met je man besproken en dit is iets wat alleen jullie aan gaat. Erg raar dat zij reageert dat je dan je dochter niet had moeten krijgen. Ik zou haar er zeker op aanspreken, want eerlijk gezegd gaat dit echt te ver.
haha nee, net voordat ik zwanger was van mijn dochter vertelde ik haar over mijn zwangerschapswens en toen reageerde ze ook zo negatief. Ik krijg zelf ook het idee dat ze jaloers is, want ik weet dat ze zelf ook graag kinderen wil. Maar wat moet ik toch met haar en al haar kwetsende opmerkingen??
Zoals mijn homo-vriend het zou zeggen "say whut!?" Jemig wat een nare opmerking zeg! Ben het wel eens met de dames die zeggen dat ze jaloers is, zo klinkt het ook echt wel. Denk dat je haar best kunt aanspreken op zo'n opmerking maar las al dat je haar een tijd niet gesproken hebt. Behalve dat; IK vind het echt een TOP streven en vind het heel tof dat je man je daar zo in steunt. Petje af, iemand die investeert in zichzelf.
er is een verschil tussen een mening hebben en een mening verkondigen. ze mag het best zo vinden, maar ze had gewoon even 10 tellen na moeten denken voor ze haar mening achterlaat. Ik vind het ook een erg kwetsende opmerking en ik zou als ik jou was zeker haar laten merken dat ze je er veel pijn mee heeft gedaan. Daarnaast moet je gewoon je gevoel volgen, ik neem aan dat jij en je man samen goed over de studieplannen hebben nagedacht en daarop de beslissing is gebaseerd. Veel succes met je opleiding!
Wat dacht je van eerlijk tegen haar zeggen dat je niet van zulke opmerkingen gediend bent? En dat als ze dat blijft doen zeggen dat ze als ze zich respectloos naar jou en je man opstelt weg kan blijven?
Ik begrijp het dat als zij ook een kinderwens heeft en het (nog) niet lukt dat dat voor haar ook best frustrerend is om te zien dat anderen in haar omgeving wel zwanger raken, maar dit geeft nog geen vrijbrief om maar van alles te mogen roepen.
Heeft ze een partner? Nee oke. Dan zou ik toch zeker proberen de bal terug te kaatsen hoor. Heeft ze die wel? En is ze misschien bezig met zwanger worden waar je niet van weet. Misschien lukt het daar niet? Maar dat geeft nog geen goede reden om zo tegen jou te doen. Stel dat ze moeilijk zwanger kan worden. Want haar opmerking is gewoon ontzettend ongepast. Trouwens je keuze om verder te leren is een juiste. Thuis met je kindje man die achter je staat. Straks als ze groter zijn heb je papieren waar mee je kunt gaan zwaaien en ervaring genoeg als moeder. Is ook werk
Ik had een tijdje terug besloten om afstand van haar te nemen, maar als we elkaar toevallig ergens tegenkomen dan maken we toch wel een praatje. Hoelang we elkaar ook niet hebben gesproken maakt voor haar niets uit, ze moet altijd even brutaal doen. Mij kwetst ze niet meer hoor, ik ken haar inmiddels maar al te goed. Wat ik heel ingewikkeld vind is dat ze haar zogenaamde goedbedoelde adviezen zo kwetsend overbrengt dat ik haar werkelijke bedoeling erachter niet begrijp. Ze kan jaloers zijn, maar waarom laat ze dit dan zo duidelijk merken??? Dan ben je toch raar? Dom is ze niet hoor, ze werkt als een psycholoog. Iemand die als psycholoog werkzaam is, hoort toch te weten hoe je met mensen moet omgaan. Pffff ik snap werkelijk niks van haar. Jullie laten me ten minste zien, dat haar opmerkingen niet door de beugels kunnen. Thxxx
Oh dat verklaart een heleboel Mijn schoonzus is psychiater en die denkt ook heel veel te mogen zeggen en ook zij is regelmatig niet bepaald tactvol hahahaha. Helaas voor haar ben ik goed (Rotterdams) gebekt Ik vraag me soms ook wel eens af hoe ze dat doet met haar patienten.
Tja.. Ik denk dat er een heleboel moeders zijn die vinden dat vrouwen niet ontzettend met hun carriere bezig moeten zijn als ze eenmaal kinderen hebben, maar vooral moeder moeten zijn. Je zus heeft het misschien niet echt leuk gezegd, maar er zijn er ongetwijfeld nog véél meer die er zo over denken. Vooral gezien je dit zegt; zou ik me er verder niet zo druk om maken. Lekker laten gaan en negeren.
ik krijg het gevoel dat ze het niet begrijpt, moeder worden is zeer ingrijpend, maar wil niet zeggen dat je jezelf niet mag/kan ontwikkelen. Wellicht rammelen haar eitjes wel.
jeetje vind het eigenlijk een heel ongepaste opmerking bah denk dat ze ook echt gewoon stinkend jaloers jij doet wat jij graag wilt doen en dat is alleen maar super fijn ga zo door meid blijf altijd je gevoel en je hart volgen