In mijn familie- en vriendenkring lossen we dat soort 'probleempjes' voor elkaar op. Een zus of goede vriendin die de meeste vrienden van de betrokkene kent stuurt een leuke mail met het voorstel om samen te sparen voor de nodige (vaak duurdere) uitgaven omdat de betrokkenen dat zelf niet zo 1 2 3 kunnen bekostigen. Tot nu toe pakt dat altijd heel goed uit, met veel leuke reacties en initiatieven waardoor iedereen uiteindelijk plezier beleeft aan het geven en ontvangen van de bruikbare kado's. Het zijn denk ik vaak de naaste familieleden en vrienden die wat kunnen betekenen, iemand die wat verder van je afstaat heeft meestal geen gezamelijk contact of geeft liever gewoon een klein kadootje (wat ook heeel erg aardig is) Ik hoop dat je wat aan deze tip hebt....? En als je nog meer krijgt en het ECHT teveel wordt dan kun jij op jouw beurt ook weer iemand blij maken die het financieel niet zo ruimpjes heeft? Hoe dan ook....succes ermee! Groetje, Wardi
@lisette: Dat vind ik nog eens een goeie. HOef je idd zelf niet te koken, alleen als je zoals ik een kieskeurige eter bent is het natuurlijk wel wat moeilijker Wij hebben ook een zeer specifieke smaak, maar denk ook dat ik niet om geld zou vragen. Op zich vind ik het wel kunnen hoor, maar weet zelf hoe leuk ik het altijd vind om voor vrienden leuke dingen uit te zoeken. En wij en onze vrienden letten wel altijd op de smaak van de ander, we kiezen niet iets wat we perse zelf leuk vinden. Dat scheelt natuurlijk ook wel. En verder denk ik dat ik iedereen bedank. Alle pakjes aantrek en er foto's van neem en de rest dan op marktplaats zet Ik heb me ook voorgenomen om niet teveel speelgoed ed van te voren te kopen, zodat er nog ruimte is om dat te geven. Verder vind ik slabbetjes, zwitsal producten en luiers (zei iemand anders al) ook een goede om te vragen.
Ik denk dat er iets niet helemaal goed is gegaan in het schrijven hier. Sommige mensen doen nu net alsof ik geld eis en anders mogen ze de baby niet mogen komen bezoeken. of dat ik een cadeautje verwacht! Dikke onzin natuurlijk. Ik wil slechts als cadeautip meegeven: liever geld of cadeaubonnen dan dat ik overladen word met spullen die we niet zullen gebruiken. En waarom zou ik voor mijn verjaardag of bruiloft wel geld mogen vragen (daar staat immers ook vaak het envelopje als cadeautip op de kaart) en mag het bij een geboorte niet? Lisette, ja dat koken is wel een leuke. Alleen wonen wij bij mijn ouders en kookt mijn moeder zowieso (ik ben een ramp in de keuken) dus dat helpt ook al niet. Tenzij die mensen voor iedereen in huis willen gaan koken en dat wordt een behoorlijke pan! Wardi's tip is ook een goeie. Ik heb al een hint gegeven bij mijn moeder en zusjes, dus die zullen het wel rond gaan bazuinen dat ik alles al heb en dat ze samen iets willen gaan kopen.
We zeggen heus niet dat het slecht is om als alternatief geld te vragen als iemand graag iets aan je wil geven en het je vraagt wat ie het beste kan geven. Maar een cadeautip op een geboortekaartje? Mij zou het veel en veel te ver gaan! Ik vind het ook niet te vergelijken met een bruiloft. Een bruiloft draait om jou en je partner, dat moet je lekker zelf weten maar dit gaat om de geboorte van jullie nieuwe geluk! Als ik nu een geboortekaartje van mijzelf van vroeger zou zien met een cadeautip erop zou ik t ook heel raar vinden. Je stuurt toch een kaartje simpel en alleen met de gelukkige mededeling dat je er een kindje bij hebt. En dat kaartje gaat neem ik aan ook naar vage kennissen die misschien alleen een kaartje terugsturen om je te feliciteren en daar staat dan ook een envelopje op als cadeautip. Maar goed nogmaals het is geen aanval op jou, ik weet dat veel mensen er zo over denken en in Belgie schijnt dit inderdaad normaler te zijn en misschien hier ook en ben ik abnormaal. Maar ja als je een topic opent zal nooit iedereen het met je eens zijn, ongeacht het onderwerp.
Nee, dat begrijp ik wel. Ik begrijp ook best dat er mensen zijn die een andere mening hebben en die respecteer ik ook. Maar om me nu 'ondankbaar' te noemen, vind ik een beetje onbeschoft (niet dat jij mij zo noemde). Ik heb het duidelijk gemaakt waarom ik geen spullen meer wil. Ik woon klein en kan het niet meer kwijt. En sommige mensen zijn nu eenmaal eigenwijs (want zij vinden het zelf zo leuk om cadeautjes te kopen en denken dus niet aan de ontvanger) en kopen dan toch iets. Dus moet ik het ze duidelijk maken dat wij echt géén cadeautjes willen. Dan kunnen ze als alternatief (dus NIET verplicht!) geld of cadeaubonnen geven. Maar goed, ik heb voldoende ideen opgedaan om de stroom cadeautjes binnen de perken te houden. Dus allemaal bedankt voor de inbreng!