ik heb even een paar vragen. ik ga vanaf 6 maanden beginnen met bijvoeding en denk dat het ook wel nodig is aangezien ie de laatste tijd de hele dag honger heeft.. maar overal staat wat anders 1. potjes. ik heb een paar olvarit potjes gehad pas geleden. die vanaf 4 maanden. 2x worteltjes en 2x fruit (verschillende) nu lees ik dat het niet goed is, en soms lees ik weer van wel. geef je nou wel of geen potjes? 2. stel ik start met broccoli, moet ik het dan klein maken aangezien ie 6 maanden is of gewoon als een geheel geven 3.hoevaak/hoeveel mag je geven met starten? net als brood. hoeveel? mag ie dat tot wat ie op krijgt of niet 4.en pap? moet je dat geven of niet, of is brood ook goed 5. dingen voor op brood in het begin? overal staat wat anders 6. drinken? hij krijgt bv maar mag hij ook wat nieuws, of mag dat nog niet. en hoe geef je dat eigenlijk. in een fles gewoon? ik neem aan dat je met 1 ding begint dus bijv 3 dagen broc. en voor de rest niks nieuws. toch ? en hoe zit het met brood. mag ik dan na die dagen stukje brood geven en moet ik dat dan ook weer 3 dagen achter elkaar doen? groetjess zullen vast misschien beetje domme vragen zijn maar tis allemaal nieuw voor ons
Lastig is het he? Ik zou gewoon in het begin kiezen hoe je wilt starten. Wil je hem gepureerd, geprakt of eten in stukken geven? Met 6 maanden mag allemaal. Als hij goed in de kinderstoel kan zitten kun je hem een stronkje broccoli geven, en zelf laten eten. Maar je kunt ook voor kiezen om hem potjes te geven, die zijn niet slecht hoor, alleen vreselijk gladgepureerd, waardoor je kindje geen gevoel van vaste voedsel heeft. Leren kauwen gaat veel beter met grof geprakte groente, en nog beter met stukken. Het is gewoon een keuze die je maakt, niet beter of slechter dan iets anders. Ik zou het wel één voor één introduceren. Dus bijv. eerst groente, 3 dagen hetzelfde. Als dat een week goed gaat, dan fruit, daarna brood. Er wordt nog steeds geadviseerd om met gluten (granen) te wachten tot 7 maanden, dus die kun je introduceren ná groente en fruit. Beleg hoeft in het begin helemaal niet. het gaat erom dat hij smaak van brood leert kennen. Dus eerst een korstje geven, en daarna een halve boterham oid. Later kun je boter erop smeren, en als een boterham goed gaat beginnen met een beetje appelstroop, een plakje kaas erop enz. Pap mag, maar hoeft echt niet. Als hij graag brood eet straks is dat prima. Succes en begin rustig aan. Het hoeft helemaal niet allemaal tegelijk, hij MAG nu veel met 6 maanden, maar het HOEFT niet allemaal. Gewoon rustig opbouwen, en hem lekker laten eten hoeveel hij wil. Met potjes lijken kindjes qua hoeveelheid veel meer binnen te krijgen, maar daar zit wel veel vocht is, dus is een beetje verradelijk. In het begin zijn een paar hapjes prima, maar als hij meer wil kun je het gewoon geven. Hij zal niet snel te veel groente binnenkrijgen.
Zie in rood mijn reactie. Laat je niet teveel van de wijs brengen. Zoveel mensen zoveel meningen. Doe vooral waar jij je prettig bij voelt. Let op met vitamine D, teveel zoet, teveel zout en geen honing of rauwe vlees producten. Neem je tijd en hou je camera bij de hand. Enne.. het is iets nieuws voor je kindje dus geef de tijd om te leren. Veel plezier!
mag ie dan dus ook een paar keer per dag kleine beetjes of gewoon 1x keer per dag in het begin ja het zou handig zijn als je een gebruiksaanwijzing krijgt bij de geboorte je kindje is geboren en dan is het zowat van; zoek het zelf maar uit haha heb er helemaal zin in sowieso alvast bedankt voor de reacties
Succes en geniet er vooral van! Het loopt straks binnen een paar weken prima en het is vooral ontzettend leuk om te doen!
Ik deed in het begin 1 keer per dag. Het is allemaal best spannend voor je kindje en ook een behoorlijk gedoe (alles vies). Daarbij moet je ook net een handig moment vinden (niet vlak voor/na de voeding, tussen slaapjes door), dus 1 keer op een dag zou ik eerst doen. Ik deed dus na een paar weken ook fruit erbij nemen, en toen deed ik 's ochtends fruit en 's middags groente (ergens een keer als het uitkwam).
heb hem toevallig gister water gegeven maar dat moest vanwege zijn koorts van de arts. ik deed het in een flesje maar hij zat alleen maar vies te kijken wat voor temp. moet je dat nou doen. beetje lauw?
volgens mij gewoon lauw water.. onze dochter wil trouwens ook geen water, ik doe er dus wel een druppeltje dikpsap in..