ontslag om bedrijfseconomische redenen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Ntje, 3 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ik heb vorige week van mijn werkgever gehoord dat er 8 van de 14 mensen er per 1 september uit moeten en ik behoor ook tot een van die mensen.

nu is het alleen zo dat per 13 september mijn zwangerschapsverlof in gaat.

Het bedrijf vraagt een uitkering voor ons aan.

mijn vraag is nu, mag dit? kan ik er wat aan doen en wat moet ik nu doen.

gaat in september mijn ww uitkering nu in? of krijg ik een wazo uitkering? heb ik dan nog wel recht op die wazo uitkering of krijg ik dan alleen een ww uitkering.

Ik ben nog in overleg met mijn werkgever of ze mij dan niet tot het einde van mijn contract in dienst willen houden omdat het ze niks kost, deze loopt tot 31 december maar mijn zwangerschapsverlof loopt tot 6 januari, stel dat dit door gaat krijg ik dan per 1 of per 6 januari een ww uitkering en hoe zit dan dan met betalingen?

sorry voor de eventuele onduidelijkheid maar het is voor mij ook allemaal erg onduidelijk.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Nichelle,

Je wilt weten of je werkgever voor jou een uitkering kan aanvragen en waar je zelf rekening mee dient te houden.

Je werkgever kan maximaal 4 en minimaal 2 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) aanvragen. Op dat moment ben je nog in dienst van je werkgever. Dit hoef je dus niet zelf te doen.

Voor de periode tussen de beëindiging van je dienstverband en ingang van je zwangerschapsverlof dien je zelf een WW-uitkering aan te vragen. Geef tijdens je WW-aanvraag door, dat je zwanger bent en wanneer je met zwangerschapsverlof gaat.

Ga je vervolgens met zwangerschapsverlof, dan zal je WW-uitkering per 13 september worden beëindigd. Ben je na je bevallingsverlof nog altijd werkloos? Dan kun je UWV vragen je WW-uitkering te heropenen. Ben je inmiddels uitgeschreven als werkzoekende dien je jezelf ook weer in te schrijven.

Het aanvragen (en heropenen) van een WW-uitkering en het inschrijven als werkzoekende doe je met behulp van je DigiD code op werk.nl

Daarnaast wil je weten, dat als je werkgever jou nog in dienst houdt tot 31 december en de WAZO tot 6 januari loopt, per welke datum jij een WW-uitkering moet aanvragen. En hoe dat zit met de betalingen.

Ben je in dienst van een werkgever, dan maakt UWV meestal de WAZO over aan de werkgever die dit verrekent met je salaris. Ga je uit dienst, dan is de werkgever verplicht dit door te geven aan UWV. Heb je geen werkgever meer, dan betaalt UWV jou rechtstreeks de WAZO.

Een van de voorwaarden voor een WW-uitkering is dat je beschikbaar moet zijn voor betaald werk. Dit bent je vanaf 6 januari en dit wordt je eerste werkloosheidsdag.
    Een WW-uitkering mag je op zijn vroegst een maand voordat je werkloos raakt aanvragen. Binnen 4 weken ná je eerste werkloosheidsdag ontvang je een brief met de beslissing van UWV. Heb je recht op een WW-uitkering, dan staat in deze brief wanneer de eerste betaling overgemaakt wordt.

Actuele informatie hoe je een WAZO-uitkering aanvraagt vind je hier.

Ik wens je veel succes met solliciteren en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina