Ik snap ze niet meer hoor.... Ik zit momenteel in WW omdat ze me in augustus hebben ontslagen op het bedrijf waar ik vier jaar met plezier heb gewerkt en ze hebben daar geweten dat ik het een tering streek vond om me op deze manier te ontslaan maar goed dat is een heel lang verhaal.... Wat ik nu wil zeggen is dat ik tot 3x toe heb toegezegd gekregen van het UWV dat ik een zwangerschapsuitkering krijg en heb daar ook een brief van gekregen dat dat op 2 maart in gaat en nu krijg ik ineens weer een brief dat ze het toch nog even goed moeten na kijken of ik er wel recht op :s waar gaat dit over :s ik word er een beetje ziek van.... Iemand anders hier al ervaring mee?
Kennelijk doen ze onderzoek of je er wel recht op hebt. Maar waarom dat is, is mij niet duidelijk. Ik zou even met de UWV telefoon bellen, wat er aan de hand is...
daar heb ik dus geen zin in ik moet altijd maar bellen bellen belllen en ze weten nooit wat ze willen zeggen pfffff.... Waarom zeggen ze dan niet van te voren dat ze er onderzoek naar gaan doen pfff
Geen problemen hier. Ik heb wél in 1 week tijd 4 brieven ofzo gehad, maar t zal wel kloppen. Heb mn eerste zwangerschapsloon ook al binnen gehad dus zolang dat doorgaat, hoor je mij niet klagen! Kan me goed voorstellen dat je er ziek van word, maar t gaat om je eigen hachie dus als ik jou was zou ik wel bellen.. succes
ik zal ook wel bellen maar word er zo moe van dat ik er telkens weer achter aan moet gaan zitten .... Zouden ze het echt niet weten dat stress niet goed is voor een zwangere ....
winnythepooh, voor mij ij dit een beetje onduijdelijk wat je schrijft.. jij schrijft niet precies wat mis is gegaan en wat voor redenen geeft UWV genoemd in zijn brief. Ik zit ook sinds augustus in WW en 1 april ga ik met zwangerschapsverlof. Ik heb de zwangerschapsverklaring gestuurd naar UWV en ik heb een formulier gekregen van UWV die ik moest invullen. Ik hoop dat alles verder goed gaat. Als er iets niet duidelijk is voor je dan moet je gewoon bellen en vragen. Op basis van wat je geschreven hebt niemand hier zou je kunnen helpen.. denk ik.
Oke zal het wat duidelijker zeggen... Ik zit momenteel in de WW deze zou in maart aflopen... Ik wist tot een paar weken terug niet dat ik ook een zwangerschaps uitkering zou krijgen want het CWI zei dat ik nergens meer recht op had als mijn WW zou aflopen... toen ik hierover een topic op dit forum had geplaatst keeg ik te horen dat ik dus wel degelijk een zwangerschaps uitkering zou krijgen ik heb toen gebeld en die 1ex deed die vrouw een beetje vaag erover dus ik dacht laat ik over een paar dagen nog maar eens bellen, heb dat dus gedaan en toen werd met toe gezegd dat ik het zou krijgen ik heb na een paar dagen nog een keer gebeld omdat ik het gewoon zeker wilde weten en er werd toen weer verteld dat ik er gewoon recht op had dus ik heb het toen meteen aangevraagd en ze zei dat ik een brief zou krijgen nou dat heb ik dus ontvangen en daar stond in dat ik het kreeg, maar nu krijg ik dus weer een brief dat ze het weer moeten onderzoeken.... dus ik snap niet waarom ze het eerst toezeggen en dan nu ineens weer moeten onderzoeken eer dat ze met hun tempo dat weer hebben onderzocht ben ik al bevallen pffff ik word er zo moe van.... Is het nu wel een beetje te begrijpen?
Ik heb met het uwv nog niets te maken, maar als ik dat zo hoor, wil ik met hun ook niets te maken hebben.Helaas ontkom je er soms niet aan. Ik ben zelf ontslagen op mijn werk per 1 maart, dan gaat de ww in per 1 mei.... Waarom niet per 1 maart hoor ik jullie denken... Dat komt omdat ik langer dan 5 jaar bij die baas heb gezeten en dus 2 maanden moet uitwerken en dat geld zit in mijn gouden handdruk verwerkt. Zodoende...
Ik kan mij dan eerlijk gezegd wel voorstellen dat ze het onderzoeken (hoewel ze dat beter meteen hadden kunnen doen). Ik weet jouw uitgerekende datum niet precies en ook niet precies wanneer je WW eindigt maar daar hangt het vanaf of je aan aanmerking komt. Als jij op de uitgerekende datum nog recht hebt op WW, heb je zeker recht op zwangerschapsuitkering. Als het daarna is: Ik weet zo niet uit mijn hoofd (en kon het ook neit zo snel vinden) of er na einde WW -uitkering nog een zogenaamde "nawerking" is. Dat is er wel als je een dienstverband hebt... Edit: Ik heb de wetstekst er op nageslagen en ik zou zeggen dat er dan ook als je WW hebt gehad er nog een nawerking van 10 weken is. Dus dan zou je recht op zwangerschaps/ bevallingsuitkering hebben als je vermoedelijke bevallingsdatum ligt 10 weken na einde WW. (Ik geef geen garantie dat dit antwoord goed is)
Hoi Hoi dat antwoord wat je als laatst geeft dat is het antwoord wat ik ook van hun heb gehoord... de datum waarop je normaal gesproken met zwangerschapsverlof zou gaan en de datum waarop je WW zou eindigen daar mogen niet meer dan 10 wkn tussen zitten ofzo en dat is bij mij dus goed want er zitten nog niet eens 3 weken tussen ofzo .... maar goed we wachten wel weer af....
