Zwanger en studie?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Koali, 7 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koali

Koali Fanatiek lid

1 okt 2012
    1.845
    0
    36
    NULL
    NULL
    Even een vraagje of er nog meer mensen in dezelfde situatie zitten/hebben gezeten.

Wij zouden graag willen beginnen met proberen zwanger te raken. Op het moment wachten we nog even, want mijn vriend is nog aan het studeren. We willen wachten tot in ieder geval zijn diploma een beetje in zicht is.

Ik merk alleen wel dat ik het wachten erg lastig vind. Wat zou ik graag een kindje willen samen. Mijn vriend heeft dat zelf precies hetzelfde. Zijn er mensen die een kind hebben gekregen terwijl één van beide nog een het studeren was? Was dit ook haalbaar qua financiën?

Momenteel wint bij ons de ratio het nog van het gevoel :)

2. bibinijmegen

bibinijmegen Fanatiek lid

6 apr 2012
    2.254
    1
    0
    mijn gezinneke
    ik heb precies het zelfde ,alleen ik begin in september met mijn studie het is makkelijk te combineren heb ik met mijn eerste kind ook gedaan en nu ga ik dat weer doen en misschien ben ik nu ook al wel zwanger

3. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Bij ons hetzelfde, ik studeer in Juli af en mijn vriend begint in Februari aan zijn eindstage, dit duurt tot December.
    Wij hebben daarom besloten om eind Mei begin Juni te stoppen met de pil(ik moet nog 5 strips:D) en dan kijken we hoelang het duurt. Mag het gelijk 'raak' zijn dan hebben we nog 3 maand extra na zijn stage zeg maar.. Mag het langer duren dan is dat ook geen probleem.
    Ik ben zelf geen voorstander van een studie onderbreken voor een zwangerschap, maar dat is mijn mening:)

Succes!

4. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Hoi, hier ook een sterke kinderwens voor een tweede! Ik ben zelf aan de studie tot juli. Ik heb een topic geopend ook bij zwanger worden. Het heet: 2e kinderwens uitstellen..

5. MICH18

MICH18 Fanatiek lid

12 apr 2010
    2.667
    658
    113
    Vrouw
    Hoi meid,
    Ik ben ook sinds mijn zoontje 4 maanden is weer gaan studeren.. en ik ga nu toch voor een tweede! Spannend vind ik het wel, want vind het toch wel moeilijk om mijn zoontje achter te laten, maarja dat moet je met werken ook! En denk dat werken zwaarder is! Ik heb mijn wens niet in de weg laten zitten door een opleiding! Lief

6. Littlejoy

Littlejoy Actief lid

29 dec 2012
    438
    0
    0
    Hallo, ik ben nu 2,5 jaar aan het studeren en bijna klaar. Ik heb al een dochter van 6 en nu net zwanger van de 2de.
    Ik werk parttime naast mijn studie. Ik vind het pittig. Niet zozeer financieel gezien, maar wel qua tijd.
    Succes ermee!

7. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Het lijkt me ook heel pittig om wel aan je studie uren te komen als je misselijk bent in de eerste weken. Hier had ik zelf erg last van de eerste zwangerschap en was daardoor veel ziek en voel enorm af door het spugen..
    Ik hoef nog maar tot juli, maar als ik me bedenk dat dat nog zes maanden zijn duurt dat nog erg lang..!!

8. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Liitlejoy gefeliciteerd met je zwangerschap!!!!

9. Koali

Koali Fanatiek lid

1 okt 2012
    1.845
    0
    36
    NULL
    NULL
    Als je zelf nog studeert lijkt het me extra lastig inderdaad. Dan zou ik het zeker uitstellen. Nu twijfel ik soms heel erg omdat ik zelf al wel een vaste baan heb, maar ik ben dus ook de kostwinner in huis op het moment. Als mijn vriend klaar is met zijn studie, zal hij dit waarschijnlijk worden. Ik vind het alleen nogal een gok om op basis van één inkomen aan onze kinderwens te beginnen.

