Ik herken het! En weet hoe je je voelt. Maar, ik heb ADHD, dus het 'hoort' bij mij. Niet dat het een excuus is, maar ik weet in dit geval waar mijn tekortkomingen liggen. Met medicatie is het enigszins in controle te houden, maar het blijft hard werken hoor. Dé gouden tip heb ik niet, het is een kwestie van gewoontes aanwennen. Een agenda met weekoverzicht kopen, altijd op een vaste plek neerleggen en bijhouden. Vraag desnoods of iemand je helpt met je administratie..
Ik herken het ook heel erg. Niet om je in een hokje te plaatsen hoor, maar het zijn wel veel punten die overeenkomen met ADD (ik herken mezelf er erg in): [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=-1]ADD wil zeggen: Een gat tussen het vermogen en het uiteindelijk presteren, tussen waar je toe in staat bent en wat je uiteindelijk bereikt. Mensen met ADD hebben kort gezegd last van een concentratiestoornis. Dat wil zeggen dat je last hebt van veel gedachten. Je bent snel afgeleid en chaotisch. Dit brengt enorm veel creativiteit en veelzijdigheid met zich mee maar je bent ook met van alles tegelijk bezig. Belangrijke dingen worden pas op het allerlaatste moment gedaan, veel dingen komen niet af en je komt vaak te laat. ADDers hebben alle dagen het gevoel dat zij zich moeilijk tot een taak kunnen zetten, je stelt veel dingen uit tot de volgende dag en je bent een beetje dromerig en inactief. ADD is onzichtbaar en wordt meestal onbewust verborgen gehouden door de ADDer zelf.[/SIZE][/FONT]
Als je dat zo voelt, zou ik een doorverwijzing vragen bij je huisarts voor een psychiater. Het gebrek aan discipline en écht met AD(H)D gediagnosticeerd zijn is een levensgroot verschil. Zelfdiscipline is voor iedereen een opgave, maar ADHD hebben maakt het ook met de andere factoren veel moeilijker.
Ja, ik ben oa ook hiervoor onder behandeling geweest. En ik zeg ook helemaal niet dat Ecosa dit heeft hoor, maar dat het wel enigszins overeenkomt met ADD. Ik vond het destijds wel fijn om de herkenning te vinden, omdat ik altijd maar de schuld aan mezelf gaf en boos werd op mezelf. En nu ligt het natuurlijk nog steeds wel aan mezelf maar weet ik dat het ook iets in mijn hersenen is en dat ik dit door middel van structuur een beetje in de hand kan houden.
Ik heb misschien wel een tip voor je, om orde en overzicht te hebben in je administratie.. Geldzaken Organiser - Nibud - Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting Je kunt hem downloaden of bestellen.. Ik heb hem besteld en heb nu 2 mooie mappen waar ik echt alles in kwijt kan! Is allemaal heel netjes, en kan alles terug vinden. Ook heb ik nu meer overzicht wanneer abonnementen aflopen enzo.. heel prettig vind ik zelf! Verder is mijn discipline eigenlijk heel verschillend.. De ene dag komt er nix uit me, en een andere dag ben ik heel druk en doe ik van alles. Kan je verder ook niet helpen meid.. Liefs
Ik herken het deels heel goed. Lijnen is hier ook een drama, ik begin zowat elke maandag opnieuw en dat houd ik dan tot donderdag ofzo vol. Nou ja, dat gaat al 15 jaar zo, af en toe heb ik een periode dat ik me er een paar maanden aan houd, maar in zo'n fase zit ik nu duidelijk niet. Net zoiets als school of studies, ik kan mezelf er niet toezetten. Ik heb voor mijn Havo examen slechts 2 dagen geleerd, alle boeken waren van boekverslagen, mijn huiswerk had ik werkelijk nooit af (misschien 10 %). Hierna ook nog 2 MBO diploma's gehaald, maar ook daar heb ik nooit alles voor geleerd of gedaan van wat ik hoorde wat anderen wel niet deden. Zowaar ben ik met werk heel anders, ik heb alles altijd op tijd af en werk me vaak een slag in de rondte. Ik heb jarenlang als secretaresse gewerkt, dus afspraken plannen en onthouden, daar heb ik totaal geen moeite mee, thuis ook niet. Ik heb hier gewoon een kalender boven de vuilnisemmer hangen, je gooit per dag tig keer iets weg, dus dan kijk je altijd wel even. Het huishouden, hmmm, ik heb voor vandaag ongeveer een stapel wasgoed op op te vouwen en te strijken van een meter hoog. Het is gewoon dat onze kasten erg leeg beginnen te raken, dan ga ik daarmee aan de slag. Naar de kapper enzo schiet er bij mij ook bij in, ik kan oppas regelen etc., maar goed, daarvoor was ik net zo, misschien iets minder erg. Verder vind ik het belangrijk dat het huis wel schoon is, belangrijker dan wat rommel. Misschien moet ik toch wat meer schemaatjes maken.
heb je al eens laten onderzoeken of er misschien een oorzaak voor dit probleem is? er zijn namelijk wel bepaalde therapieen die wat houvast kunnen geven. maarja de oorzaak zoeken lijkt me wel verstandig.
