Hallo, Ik zie door de bomen het bos niet meer dus hoop dat er hier mensen zijn met verstand van uitkeringen/bijstand. Ben 3 maanden weg bij mijn ex man, scheiding is in gang gezet en woon nu tijdelijk bij een familie lid. Ik werk heel weinig helaas en verdien ongeveer 200 euro per maand, daarnaast toeslagen maar aangezien ik ook huur e.d mee moet betalen en mijn eigen vasten lasten is het echt bijna niet te doen.. Nu begreep ik dat ik geen recht heb op bijstand omdat ik niet alleen woon, ook krijg ik nog geen alimentatie omdat ex niet mee werkt.. Weet iemand of ik ergens recht op heb?
Ga naar je gemeente en vraag daar een gesprek aan. Daarnaast lijkt maatschappelijk werk me ook handig, die kunnen je wegwijs maken. Daarnaast: is het mogelijk om meer te werken? 200 euro is wel heel weinig inkomen, maar wellicht speelt er meer, waardoor het gewoonweg niet mogelijk is. Sterkte met de situatie!
Wat een lastige situatie. Ben je al bij de gemeente geweest? Zover ik weet woont een kennis van me ook bij iemand in en kreeg zij na haar WW wel bijstand.
Bedankt ga ik de gemeente bellen! Nou er is geen werk momenteel, heb volgende week wel een gesprek met mijn baas zodat ik de situatie kan uitleggen en aangeven dat ik heel graag meer zou willen werken. Gelukkig is mijn baas erg meegaand dus misschien dat ik op een andere locatie aan de slag kan maar een vetpot zal het niet worden
Ook als je werkt kan je bijstand krijgen, dit wordt dan aangevuld tot bijstandsniveau. Je hebt dan daarnaast uiteraard wel sollicitatieplicht en afhankelijk van de gemeente waar je woont de plicht om een tegenprestatie te verrichten (bv. bij een sociale werkplaats aan de slag of andere vorm van 'vrijwilligerswerk'). Zodra je werk hebt gevonden waarmee je meer verdient (tot bijstandsniveau) vervalt de aanvulling van de bijstand uiteraard.
Als jou inkomen + het inkomen van degene waar je bij inwoont, boven bijstandsniveau uitkomt, dan zal je geen bijstand krijgen. Daarnaast ontvang je nu toeslagen. Ik zou wel even nagaan of je in jullie geval niet als toeslagpartners worden gezien. Daarnaast heb je volgens mij ook minder recht op huurtoeslag als je samenwoont/ inwoont bij iemand, wat mij op zich logisch lijkt. Zou daar wel even opletten.
Pas maar op met dit topic Je kunt beter op jezelf gaan wonen en dan huurtoeslag en bijstand aanvragen, dan krijg je t wel.
Tja ik kan moeilijk op mijzelf gaan wonen als de inboedel nog noet verdeeld is, geloof mij dit is ook voor mij geen ideale situatie 😩 Bedankt voor alle tips, heb woensdag een afspraak bij gemeente!
Je kan hier even kijken of contact met die mensen opzoeken. Legal2People - Legal2People Die weten precies wat je rechten als alleenstaande ouder zijn. Ook zou het mogelijk moeten zijn om een opleiding te gaan volgens als je dat nog zou willen. sterkte.
Dankjewel! Graag zelfs, al is het werk wat ik nu doe mijn droom baan, het is momenteel lastig in deze branche, solliciteer me een eind weg maar tot op heden geen succes.
Je moet er wel vanuit gaan dat het een strijd wordt met de gemeente. ze zijn er niet zo happig op. Maar vraag een ontheffing aan voor een alleenstaande ouder dan heb je geen sollicitatieplicht en hoef je ook geen tegenprestatie te leveren (perkjes schoffelen of productiewerk) hoewel ik niet weet of je daar recht op hebt omdat je nu wel werkt. Ik zou hun website even lezen en anders eens bellen. Ze hebben mij ook heel erg geholpen.
Nee ik kan dat me ook wel ergens voor stellen, genoeg profiteurs maar het is altijd te proberen! Op deze manier is het echt geen doen dus wil proberen wat ik kan. Fijn dat ze jou zo goed geholpen hebben! Geeft weer een beetje hoop!
Je hebt wel recht op bijstand maar omdat je niet alleen woont zal dat wel een stuk minder zijn. Voor elke medebewoner gaat er een X percentage af. Naar het loon van een ander kijken ze alleen als het je partner is.
Oh echt? Fijn! Ja het familie lid bij wie wij tijdelijk wonen verdiend zelf niet zoveel en krijgt ook geen huursubsidie meer (omdat ik daar woon), dus zij kan mij helaas ook financieel niet bijstaan.
Inboedel voorlopig van de kringloop/weggeefgroepen etc? Sta je wel al ingeschreven voor een huurwoning? Lastige situatie, sterkte!
Even een update, vandaag geweest, en heb volgende week een intake bij de sociale dienst, ze verwachten wel dat ik ergens recht op heb aangezien mijn moeder ons niet bij kan staan Heb wel sollicitatie pliht maar dat deed ik al wel, heb ook een gesprek aangevraagd met mijn baas, weet dat ze mij graag in het bedrijf wilt houden maar aangezien ik geen baan mag weigeren, hoop ik dat mijn huidige werkgever mij iets aan kan bieden Bedankt voor alle tips
Ja dat houd ik inderdaad goed in de gaten, beetje bij beetje sprokkel ik alles bij elkaar, maar het is best wat als je niets hebt van de kleine dingen (bestek) tot de grotere dingen als een bank enzovoorts, Sta gelukkig wel ingeshreven!