Verbouwen of verhuizen ? Wat zouden jullie doen ?

Discussion in 'De lounge' started by Selena149, Jan 18, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Selena149

Selena149 Niet meer actief

5 jaar terug zijn vriendlief en ik hier komen samenwonen.
    We zaten net nog een beetje in de ongunstige tijd om te kopen en konden in ons favo dorpjes niet terecht i.v.m. de te hoge verkoopprijzen daar.
    We zijn dus uiteindelijk in een heel klein dorpje beland er naast. Om aan te geven hoe klein... 3/4 straten, geen winkels, wel een basisschool maar die sluit aankomend jaar vanwege te weinig kindjes. Afgelopen december is ook de psz gesloten vanwege te weinig kindjes. Er is dus praktisch niets meer in dit dorpje. Nou ben ik ook geen stadsmens en houd ik wel van rust, maar toch.

Overigens ben je binnen 10 minuten in zowel het ene grote dorp als het andere grote dorp met beiden verschillende supermarkten, winkels etc... De nieuwe PSZ en basisschool zitten ook op 10 minuten rijden, dus dat is opzich geen probleem. Maar we moeten nu wel voor alles de auto pakken en even spontaan (lopend) weg met de kinderen kan nu dus gewoon niet omdat er niks is om lopend naartoe te kunnen gaan.

We kwamen beiden vanuit ouderlijk huis (we zijn nog jong), hadden nog geen kids en vanuit ouderlijk huis is al gauw alles goed natuurlijk. Maar nu met de 3e onderweg zit ik toch al een tijdje te denken aan verhuizen; dat heeft voor een groot deel ook te maken met dat ik iets groter wil. Vooral woonkamer en keuken. Keuken is erg klein en woonkamer onpraktisch ingedeeld (L-vorm met de gang in de linkeronderhoek van de L zeg maar) waardoor het ook kleiner oogt.

Ons huis te koop zetten en snel kwijtraken zit er gewoon niet in. Verkoopprijzen zijn hier ondertussen -60.000 (ja, echt) vergeleken met wat wij hier 5 jaar terug voor betaald hebben; dus we zullen met een mega schuld zitten. Daarbij trekt dit dorp door gebrek aan winkels/school/alles ook niemand aan en zal het jaren duren voor je het kwijt bent.

Nu zijn er ook een paar kleine verbouwingsmogelijkheden wat een deel van mijn irritaties zou oplossen. Er staat een klein muurtje in de (tevens kleine) keuken die waarschijnlijk gesloopt kan worden en waardoor je al meer loopruimte krijgt. Een nieuwe keuken kan ook voor iets meer ruimte zorgen. I.p.v. 2 banken kunnen we een hoekbank nemen, wat ook voor iets meer ruimte zorgt (daarmee verandert de vorm niet, maar heb je toch iets meer ruimte).... Nu zitten we dus te twijfelen.

Gaan we geld steken in verbouwingen en blijven we daarmee hier ?
    Of gaan we ons toch richten op verhuizen en gaan we dus niet verbouwen ?
    Wat zouden jullie doen ?

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Als je de mogelijkheid hebt om te verbouwen en dit de waarde verhoogd zou ik dat zeker doen. Je woont dan prettig en kunt dan paar jaar wachten tot de markt stijgt. Woon zelf midden in het centrum en alles zit hier op de hoek maar smak juist naar de rust.
    Wel zou ik alleen verbouwen op punten die met weinig inleg de waarde van het huis opkrikken ipv veel inleg en kleine meerwaarde

3. Tuttebell

Tuttebell Fanatiek lid

Nov 6, 2011
    3,108
    0
    36
    Mijn eerste gevoel is.. verhuizen, maar dat komt denk ik ook omdat ik het zelf niet prettig zou vinden als er zo weinig in de buurt is, een dorpje bestaat uit maar een paar straten en ook je woning niet naar je zin in.. wat mij doet twijfelen is de schuld waarmee je achter blijft, want word dat daarna niet heel moeilijk om die weer af te lossen.. moet je dan leuke dingen laten omdat er maar heel weinig geld is.. moeilijke keus! Vrees dat mijn bericht je niet echt verder kan helpen. Ik wens jullie enorm veel succes met deze lastige beslissing!

4. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Je huis verkopen met een enorme schuld?
    Lijkt me niet dat je geldverstrekker daarmee instemt...
    Blijft verbouwen als enige optie over...

5. Selena149

Echt verbouwen-verbouwen is het niet hoor.
    Dat muurtje bij/in de keuken is klein en kunnen we wss wel weghalen volgens vriendlief (maar dan heb je wel meer loopruimte).
    De keuken zal hetzelfde formaat blijven (nog kleiner kan haast niet) maar omdat deze hoekkeuken compleet staat volgebouwd met kasten bovenin oogt het ook heel benauwend/krap en stoot je met koken al gauw tegen elk kastje aan (en door dat muurtje heb je ook al geen ruimte, je kan er amper met 2 personen staan). Een nieuwe keuken (want deze is ook al 15 jaar oud, nog van de oude bewoners) waarbij de helft boven gewoon open is (en dat muurtje dan slopen), oogt ook al ruimer. En dan een hoekbank i.p.v. 2 banken...