Oohh dank voor alle reacties! Jeetje klinkt misschien raar maar ik ben blij dat zoveel van jullie jezelf erin herkennen! Dat stuk over ADD heeft mij wel aan het denken gezet. Ik heb het zelfs even voorgelegd aan mijn man en die herkende mij er, zeker de laatste maanden, heel erg in zelfs! Schema's maken doe ik wel, maar ik hou me er niet aan. Dus dat heeft in mijn geval niet zoveel zin. Maar nu k dit allemaal heb gelezen motiveert het me wel weer hoor. Die link van het Nubid vind ik ook een hele goede! Ik barst van de lege mappen en tabbladen, dus ik denk dat ik zelf het systeem ga proberen aan te leggen. Weten jullie hoelang je bankafschriften, salarisstroken en dat soort dingen moet bewaren? Er staat mij iets bij van 5 jaar, maar ik weet niet of dat nou voor bedrijven of voor particulieren geldt?
Volgens mij idd 5 jaar, dat is ook de termijn van de belastingdienst. Maar het belangrijkste zijn de jaaropgaven van je werkgever en de bank. De onderliggende afschriften zijn minder van belang (tenzij er iets mis is in het jaaroverzicht natuurlijk). Qua systeem zou ik beginnen met alle gegevens sorteren per afzender en op jaar leggen. Dan ben je al heel ver
Salarisstroken 2 jaar bewaren, jaarsalarisstrook 5 jaar bewaren! ook alle belastingpapieren 5 jaar bewaren! Staat ook allemaal op die tabbladen van Nibud.. zo handig! Heeft me veel werk gekost om het allemaal netjes in de map te bewaren. Maar als de post nu komt, werk ik het heel netjes meteen weg, opgeruimd staat netjes!
heel herkenbaar.. Maar zoals rosea al zei heeft dit weinig met disipline te maken , maar meer met te veel willen en daardoor het niet overzien en simpelweg niet kunnen daardoor. Wij (vrouwen) hebben er een handje van dat alles moet, we willen alles voor elkaar hebben, tegelijk een leuke moeder zijn, goede vriendin, goede relatie met partner, werken, huishouden op rolletjes en dan er ook nog leuk uit zien.. DAT GAAT NIET ALLEMAAL TEGELIJK.... Dus stapje terug, niet alles kan in 1 x . Goh ik weet het heel goed hoor en heb een man die het ook elke keer zegt , maar ook ik heb er problemen mee zo af en toe. Maar ik probeer mezelf het echt voor te houden dat het niet hoeft allemaal tegelijk, ik zit dan ook nog met een fysiek aspect van niet altijd kunnen. Wat mij erg helpt is te denken, wat is het ergste wat kan gebeuren als ik iets niet doe?? Zoals wat gebeurd er als ik vandaag niet stofzuig? dan worden mijn sokken misschien vies en colin's handen ook, maar als hij buiten kruipt worden die viezer en wassen kan altijd.. is dat erg .. nee. goed morgen stofzuigen dus. Agenda inderdaad neerzeten waar je hem ziet elke dag 50 x.. en dagen(of een avond) voor jezelf inplannen.. hier is kimi dag heel normaal. ik doe NIETS in huis dan en ga alleen doen waar ik ZIN in heb, de ene keer is dat alleen en de andere keer neem ik colin mee.
hier ook mappen met tabbladen waarom staat wat erachter hoort: acceptgiro's en betalingen (zoals h&m en andere dingen) verzekering. etc. heb een tijd geleden nog van alles eruit gehaald en in een adere map gedaan. die bewaar ik dan weer op zolder (heb op zolder ook doos met oude papieren die bewaart moeten blijven. zoals van de bank enzo) ik moet eigenlijk nog de afwasmachine uit en inruimen, maar dat kan straks ook nog
Heel herkenbaar! Het huishouden: een ramp! Wagoed en Afwas stapelt zich altijd op. Neem me voor om het elke dag te doen, maar zit toch weer andere dingen te doen. Ook zo met de rest van het huishouden, terwijl het zo weinig is in principe. Loop 's ochtends ook urenlang in mijn pyama rond. Heb nog geen opleiding afgemaakt, twee keer gezakt voor mijn eindexamen VWO. Gestopt met mijn VAVO en werk toen ik zwanger was, vond het misselijk zijn genoeg excuus, terwijl het best meeviel. Er zijn ook belachelijk veel dingen die me leuk lijken, die ik dan niet lang genoeg doe om het ook te leren. Heb hier een thuisstudie Wiskunde waar ik weinig aan heb gedaan sinds half december en examen is eind mei. Ben nu wel toegelaten tot de opleiding en zie al geen heil meer in wiskunde, dus doe ik niks meer. Maar het kost wel centen! Ik ben ook zo iemand die alles gelijk wil kunnen. Ik baal heel erg van mezelf. Ik wil wel, maar het lukt op de één of andere manier niet.
