Hoi allemaal, ons zoontje zit in groep 1 dus we zijn nog niet zo heel erg bekend met de basisschool. Nu vraag ik mij het volgende af: ze hebben een hele fijne juf. En nu komt er binnenkort een nieuwe stagiaire (de vorige stagiaire is een half jaar geweest en werkte samen met de juf) en dan gaat na een paar weken de stagiaire vier dagen per week de les overnemen. De juf krijgt tijd (wel heel fijn natuurlijk, dat ze dat niet buiten schooltijd hoeft te doen) om de protocollen te maken en andere zaken die geregeld moeten worden. Is dit gebruikelijk, dat de kinderen nu dan eigenlijk al juf nummer 3 zien, maar ook een stagiaire die dan vier dagen per week zelfstandig les gaat geven? De vaste juf is er dus wel, maar niet in het lokaal begrijp ik.
Ik vind 4 dagen per week een stagiaire niet normaal, zelfs niet voor een lio-er. Heel apart. Denk ook niet dat dit mag. Ik viel tijdens mijn stages ook veel in, maar of het ook mag? Ik vind ook niet dat je dit als school moet wilen. 2 stagiaires in een jaar vind ik overigens wel normaal.
Het is inderdaad een lio stagiaire. Heb geen idee wat dat precies inhoudt. Maar mijn zoontje heeft een lichamelijke beperking en daarmee maak ik me eigenlijk extra zorgen of die overdracht bijvoorbeeld wel goed gaat, houden ze hem in de gaten? Da's meer een moedergevoel naast de vraag eigenlijk of dit gangbaar is.... dank je wel voor je reactie. Ik heb ook geen idee of het mag....
Ik lees in de lio opleidingsgids dat ze 'min of meer' zelfstandig werken op de groep, maar ook dat ze altijd naast een leerkracht functioneren, maar wel zelfstandig dus, maar samen op een groep. Deze leerkracht is veelal de coach staat er. Maar in ons geval begrijp ik uit het bericht dat ze dus echt alleen op de groep gaat staan na een tijdje.
Hoe moet een stagiaire het anders leren? En ze is een 3e of 4e jaars, komt echt wel goed hoor. Vorig jaar kwam mijn zoon bij een pas afgestudeerde meisje van 22 in de klas. Mijn zoon heeft autisme, maakte me daar best druk over. Maar ze was zo gigantisch goed dat de school haar snel een vast contract heeft gegeven en ik heb gevraagd of mijn zoon volgend jaar weer bij haar in de klas kan (ze geeft nu groep 3 les) Zou me echt niet druk maken.
Een lio-stage is de eindstsge. Ze moeten dan laten zien dat ze de groep kunnen draaien. Dit kunnen ze niet doen als de juf de hele dag in de klas is. De juf zal wel heel regelmatigin de groep aanwezig zijn. Ze blijft eindverantwoordelijke en moet de stagiaire beoordelen. 4 dagen per week is dan heel gewoon. Vaak is de 4e jaars wel een heel jaar in de groep En bouwen ze de dagen geleidelijkop.
Tijdens mijn opleiding stond een lio-er (leraar in opleiding) 2 dagen per week voor de klas, wel zelfstandig, naast een leerkracht. Dat kan in het vierde jaar prima. 4 dagen vind ik veel. De vaste juf ziet de kinderen dan wel heel weinig, dus ik begrijp je zorgen wel.
Ik begrijp ook zeker dat normaal is voor een eindstage dat je zelfstandig werkt in de groep. Helemaal prima. Maar ik schrijf in mijn mailtje dat de juf dus NIET aanwezig lijkt te zijn op die VIER dagen. Dat is het punt. Ze is wel in de school, maar NIET in de klas. Als ik lees over de lio stage dan werken de studenten inderdaad zelfstandig NAAST de docent. Leg ik het zo duidelijk uit? De vorige stage-juf was juist geweldig, ik vind t alleen maar fijn voor mijn zoontje, zo twee juffen naast elkaar. Hij vond t ook jammer dat ze wegging. Maar wat ik gelezen heb is dat deze aankomende juf dan in een paar weken opbouw zelf de klas gaat leiden, zonder dat de vaste juf in de klas is dus (vier dagen per week), alleen in de school. Is DIT gebruikelijk??
Dat ben ik niet met je eens, in de praktijk is de juf niet regelmatig in de groep. Maar dat is mijn ervaring, misschien dat het elders anders gaat.
Ik heb t nu net even in een mailtje aan de juf gevraagd, we kregen hier vanmiddag een mailtje van haar over. Ben benieuwd, ik hou jullie op de hoogte.
Hier ook 4 dagen per week afstudeerstage.. En afhankelijk van hoe goed het gaat is de juf meer of minder aanwezig in de klas. Hebben weleens een hele goede lio gehad.. Die deed vrij snel practisch alles zelf.. Ook weleens eentje die hopeloos was en toen was de juf altijd heel dichtbij. (geloof ook niet dat ze een voldoende had uiteindelijk) De goede lio is nu vaste inval op school overigens.
Dan zal het per pabo verschillen denk ik. En inderdaad, een hele slechte lio zullen ze toch niet veel vrijheid geven? Neem ik aan.
Ik kreeg snel een mailtje terug. Dat het lio ervoor is om zelfstandig een groep onder zich te hebben en dat zij het goed in de gaten houdt en in en om het lokaal veel aanwezig is. Ik ben wel gerust gesteld. Maar afwachten hoe het in de praktijk gaat en vooral hopen een goede lio staigaire denk ik!
Als ze er niet aan toe was om alleen voor de klas te staan had ze niet op lio-stage gemogen, dus dat zit waarschijnlijk wel goed. Ze zal toch regelmatig haar lessen voorbespreken en evalueren met de juf. Ze wordt begeleidt op afstand. Maak je nog geen zorgen, het komt vast allemaal goed.
Als het niet gaat dan zal de leerkracht erbij blijven. Wij hebben wel eens een waardeloze lio stagiaire gehad. Die is nog geen dagdeel alleen geweest.
o.....dat is wel heel erg. Weet je, de kinderen zijn net in groep 1 bij wijze. En er zijn er die van vastigheid houden en herkenning. Zo ook mijn zoontje. Ik hoop dat hij er geen last van heeft. Maar we bekijken het positief. En hopen vooral op een goeie LIO stagiaire. Maar blijkbaar mag sowieso wel op stage dan, als er ook 'waardeloze' LIO stagiaires de stage hebben gelopen.
Kennelijk. Wel raar eigenlijk dat het dan slechte lio's zijn, want als het goed is hebben ze voorgaande stages wel voldoende afgerond. Anders mogen ze niet door....
Bij mij op mijn werk (15 jaar onderwijs) is de leerkracht zeer regelmatig in de klas te vinden. Wij (de vaste leerkrachten) voeren ook de gesprekken en dan moet je wel weten wat er speelt in de groep. Dit is dus mijn ervaring.
Dat je je gewone stages voldoende afrond betekent het niet dat je ook een goede lio bent. Maar tegen die 1 waardeloze staan tig geweldige hoor dus geen zorgen!
Toen Lisa voor het eerst naar school ging, had ze een gediplomeerde juf en een lio. Op maandag de gediplimeerde juf, op dinsdag allebei en de woensdag, donderdag en vrijdag alleen de lio. Maar ik was veel meer te spreken over de lio, ze was echt goed! En heel lief! Eind van het schooljaar heeft ze haar examen gehaald en ze heeft nu groep 4 of 5.