Mijn zwangerschapsuitkering is per 18 feb ingegaan maar heb helemaal geen brief ofzo ontvangen, wel al 2 keer gebeld en 2 keer gehoord dat het de 18e in is gegaan.
Oh winny, Het gaat niet om 10 weken tussen einde WW en de datum dat je verlof ingaat maar 10 weken tussen einde WW en vermoedelijke bevallingsdatum (dat ligt natuurlijk 6 weken later). misschien is het wel handig als je toch even met UWV belt. Dan kun je vragen om teruggebeld te worden door degene die het gaan onderzoeken. Omdat je wilt weten wat er aan de hand is... Dan hoor je meteen wat er is, of ze bv een verklaring nodig hebben of zo of dat er iets met de WW is.. Dan kun je ze ook meteen dat vertellen wat ze nodig hebben. Heb je zelf wat meer grip op de zaak....
Winnythepooh, zo te zien ben jij over 7 weken uitgerekend. Je uitkering eindigt deze week, klopt? Dat betekend dat er 7 weken zijn tussen einde van je WW uitkering en de vermoedelijke bevallingsdatum. 6 weken (of 4 weken, mag je zelf kiezen) voor die uitgerekende bevallingsdatum krijg je zwangerschapsuitkering. Volgens mij heb je er recht op. Zoals iemand hier al schreef, er gaat dus om, dat er niet meer dan 10 weken tussen de WW uitkering en uitgerekende bevallingsdatum zijn. In mijn geval is dit anders, want ik heb recht op WW uitkering tot juli 2007, maar omdat er 16 weken zwangerschapsverloof (en -uitkering) zit, dan wordt mijn WW uitkering verlengt met de 16 weken.
Jullie hebben helemaal gelijk heb het helemaal verkeerd uitgelegd .... sorry .... Ik heb er inderdaad recht op en ze hebben al mijn gegevens al dus ik hoef dat niet weer niet door te geven maar ik ga ze nu wel gelijk ff bellen.. Thanx voor de antwoorden.. Liefs Chantal
Ik snap er niets meer van hoor ik heb zo zin om dat UWV weer eens verrot te gaan schelden... Krijg vandaag een brief binnen dat ik geen WW krijg deze maand omdat ik volgens hun niet meer ingeschreven sta bij het CWI maar dat klopt want mijn WW kreeg ik maar tot 28 feb en ik stond dus ook tot 28 feb ingeschreven bij CWI... En nu vinden hun dus dat ik me niet aan de regels heb gehouden en dat ik dus geen recht heb op WW deze maand.... ik kan wel janken ik word zo moe van dat UWV waarom kan het nou nooit eens normaal zijn.... doen hun daar de admi wel?... Ik hang dus morgen gewoon om acht uur weer aan de lijn... Trouwens als je via de UWV nog wel een zwangerschapsuitkering krijgt dan hoef je toch niet meer ingeschreven te staan bij het CWI? want ik neem dat je dan niet meer hoef te solliciteren ? Er is mij namelijk nooit verteld dat ik me dan nog moet inschrijven bij het CWI...
ben echt blij dat mijn werkgever dit allemala regelt zeg dammzz dat geeikel met het UWV net of je niets anders aan je hoofd hebt als je zwanger bent... ik krijg gewoon via mijn baas uitbetaald en hun gaan het wel weer verhalen bij het UWV...
Hoi, Ik vind het heel vervelend om te lezen dat het bij veel mensen mis gaat met de uitkering van het UWV. Ikzelf heb alleen maar positieve ervaringen met het UWV (tenminste tot nu toe). Vanaf 26-10-2006 zit ik 100 % in de ziektewet door ziekte in de zwangerschap. Omdat ik de afgelopen 1,5 jaar via het Uitzendburo heb gewerkt kreeg ik nu dus ook voor het eerst met het UWV te maken. 4 Weken nadat ik in de Ziektewet kwam had ik mijn eerste ziektegeld al ontvangen en dat heb ik daarna netjes elke week gekregen t/m 21-02-2007. Vanaf 22-02-2007 ging mijn zwangerschapsverlof in en werd mijn ziekte-uitkering omgezet in de WAZO uitkering (kreeg keurig eind januari een brief met daarin alle gegevens en het verzoek deze te tekenen en met een zwangerschapsverklaring terug te sturen). Het kan dus ook wel goed gaan allemaal, maar voor degene die een hoop ellende met het UWV hebben, vind ik het allemaal wel heel erg vervelend en ik hoop dat het allemaal opgelost wordt. gr. Naja
Ook ik heb niks te klagen nu over t UWV. Ik krijg elke x op tijd mn geld binnen dus.. ps wie weet of je door moet geven dat je bevallen bent (op welke datum p'sies?) of hoeft dit niet? Ik heb nl 4 weken vóór de bevalling verlof genomen en 12 weken voor erna. Maar moet ik de exacte bevallingsdatum dan nog doorgeven of is t zo goed?
Het UWV heeft een connectie met de gemeente waar jij woont. Omdat je na de bevalling aangifte gaat doen van de geboorte weet het UWV ook precies wanneer je bevallen bent. Je hoeft er dus niets voor te doen... Groetjes, Josien