Dat is dus ook de reden waarom we het liever nog even uitstellen, zodat we bijna zeker weten dat vriendlief in de periode van mijn zwangerschap kan afstuderen en een baan kan zoeken. Hij heeft er natuurlijk weinig last van dat ik zwanger en misschien wel misselijk ben. In die tussentijd kan hij gewoon afstuderen.

Tot nu toe ziet het er voor ons naar uit dat we in de zomer zullen beginnen aan onze kinderwens.

10. vlindertje27

vlindertje27 Actief lid

22 nov 2010
    257
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik zou als ik jou was inderdaad wachten totdat jouw vriend bijna afgestudeerd is. Ook voor mannen is de eerste tijd met baby erg pittig. Van (af)studeren komt dan weinig terecht....ik zou op safe spelen.

Mijn ervaring is dat zwanger zijn en studeren geen goede combi is. Ook de eerste maanden na de bevalling is er bij mij weinig van studeren terecht gekomen; slapeloze nachten etc. Mijn man studeerde ook en heeft zijn studie toen opgegeven (was overigens geen noodzaak maar hobby, hij heeft een goede baan). Nu mijn zoon ouder is lukt het studeren mij wel (dankzij een oppas). Binnen een paar weken kan ik mijn eerste versie van mijn thesis inleveren! Mijn afstuderen is in zicht!:D:D:D

11. vlindertje27

vlindertje27 Actief lid

22 nov 2010
    257
    0
    0
    Noord-Brabant
    Heel herkenbaar....zit in hetzelfde schuitje....zou zo graag voor een tweede kleintje gaan. Maar wacht liever totdat ik afgestudeerd ben....gelukkig is het einde bij mij nu echt in zicht! Het licht staat nu op oranje....binnen een paar weken kan er weer volop geklust worden!:D

12. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Ik zat in mijn laatste jaar toen ik zwanger was. Moest eigenlijk alleen nog maar mijn thesis schrijven. Het is me gelukt maar ik vond het persoonlijk best zwaar. Mijn hoofd stond er helemaal niet naar, al helemaal niet als ik 's morgens misselijk was geweest en 's middags last had van mijn bekken (ik had bekkeninstabiliteit)... Maar uiteindelijk is het gelukt, financieel was het haalbaar maar we hadden niets over op het einde van de maand zeg maar.

13. zon28

zon28 Lid

5 mei 2012
    71
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben gewacht met een tweede totdat ik aan het eind van me studie was. Ik ben afgelopen juni afgestudeerd en ben afgelopen februari gestopt met de pil.
    We gingen er vanuit dat het wel weer even zou gaan duren (zijn nu bijna een jaar bezig) maar vonden dat je er altijd rekening mee moet houden dat als je stopt met de pil je gelijk zwanger kon worden.

Ik werk in de GGZ dus moest er rekening mee houden tot wanneer ik op de groep kon staan en wanneer ik afstudeerde zodat ik daar niet in moeilijkheden mee kwam.

14. Bibi26

Bibi26 Fanatiek lid

20 mrt 2010
    3.050
    0
    0
    Ik zat net in mijn tweede jaar toen ik met de pil stopte. Uiteindelijk is mijn zoontje precies in de zomervakantie geboren dus aan het einde van mijn tweede jaar, dat kwam goed uit.;) Heb toen even pauze genomen en heel 2012 genomen voor de laatste fase van mijn studie. Ben uiteindelijk binnen 3,5 jaar afgestudeerd terwijl er 4 voor stonden en als ik mijn 'verlof' eraf haal heb ik er zelfs maar 3 jaar over gedaan. Dus ook zwanger en met baby is studeren best te doen. ;)
    Ik kan natuurlijk niet in jouw portomonnee kijken, maar hier is mijn vriend kostwinner en voor ons was het financieel prima haalbaar.

Succes met jullie beslissing!

15. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik studeer en sta op ontploffen...hahaha!

Het is mij opzich mee gevallen, en dat terwijl deze zwangerschap vele malen zwaarder was dan die van Finn. Ik wilde met 37 met verlof, maar dat heb ik niet gered, ik moest met 35 weken echt stoppen van de vk en heb dat ook gedaan. Ik heb geen lessen meer gevolgd toen, en ben ook gestopt met mijn stage.

