Mijn vlos maakt me onzeker

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lunacy, 6 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lunacy

Lunacy Actief lid

14 dec 2010
    475
    0
    16
    #1 Lunacy, 6 okt 2011
    Laatst bewerkt: 6 okt 2011
    Hey,

Ik zit met het volgende... Sinds een paar weken zijn we er achter gekomen dat ons meisje een trage gemiddelde hartslag heeft (110-120). Wel is deze regelmatig en voel ik haar de hele dag door. Als ik op m'n rechterzij of rug lig daalt deze zelfs naar de 100. De vlos heeft nadat ze dit fenomeen had opgemerkt doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een ctg en een echo. Alles was dik in orde en ze hebben met meerdere gyns en verpleegkundigen etc. overlegd.

Vorige week had ik een andere vlos (een praktijk van 3) en toen zij het hartje ging luisteren was ze na 10 seconden opgewekt en 'het klinkt goed' etc.

Vandaag echter hadden we weer die eerste en wederom straalde ze een enorme onzekerheid op ons af. Ik vond dit erg onprofessioneel! Ik moest maar op m'n rug gaan liggen, toen op m'n zij en daarna zittend naar het hartje luisteren die weer zo laag zakte. Al met al onbezorgd heen en na een dikke vijf minuten sloeg de schrik me weer om het lijf. Ik zag namelijk aan de vlos dat ze niet wist wat ze er mee aan moest...

Ik beeldde me allemaal rampscenario's in over de bevalling dadelijk... Wat als het hartje tė laag zakt (foetale nood etc.). Ik vroeg aan haar hoe ze daar mee om zullen gaan en het blijkt dat ze eerst tien (!!!) minuten gaan kijken wat ze gaan doen, vóórdat ik word overgedragen aan een gyn/dokter... Nu hoop ik natuurlijk dat het allemaal meevalt... ik weet alleen niet meer of ik haar er bij wil, omdat ik me niet zo comfortabel door haar voel!

Alleen, wat moet ik hier nou mee? Ik dacht dat de vlos me gerust moest stellen, maar ik zit de hele dag al te stressen. Ik zit er zelfs over na te denken om zo'n hartding te kopen om zelf de hele dag te gaan luisteren (slecht idee, ik weet het). Komt dit vaker voor (de kwalen, niet de onprofessionaliteit;)) en hoe ga ik om met deze vlos?

Pffff, bedankt alvast...

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Lunacy,

wat vervelend dat je zo ongerust bent. Alleereerst zou ik echt even om de tafel gaan zitten met haar en een collega die je wel vertrouwd en je partner; je moet het echt even uitspreken. Dit gebeurt wel eens meer en ik denk dat het voor iedereen beter is als duidelijk is wat voor jullie het probleem is. Dat werkt voor de vk in kwestie ook lekker. Zeker als ze toevallig dienst heeft als jullie gaan bevallen. Verder hoor ik ook wel eens een ander ritme of een andere frequentie dan anders. Op zich valt het bij jullie zoals ik het begrijp nog wel mee, maar is het goed dat er even meer mensen hebben meegekeken in het ziekenhuis. Ik ga er even vanuit dat je je kindje goed voelt bewegen en dit geeft aan dat je kindje het met deze hartslag prima doet! Houdt dus het leven voelen goed in de gaten, want meer kun je zelf neit doen hoor. Je moet ook gewoon gaan slapen zoals jij dat fijn vindt en niet proberen niet op je zij of rug te draaien bv; da's geen doen. Het klopt dat een kindje bij een bevalling wel een zakt met de hartslag, maar dat wordt door de vk en de gyn evt goed in de gaten gehouden. Als de bevaling vordert wordt er vaker geluisterd en wanneer de vk ook maar enigzins twijfelt zal ze je doorsturen. en het verhaal met de 10 minuten klopt wel, tenzij het natuurljik heel erg is. Dit komt niet vaak voor en ik denk ook niet dat er aanleiding is te denken dat dit bij jullie kindje eerder zal optreden. Als ik de vk was geweest had ik de laatste keer ook weer even een hartfilmpje laten maken; gewoon omdat ze zelf twijfelde en daardoor jullie bang heeft gemaakt. Dus dit kun je de volgende keer nog eens vragen: een controle voor de zekerheid. Hopelijk heb je er iets aan en sorry voor het beetje onordelijk opschrijven ;)

groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina