recht op verlof na vroeggeboorte 19 weken?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door madelein, 16 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Beste UWV,
    Helaas hebben wij 2 weken geleden afscheid moeten nemen van onze zoon Sam. Hij is totaal onverwacht geboren met 19 weken zwangerschap.

Tijdens de bevalling heb ik veel bloed verloren, en het lichamelijke herstel verloopt traag. Dan heb ik het nog niet eens over het emotionele herstel.

Nu vraag ik mij of er verlof regelingen zijn voor gevallen als de mijne? Ik begrijp dat je pas recht hebt op een bevallingsverlof vanaf 24 weken zwangerschap? Betekend dit dat er geen opties zijn onder de 24 weken?

Graag zou ik willen weten wat voor mij de mogelijkheden zijn voor een verlof.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Madelein,

Allereerst gecondoleerd met het verlies van Sam.

Je geeft aan dat je lichamelijk en geestelijk niet hersteld bent van je bevalling. Je hebt geen recht op een zwangerschapsuitkering omdat je korter dan 24 weken zwanger bent geweest.

Als je door de zwangerschap en de vroeggeboorte nog niet in staat bent om te werken, moet je je ziekmelden bij je werkgever. Hij vraagt voor jou een ziektewet-uitkering aan bij UWV.

Actuele informatie over de voortijdig gestopte zwangerschap vind je hier.

Ik wens jullie heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwvl.nl/webcare

3. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Bedankt voor de snelle reactie.
    Inmiddels ben ik al een tijd ziekgemeld doordat ik voor de bevalling ook al niet zo veel meer kon.
    Ik heb echter nog niks gehoord over aanmelden bij het UWV.

Volgens mij sta ik dus 'gewoon' ziekgemeld. Maakt dit iets uit?
    Ik hoef van mijn leidinggevende ook niet naar de bedrijfsarts omdat zij de afspraken met mij maken. Is dit wel verreist?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Madelein,

In dat geval blijf je gewoon in de ziektewet. Je hoeft niet opnieuw ziektegemeld te worden.

Ik raad je wel aan om de wijziging in je gezondheid aan de UWV-arts door te geven. Dat kan via UWV Telefoon (0900 - 9294). Het is belangrijk dat dit gebeurt, omdat de ziektewetuitkering die je nu hebt, anders automatisch stopt in de zesde week voor je uitgerekende datum. Vanaf dat moment zou je immers normaal gesproken met verlof gaan.

Ik wens jullie heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwvl.nl/webcare

Deel Deze Pagina