Ik heb gehoord dat als je ziek bent vanwege psychische klachten van een bevalling je toch niet recht hebt op 100% uitkering maar wel 70, klopt dit? Wordt er alleen lichamelijke klachten van een bevalling 100% vergoed? en als je verleden een trauma hebt gehad en dat ook boven komt tijdens gesprekken met psycholoog vanwege postnatale depressie , krijg je dan ook maar 70% ?
Beste Sila24, Als je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap of bevalling heb je recht op een Ziektewet-uitkering. De arts van het UWV beoordeeld of je klachten het gevolg zijn van de zwangerschap of bevalling. Als dit het geval is dan heb je recht op een betaling van 100% van het dagloon. Oordeelt de arts dat de klachten niet het gevolg zijn van zwangerschap of bevalling én heb je wel recht op een Ziektewet-uitkering? Dan ontvang je 70% van het vastgestelde dagloon. UWV Webcare Team is niet bevoegd om medische beoordelingen te doen. Daarom kan ik niet aangeven of de door jou genoemde klachten recht geven op een 100% betaling van de Ziektewet-uitkering. Ik wens je van harte beterschap. Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ja de uwv arts heeft mij 100 procent gegeven vorig maand maar ik ben gister ook geweest maar hij heeft niks gezegd , of hij nu mijn percentage gaat verlagen of niet. Kan ik dat telefonisch vragen aan jullie collega?
Beste Sila24, Als de arts vindt dat je niet meer ziek als gevolg van zwangerschap of bevalling bent, zou hij dat waarschijnlijk aan je hebben verteld. Als je het zeker wilt weten, kun je contact opnemen met UWV Telefoon (0900 - 9294). De medewerker van de ziektewet kan kijken of je nog steeds "ziek ten gevolge van zwangerschap/bevalling" staat. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare