Hallo allemaal, Ik heb een vraag over het stoppen met borstvoeding geven en het geven van poedermelk. Ik ben nu net 2 dagen bezig om te stoppen met borstvoeding wegens medische redenen. Mijn zoontje is echter nog maar 6 weken en bij mij andere kinderen ben ik niet anders gewend dan het geven van borstvoeding. Geen ervaring met vroegtijdig stoppen dus. Ik probeer nu 1 borstvoeding per dag te vervangen voor 1 flesje melk. Op de verpakking staat aangegeven dat 1 flesje 90ml bevat voor een kleine baby. Moet hij die 90ml in 1x opdrinken? (mijn zoontje drinkt het binnen 1uur op nadat ik het meerdere malen probeer te geven. hij accepteert de fles zodra hij wakker wordt en een half uurtje later nogmaals, dan is het leeg.) Het lijkt alsof hij na het flesje nogsteeds honger heeft en hij drinkt de spanning van mijn borsten dan na het flesje nog even vanaf. Daarna lijkt hij voldaan. Is 90ml misschien teweinig? Hoe moet ik nu langzaam afbouwen? Morgen 2 flesjes per dag? Hij heeft wel meer last van buikkramjes. is dat normaal? Hij hapt ook veel lucht mee met het drinken van het flesje en hij boert veel meer. Kan de speen van mijn flesje slecht zijn? groetjess
Ik heb me verkeken op de verpakking hij valt al onder de 1-2 maanden oud en dan wordt het 120 ml. mijn vermoeden is echter dat hij dit niet helemaal zal opdrinken want ik moet al best veel moeite doen om er 90 ml in te krijgen. Terwijl hij de borstvoeding op dat moment wel zou aannemen maar de fles wijgerd of weinig drinkt. hoelang mag je over die 120 ml doen? moet dit in 1 keer op of kunnen er pauzes tussenzitten? Moet hij misschien wennen aan de smaak en de manier van eten?
Hoi! Ik weet niet hoe het werkt met afbouwen. Maar mijn dl krijgt af en toe een flesje kv. Ze mogen net als met borstvoeding een uur over het flesje doen. Daarna moet je het weggooien. Het zal ook best zijn dat hij moet wennen. Wee fles gebruik je? Bij ons ging het te snel en daardoor bleef ze ontevreden na fles. Kan nl ook zuigbehoefte zijn. Ik zou niks forceren hoor, als h nog niet alles op wil drinken. Misschien komt ie wat vaker en heeft hij liever kleine beetjes. Ook met kv is dit geen probleem hoor! Mag ook gewoon op verzoek ( maar kv heeft wel een max!).
Oke dus KV kan ook op verzoek. Hij mag er dus 1uurtje over doen en dan moet de melk weg? oke. Hoe houd je de melk ondertussen warm, in een warmhouder? Ik heb zelf wel een (oude) warmhouder maar ik woon in een warm land en ik weet niet of die combinatie goed is? In een warme kamer de melk warmhouden in een warmhouder? Word de melk dan niet zuur? Hoe doen jullie dat in de zomer? Of doe je het resterende beetje in de koelkast en daarna in de magnetron? Ik heb een dun en lang flesje van de kruitvat. Was volgendsmij de goedkoopste, zijn er betere?
Onze zoon drinkt uit Difrax. Daarvoor hoeft hij niet zoveel moeite te doen. De eerste week kreeg hij bijvoeding en nu borstvoeding uit de fles. Dat loopt super. Avent weigert hij pertinent, net als de opzetspeen van mijn Medelakolf.
Sowieso moet je langer doen over het afbouwen. Iedere dag een voeding vervangen is te snel. Een week per voeding zou mooi zijn, maar zelf verving ik per 3 a 4 dagen een voeding. Na 2 weken was het op. Ik heb ook maar kort zelf gevoed.
Wat sneu voor jullie dat je moet stoppen zeg! Is het voor tijdelijk, i.v.m. medicijngebruik? In dat geval kun je er ook voor kiezen om tijdelijk te kolven, die melk weg te gooien en je kind kunstvoeding te geven, en na de kuur je kind weer zelf te voeden. Op borstvoeding.com kun je meer lezen over medicatie tijdens lactatie. Vaak kan er op medicijngebied meer Dan er gezegd wordt. Wat het afbouwen betreft: 1 voeding per dag is echt te snel hoor! Dan is de kans op verstoppingen en een borstonsteking erg groot. Best is om per voeding die je afbouwt minimaal een week uit te trekken. Moet het sneller, probeer het dan via kolven. Wat de hoeveelheden per fles betreft: kijk niet naar de verpakking, wat daar staat is voor kinderen die vanaf de geboorte kunstvoeding krijgen. Beter is om naar je kind te kijken: hoeveel weegt je kind en hoe vaak op een dg drinkt je kind? De totaalhoeveelheid die je kind op een dag ongeveer binnen moet krijgen is het gewicht keer 150cc. Een kind van 4 kilo dat acht keer per dag drinkt met dan dus in een fles die een borst vervangt 4 x 150 : 8 = 75cc aangemaakte voeding krijgen. Een kind van 6 kilo dat 6 keer per dag drinkt krijgt 6 x 150 : 6 = 150cc per fles. Kunstvoeding kun je net als borstvoeding prima op verzoek geven. Je maakt een fles van 90/3=100cc of 120/4135cc en je laat je kind zoveel drinken als het wil. Niet laatste restje nog uit de fles proberen te schudden! Per voeding noteer je hoeveel je kind gedronken heeft en als je gemiddld per dg op die 150 x geicht uitkomt dan zit je goed.
Dankjewel voor jullie reacties!!! Oke dus ik kan het beter bij 1 flesvoeding per dag houden nu? Ik heb er gister 2 gegeven. 1 in de ochtend waarbij hij het resterende beetje later in de middag opdronk (50ml opnieuw gemaakt) en 1 aan het eind van de middag waarbij hij het resterende beetje in de avond opdronk (weer opnieuw gemaakt). Dus ik geef hem eigenlijk de heledag door wel een beetje. Ik heb hierbij 120ml aangehouden. dus 2x 120ml gedronken. Ik bied hem dus eigenlijk vaak eerst de fles aan en daarna als hij nog honger heeft borstvoeding. Dan drinkt hij de stuwing er bij mij af. doe ik dat goed? Maar in de nacht krijgt hij wel weer gewoon vollop de borst, kom ik er zo wel vanaf? Hoe moet dat straks als hij volledig KV krijgt? Dat hoeft dus niet echt om de 3uur? Ik kan hem de heledag door gewoon wat geven wanneer hij honger heeft? Maar er is een bepaalde maximale hoeveelheid toch? Wat als hij meer honger heeft dan 6 flesjes per dag? Komt dit voor? Meer dan de maximale hoeveelheid mag je hem niet geven?
Ik kan er uiterlijk 3 weken overdoen maar ik weet niet of dit haalbaar is? Nee het is niet bedoelt om de draad daarna weer op te pakken helaas.
Drie weken is krap. Moet jij dan gestopt zijn of hij? Misschien kun je over drie weken verder kolvend afbouwen?