6. Melief

Melief Niet meer actief

Met zoveel restschuld zou ik zeker niet gaan verkopen als je niet moet.
    Zou lekker thuis aan de slag gaan, even de boel wat lichter verven, lijkt het ook al groter. Nieuwe accessoires of iets dergelijks?

7. Selena149

Opzich hebben we het qua muren/vloer al goed zitten. Lichte vloer, (hoofdzakelijk) witte muren, witte deuren en nu 2 witte banken (maar die zijn aan vervanging toe, wordt een hoekbank en we moeten met 3 kids nog zien of die ook wel licht kan vanwege vlekken.. nu hebben we leer dus dat is niet erg maar de hoekbank wordt van stof).

Misschien is het ook gewoon mijn eigen interpretatie/luxe woonwens hoor haha. Want heel klein wonen we nu ook weer niet, alleen de woonkamervorm is gewoon minder praktisch dan een rechttoe-rechtaan rechthoekige kamer. Boven is niet zo'n punt, 3 slaapkamers (waarvan 2 ruimere waarvan op 1 de 2 oudsten straks komen te liggen). Badkamer is wel klein maar heeft wel alles (wc, douche, bad, wastafel) en dan op zolder nog een kleine ruimte.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heb je een financieel adviseur de kosten voor verbouwen en verhuizen al eens door laten rekenen? Helpt misschien ook om een afweging te maken? Verkopen met restschuld is rot, maar als je het kunt meefinancieren in een volgende hypotheek, kost het je helemaal niet vreselijk veel...

9. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Ik zou ook eerst eens goed uitzoeken wat gunstiger is.
    Daarnaast, de huizenprijzen zijn overal gezakt, als je in die regio blijft zal het ongeveer hetzelfde zijn, dus koop je nu ook weer een huis wat 5 jaar geleden een stuk duurder zou zijn geweest.
    Misschien ook eens 2 makelaars ofzo langs laten komen en aan laten geven wat jullie ongeveer voor het huis zouden kunnen vragen als je het zou verkopen, ook daar aan vragen of het nu zou hebben om de verbouwingen die je zou doen als je zou blijven zitten hier, financieel nog wel wat op zouden leveren als je het nog eens verkoopt.

Als jij 2 x per dag op en neer moet om je kinderen naar school te brengen en op te halen (als ze overblijven), kost dat je al 40 minuten en benzine. Speelafspraakjes zullen vaak ook daar in dat andere dorp zijn als ze daar op school zitten, dus kun je soms eind van de middag nog een keer op en neer. Zou toch liever wat dichter bij school zitten en in een omgeving met wat meer faciliteiten. Maar ja, als je er verder fijn woont en met een paar kleine verbouwingen ook tevreden bent, kun je net zo goed daar blijven zitten.

10. Selena149

Handig, ik heb nog een plattegrond gevonden :D
    Is het huis van de buren geweest maar is dus precies hetzelfde; alleen in spiegelbeeld.
    Meubels heb ik er even bijgetekend.

Attached Files:

11. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Ik zou kijken wat het slopen van die muur kost. Een open keuken zorgt vaak al voor meer ruimte en veel mensen vinden het een must.

Is het eventueel een optie om nog 2 jaar aan te kijken wat de prijzen doen? En intussen een aantal (betaalbare) dingen in huis te veranderen zodanig dat je zo minder schuld over houdt als je gaat verkopen?

Als het huis qua grootte je zo tegenslaat en alles veel te ver weg is (zeker als er 3 kinderen mee gemoeid zijn), zou ik op langere termijn wel denken aan verhuizen. Maar dan moet het wel betaalbaar zijn.

Is het overigens een optie om nu al zoveel mogelijk te gaan sparen tegen dan? Al duurt die verhuis desnoods nog 10 jaar ... het geeft je wel 10 jaar de tijd om bijvoorbeeld een restschuld van 25.000 euro op te vangen.

12. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    Ik zou gaan verbouwen/herindelen. Een hoekbank zou inderdaad al wat ruimtelijker ogen. Daarnaast zou ik het dressoir weghalen en daar een smallere, maar hogere kast voor terugplaatsen. Hierdoor houdt je wat ruimte over en kun je de eettafel uit de hoek halen. Het muurtje bij de keuken zou ik weghalen. Eventueel een andere keuken met twee hoge kasten (waarin ook de koelkast en de oven/combi weggewerkt zijn) en verder alleen onderkasten.

13. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Ik zou verbouwen, zo zonde om met zoveel rest schuld achter te blijven misschien trekt de markt de komende jaren aan en je woont nog dichtbij de ' bewoonde wereld '.

