auto inruilen voor "nieuwe" tweedehands, tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tord, 15 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    We gaan onze stationwagen inruilen voor een nieuwe tweedehands.
    Vanmiddag gaan we naar een inkoper/verkoper van auto´s. Hij heeft meer dan 500 auto´s staan, waarvan we (lees mijn man) interesse hebben in zo´n 5 verschillende soorten en merken.
    Het is een erkend bedrijf, maar het blijven tweedehands auto´s en die man wil ook verkopen natuurlijk.

Hebben jullie tips waar we op kunnen letten?
    Bedankt!

2. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Doe in alle auto's een proefrit, luister goed naar het geluid van de motor. Kijk hoe hij schakelt, schakelt hij soepel of juist niet, zit er ruimte in enz.

Doe een remtest. Rij op een rustige weg in verschillende snelheden en trap dan op de rem, trekt hij scheef, niet doen ;)

Kijk naar de stuurkolom, zit daar ruimte in, niet doen...

Kijk naar de kilometerstand, boven de 150.000km is veel voor een benzine, maar niet voor een diesel.

Til de automatten op, ook in de kofferbak, is alles droog?

Stop heel even de uitlaat dicht met de zool van je schoen en kijk onder de auto, komt er niet uit een andere opening gas? maakt ie dan geen hels kabaal? (heel even doen hoor)

Kijk onder de motorkap. Is alles netjes geordend. Kan je overal makkelijk bij.

Vraag om het onderhoudsboekje, zo kan je zien wat er allemaal aan de auto gedaan is in het verleden.

Kijk of alle gordels goed sluiten, of de ramen soepel open gaan, of de deuren goed sluiten

let op roestplekken

Zorg voor een geldende APK (minstens 10 maanden)

Kijk naar het profiel op de banden, zijn de banden al bijna versleten? vraag dan of de verkoper er nieuwe banden op zet.

Als de auto airco heeft, kijk of deze nog goed werkt.

Check alle vloeistoffen.

Kijk onder de auto om te zien of er iets lekt (olie) er geen losse bedrading hangt.

Leun op de auto en kijk hoe de vering is. Als ie in een keer stilstaat en niet een beetje naschommelt is de vering niet goed.

Er is nog wel meer waar je op kan letten maar dit bedenk ik zo even uit mijn hoofd.

3. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    150000 voor een benzine is nog prima te doen, met de meeste auto's rijdt je wel een tonnetje of 3 hoor.
    Het beste is om even een quick scan te laten doen door een andere garage waarbij je natuurlijk niet zegt van welke garage je komt. Geef de beste man een tip en klaar.

4. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Wauw Napoleon, ik print je lijstje uit! Hier kan ik wat mee, fijn :).
    de quick check is ook een goed idee, maar we willen meer dan 5 auto´s proberen dus ik zie ons al 5 keer aankomen hahaha!

Bedankt meiden!

5. Gravid

Gravid Niet meer actief

Klopt, maar ligt er ook beetje aan welke auto het is.
    Bijv. een Volvo is met 200.000+ km minder betrouwbaar dan bijv. een Opel met 200.000+ km.

TS:
    Roest wil ook niet altijd wat zeggen, zo is roest bij een Opel echt een 'Opel-kwaaltje' wat niet altijd iets zegt, hoeft niet ernstig te zijn.
    Ook een Golf staat daar bekend om.

Kijk ook even of de motor niet teveel 'zweet' er mag best wat viezigheid/olie op de kleppendeksel zitten, maar niet teveel, altijd even controleren.

Controleer onder de motorkap ook even alle leidingen, of er geen scheurtjes/barsten inzitten.

Trek een keer kort maar krachtig aan de gordel(s), blokkeert deze, dan is het goed!

Trek de handrem een keer aan, kijken of deze goed werkt, bij veel auto's staat deze te licht afgesteld.

De motor starten, en dan luisteren of deze NIET ratelt of tikt.

6. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    afgelopen weken bij veeeel bedrijven geweest, en als ze al tig auto's hebben vind ik er al weinig aan... ook als ze zeggen jaaa maar wij hanteren handelsprijzen daarom zijn onze auto's ook goedkoop en geven we geen fluit voor de jouwe! ;)
    Wij zijn laatst bij een bedrijf geweest die begon te mieren over haren in de kattebak en dat er geen hoedeplank in zat!! ja kom op zeg als je dan niks te af te kraken heb dan maar over zulke onnodige dingen? hoedeplank was gewoon aan wezig maar op zolder.
    Ik zou kijken at er te onderhandelen valt en wat je voor je eigen auto krijgt. wij hebben nu een auto gekocht en kregen een mooi redelijk bedrag voor onze oude weer, grote beurt, nieuwe d-riem, 4 nieuwe banden met velg en trekhaak...
    Dus lul maar raak voor een knaak haha :)

7. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    Ga in iedergeval naar een bovag garage en vraag naar de nationale autopas. Kijk ook even op de internet pagina van de rdw of de auto als gestolen te boek staat. onderhandel ook over de onderhoudsbeurt. Bij onze auto wilde ze deze doen a eur 1200 incl 6 maanden garantie, maar ik had in het onderhoudsboekje al gezien dat dat hij 5.000km ervoor een grote beurt gehad had, met een nieuwe airco pomp en distributieriem. (kijk wanneer deze vervangen is, want dit is altijd een duure reparatie. ze worden meestal om de 120.000km vervangen). Dus wij hebben toen geen grote beurt laten doen, dus waren goedkoper uit. Kijk ook even op de diverse autosites, want daar staat dezelfde auto meestal voor verschillende prijzen op. Daar neem je de goedkoopste prijs en daar ga je over onderhandelen. Enneh een van jullie 2 moet de zeikerd zijn en moeilijk over te halen, dan gaat er meer van de prijs af. En vraag ook of het een voormalige leaseauto is, deze zijn meestal goed onderhouden en 4 jaar oud. Ik heb er destijds ruim Eur 3000 euro van de handelsprijs afgekregen en ik had niets om in te ruilen. en ik was toen als vrouw alleen. Ik had deze auto voor mijn man uitgezocht. Bleek na de hand zijn droomauto te wezen. We zijn er nog steeds super blij mee.

Deel Deze Pagina