Ik doe de PABO. Ik had gelukkig gewoon genoeg stagedagen en had alle praktijkopdrachten gedaan. Ik moet alleen nog veel uitwerken.

In principe moet dat voor 25 januari, maar als ik dat niet red, ga ik voor de herkansing in april.

Ik heb het zo kunnen regelen dat ik twee minors in 1 periode ga doen van eind april tot halverwege juni, en dat ik nu dus tot eind april verlof heb. Ja oke...ik moet nog wat dingen afmaken dan, maar dat lukt wel. Finn gaat gewoon naar school en als ik elke week een paar uurtjes er aan werk, komt dat allemaal goed.

Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen, ook met de financiën, zoveel extra hoeven die kleintjes in het begin niet te kosten, en mijn man is er ook nog ;)

Dus ik zeg....kom maar baby, we zijn er klaar voor!

edit: Wat ik wel geregeld heb, is dat het decanaat overal vanaf weet. Dus stel dat ik onverhoopt toch studievertraging oploop, kan ik aanspraak maken op een kalamiteitenfonds en zo mijn verlof extra stufi krijgen en extra tijd om mijn diploma te halen.

16. Bibi26

Bibi26 Fanatiek lid

20 mrt 2010
    3.050
    0
    0
    @ Sarah: ik heb ook de pabo gedaan. :)
    Conclusie: zwanger & pabo = prima combi! :D

17. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Wat de financiën betreft zouden we zonden mijn inkomen niet rond kunnen komen en heb ik dus absoluut een betaald verlof nodig. Of dat via uwv is, obv mijn 0 uren contract of met een vast contract maakt niet uit. Maar er moet wel wat in komen. Ik denk dat ik als verzorgende ig zo aan het werk ben.. Maar je weet maar nooit.

Ik vind eigenlijk dat ik het ook niet kan maken om te solliciteren in juli en na twee maanden al zwanger te zijn.. Dan kun je beter zwanger zijn als je solliciteert. Maar dat is een risico. Stel ik wacht tot drie maanden na werk te hebben gevonden, kan dat nog wel een jaar duren vanaf nu...!!!

18. Daisybunk1

Daisybunk1 Actief lid

10 nov 2008
    270
    0
    0
    Achterhoek
    ten eerste kost het hebben van een kind geld en de studie ook dus moet je daar rekening mee houden!

ten tweede kun je bijvoorbeeld ook een huilbaby krijgen en komt er niks van je studie meer terecht.

Zelf zal ik wachten tot dat je afgestudeerd bent. Maar de keus is aan jou.;)

19. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Ps. Als ik nu zwanger zou worden beval ik toch niet voor juli? de opleiding is tot juni en juli is diploma uitreiking.

20. LittleMeStphnie

LittleMeStphnie Fanatiek lid

14 nov 2012
    1.149
    0
    36
    Werk, man, dochtertje, hondje, voetbal!
    NEDERLAND
    ik heb het zelfde, ik en mijn vriend proberen een kindje te krijgen, mij is verteld dat je iig wel preoriteiten moet gaan stellen. wij hebben het zo gedaan

( ing pinpas storten we het geld op iederen maand voor de baby, zo kunnen we de baby alles geven wat hij/zij nodig heeft.
    abnamro gezamelijke pas storten we het geld op voor het huis de upc en onze eigen passen gebruiken we voor onze eigen rekeningen en om boodschappen te doen. )

Aan de baby pas zitten we niet en bij de gezamelijk pas zit een automatische incasso elke maand als we ons geld krijgen stort hij automatisch naar de gezamelijke pas. en alles wat over is moeten we het mee doen :) zo is het huis en de baby altijd goed geregeld.

en komen we eens krap te zitten heb ik lieve ouders die per maand 500 extra storten om te sparen voor als er ooit een nood is aan geld. ( ook een extra pas voor die ligt in onze kluis in huis ).

Deel Deze Pagina