vanmiddag nog een was gedraaid (bij ons valt de hoeveelheid was nu mee, want we zijn nu maar met zijn 2tjes) en die opgehangen, bij het binnenhalen gelijk opgevouwen en opgeruimd, dat scheelt altijd veel. ik probeer de was meestal gelijk op te vouwen als ik hem uit de droger haal of van de draad. maar dan kan het ook zijn dat het droogrek er een paar dagen staat (al is de was al droog) toen leah er nog niet was stond het droogrek op haar kamer (logeerkamer) en pakte ik het eraf als ik het aan wilde doen het scheelt wel dat ik eigenlijk niks strijk (net de overhemden van vriend als hij ze aan wil doen gelukkig niet vaak) als je alles gelijk opvouwt is strijken niet echt nodig. dat scheelt zoveel tijd. en vind strijken nog niet zo heel erg eigenlijk, vroeger paste ik vaak ergens op en dan deed ik onder het tv kijken de strijk, soms gingen ze juist weg zodat ik kwam strijken vond dat altijd erg leuk om te doen, vooral omdat er zoon berg lag en als je dan bijna klaar was heerlijk (maar moet er nu niet aan denken om zelf zoon berg te hebben liggen)
Hier is het altijd dweilen met de kraan open..en nu zit ik weer met mn luie reet achter mn laptop. ik dnek dat je teveel wilt, je kan geen secretaresse,geen boekhouder,geen schoonmaaster en geen model tegelijk zijn.
hihi, dan ga ik voor model die moeten vaak toch maar wachten zat net te denken, je kan ook een oppas nemen voor je was, zoals ik vroeger deed hahaha. en als je geluk hebt doet ze ook de keuken en stofzuigen als het nodig is. maar dan moet je wel zorgen dat er chips in huis zijn (en het liefst niet in de kelder waar allemaal spinnen zitten bbrr)
Pffffffffff zooooo herkenbaar! Ik ben ook zo. Mijn huishouden staat altijd op zijn kop. Ik heb net een uur lang een berg was op staan vouwen en dan is het nu nog niet klaar, bah! Steeds als ik alle was heb gevouwen neem ik me voor dat ik het voortaan meteen vouw als het uit de droger komt, maar helaas zelfs één keer hou ik me er al niet aan. Hetzelfde als lijnen. Ook ik sleep wel een kilo of 25 te veel met me mee en begin er nu ook last van te krijgen. Ik zou zoooo graag die kilo's kwijt willen zijn maar kan me er maar niet aan toe zetten om er aan te gaan beginnen. Nu weer met mijn beste vriendinnetje afgesproken om over 2 weken, op 1 mei, te gaan beginnen. Dan kom ik net van vakantie terug. Ik hoop zo dat t gaat lukken. Ook wil ik wel sporten maar ik vind er geen reet aan! Ik zou niet weten wanneer ik dat moet gaan doen...onzin natuurlijk ik heb tijd zat maar het kost moeite. Moet de kinderen kwijt kunnen en ik moet van huis gaan....bah! Soms denk ik wel eens ik ben gewoon aartslui...maar als ik dat lees van dat ADD...poeh ik herken mezelf er toch weel heel erg in. Als kind was ik al heel snel afgeleid op school en kon me voor geen meter concentreren. Ze hebben me op een gegeven moment een houten hokje op mijn tafel gezet als we voor ons zelf moesten werken maar zelfs toen was ik afgeleid...door de houten muurtjes of zo?! Ik weet t niet... Die tips die ik hier heb gelezen ga ik toch misschien maar eens proberen, zeker een schoonmaak schema. Ik ga m gewoon in de keuken hangen en iedere dag iets doen. Lijkt me beter dan op één dag veel doen. Ennnn dan heb je ook nog dit forum....hyves...mail...marktplaats. Ook dat leid mij af van mijn dingen die ik MOET doen! Hahhaaha laptop maar verkopen dan denk ik... Nou meiden suc6!
Het helpt wel om iets te vinden wat je leuk vindt. Ik vind fitness ook geen *piep* aan, maar squash bijvoorbeeld, vind ik wel leuk (alleen doordat ik nu geen squashbuddy heb (of geen oppas) kan ik het nu niet doen).