14. Selena149

Oh voorlopig zitten we hier sowieso nog wel hoor. Als we zouden gaan verhuizen is dat sowieso dit jaar nog niet. In april verwachten we onze 3e spruit, eerst maar eens in rustiger vaarwater komen dan. Bovendien is het met de markt nu ook niet haalbaar.

Het muurtje slopen willen we wel deze zomer nog doen, maar eerst maar eens de bevalling afwachten (de zwangerschap verloopt met nogal wat complicaties) voor we gaan klussen. De baby in april is nu onze focus nr. 1... Een hoekbank willen we eigenlijk ook nog wel dit jaar; de keuken moeten we nog maar even zien hoe/wat.

Opzich is het wel een klein puntje dat hier niets zit qua winkels/faciliteiten, maar ook geen onoverkomelijk probleem hoor. Wij zijn toch redelijke huismussen, vriendlief werkt veel (ik ben tbm) en alleen weggaan met 3 kids onder de 3,5 straks doe ik ook niet snel. :) We hebben trouwens wel een speeltuintje tegenover ons huis, dat kan wel, maar naar de stad ofzo doe ik niet snel alleen dan met 3 jonge kids. Meestal doen we de leuke uitjes op vriendliefs vrije dagen en dan gaan we meestal toch naar het winkelcentrum/stad waar we sowieso met de auto naartoe moeten. De 2 'winkel-dorpen' naast ons dorp zijn binnen 5-10 min per auto te bereiken, de PSZ zit aan de basisschool vast dus dat is ook maar 1 keer op en neer...

Misschien is het ook wel gewoon een beetje mierenn**kerij en teveel willen van mij hoor; want zo heel beroerd wonen we echt niet. :) Als ik alleen foto's hier bijv. zie van hele grote, lichte woonkamers en een grote achtertuin dan ben ik wel jaloers haha. Maar dat heeft 70% van de andere mensen ook niet... Hmmmz...

15. monica73

monica73 Bekend lid

May 14, 2011
    580
    16
    18
    Wij zitten in een soortgelijke situatie en twijfelen nog steeds. Echter zal het bij ons een gehele verbouwing zijn van de benedenverdieping, niet even een muurtje weg en nieuwe keuken. Gezien de verwachte restschuld zou ik lekker verbouwen zodat je meer woonplezier uit je huidige woning haalt. Wil je toch over x jaar verhuizen, kan dat wellicht alsnog... Je huis is aantrekkelijker door een open keuken en je hebt zelf nog wat jaren woonplezier gehad. Als de verbouwing die jij beschrijft voldoende zou zijn voor ons woongenot in ons huidige huis had ik het twee jaar geleden al gedaan.

16. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    schuld van 60.000 is wel veel, dat was het mij nu niet waar denk ik dus zou de crisis afwachten en kijken hoe het gaat met de huizenmarkt.

Wel grappig want zoals jij het dorpje beschrijft.. naar z'n dorpje hebben wij 2,5 jaar geleden gekeken! Bezichtiging gedaan bij een klein vrijstaand huisje.. nu achter met kids ben ik blij dat niet zijn verhuisd en we aan de rand van het centrum zitten met achter het een groot park + speeltuin, 1 richtingsweg, supermarkten/stad op loopafstand etc.

Dus ik kan me ergens wel goed inleven in jullie situatie hoe jij er tegen aan kijkt. Ik zou dus in deze tijd voor een verbouwing gaan.

17. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Hoe is het ingericht bij de buren? Misschien doe je daar ideetjes op.

We hebben ipv schilderijtjes op de muur, een paar planken opgehangen. Vloer blijft vrij, ruimtelijk..en je hebt bergruimte.
    We hebben trouwens ook heel veel deco weggedaan, maakt het ook ruimtelijker.

We wonen ook in een klein dorp, nog wel een basisschool maar of de jongste daar nog terecht kan?? Maar het is veilig op straat, voldoende parkeerplekken en heerlijk rustig.

18. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,154
    3,034
    113
    Nederland
    Kun je niet de keuken verplaatsen naar de bijkeuken? En dan de keuken openbreken en bij de woonkamer betrekken?

19. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

Mar 28, 2012
    1,968
    0
    0
    Overijssel
    Hebben de muren dat muurtje al weggehaald? Ik zou wel ff na laten gaan of het geen onderdeel van de dragende constructie is. Ook kleine muurtjes van een meter kunnen dragend zijn. Zo te zien rust ander de hele bovenverdieping alleen op het trapgat en je halletje. Eventueel een draagbalk laten plaatsen is ook niet zo heel duur.

20. Selena149

De buren hebben het muurtje niet staan, dus ik vermoed dat het dus wel weggesloopt kan worden. De keuken in de bijkeuken zetten gaat hem niet worden, daar is de bijkeuken echt te klein voor (en die staat nu vol met wasmachine/droger/koelkast/combimagnetron en een opbergkast).

Share This Page