Ik moet 8 juni voor een hysteroscopie om wat weefsel,waarschijnlijk poliep, weg te laten halen . Zonder verdoving o.i.d Heb 2 maanden geleden een HSG onderzoek gehad en dat viel me echt heel erg mee qua pijn! Nu dit weer...Kan iemand mij vertellen of de onderzoeken qua pijn op elkaar lijken?
Beste Colo, Ik heb geen ervaring met een HSG onderzoek, maar ik heb wel in februari dit jaar een hysteroscopie gehad, waarbij ze ook wat weefsel hebben weg gehaald voor onderzoek. Ik kan je wel in het kort vertellen hoe dat onderzoek bij mij ging: Ze hadden mij van te voren gezegd dat ik in princiepe geen verdoving kreeg, tenzij t nodig bleek.. Ze gingen met een slangetje waar een camera en een 'waterkraantje' aan zit naar binnen. Ze moeten dan door de baarmoedermond. Nu las ik van anderen dat ze van te voren pilletjes hadden gekregen (die ken ik wel, want die kreeg ik altijd wel voor een curretage) waar je bm mond een beetje van open gaat staan.. Maar die had ik dus niet gekregen, toen ook niet over nagedacht (ik las dit pas achteraf)! Ze kwamen toen niet zo goed door mn bm mond heen en dat was wel pijnlijk, dus toen kreeg ik alsnog een verdoving. Ik kreeg gewoon een plaatselijke verdoving, een paar kleine prikjes in mn baarmoedermond. Die waren wel even naar, maar ja, prikjes zijn zo weer voorbij! En toen kwamen ze wel goed met de camera binnen. Ze zetten dan t waterkraantje open en je krijgt dan warm water (lichaamstemp) in je bm, dat was niet vervelend of iets, kreeg wel een beetje krampen, maar stelde eigenlijk niet veel voor. Nou, dan kijken ze echt heel snel een beetje rond met de camera (je kunt zelf op een scherm meekijken) en toen haalde za wat weefsel weg. Omdat alleen mn bm mond verdoofd was en niet mn bm zelf voelde ik dat wel, was ook ff naar, maar ook zo weer voorbij.. In princiepe is t een heel snel onderzoek hoor, ik had dus alleen een beetje vertraging omdat ze niet goed binnenkwamen. Dus ik kan je wel de tip meegeven: vraag van te voren aan je gyn of ze je wat