Lieve meiden, Mijn mama heeft me een zoekopdracht gegeven en ik bak er niet veel van... Ze heeft een oude hoeve gekocht en die is bijna gerestaureerd, er is heel wat grond aan en nu zit ze in twijfel. Neemt ze een ezel of een pony? Nu heb ik al gezien dat hier paardenliefhebsters aanwezig zijn, dus misschien kunnen jullie me helpen? Qua uiterlijk is ze gek op ezeltjes, en qua karakter en geluid (oh jee ) ook. Maar wat nu juist de vragen zijn: *wie is het zachtste met kinderen? *wie eet het makkelijkste gras, brandnetels enz enz? (wordt wel bijgevoederd hoor) *met welke heb je de minste problemen? *welke kan het makkelijkste zonder soortgenoot? *mannetje of vrouwtje? *welke kan makkelijkst samen (of dan toch in de buurt) met schapen? Over verzorging en eten en hoefsmit gaat het niet, dat is allemaal ok. Het dier gaat een enorme weide hebben voor in de warme maanden (mét nieuwe stal) en een kleinere weide voor de koude maanden (alweer mét nieuwe stal), er woont een hoefsmit en een dierenarts in een straal van 3 km, dus geen problemen te verwachten. Voor- en nadelen van ezel en pony zijn ten zeerste gewenst en een beetje raad daaromtrent is ook van harte welkom. Leef jullie maar uit! En alvast mijn dank Lie XXX
Heb er geen verstand van, maar een ezeltje lijkt me helemaal fantastisch! Hoop dat er mensen zijn die je kunnen adviseren.
Ik hoop stiekum ook dat een ezeltje de meeste voordelen heeft hoor. En moeder hoopt dat ook. Pony is uiteraard ook welkom
Ik heb er ook geen verstand van, maar een ezeltje vind ik wel super hoor! Misschien moet je deze vragen eens aan die dierenarts voorleggen.... (ik zal duimen voor jullie dat een ezeltje makkelijker is)
De dierenarts hier heeft enkel verstand van kleine huisdieren. Geef haar een kat, hond, cavia, fret, hamster of zelfs goudvis : no problemo, maar kom niet af met een pony of ezel... We wonen ook midden in de stad, hier vind je nog geen kip! (ooit ga ik terug naar de boerenbuiten, mis dat zohoo erg )
Bij ons in de buurt, staat een ezel samen met een gans. Zelf heb ik geen ervaringen met ezels, maar meer met paarden. Denk als ze een ezeltje van jongs af aan neemt, je die wel kan leren kindvriendelijk te zijn. Een ezel is volgens mijn bijna hetzelfde als een pony. Ezels zijn vaak 'slimmer' dan paarden/pony's. En ik denk dat ezels beter alleen kunnen staan. Neemt ze een pony, kan ze er beter schapen/ geiten bij in het land zetten, ivm. eenzaamheid, maar ook om alle 'onkruid' weg te eten, wat een pony laat staan. Maar staat er niets over internet? Denk dat je alle dieren wel tot zover kindvriendelijk krijgt/ kan maken, als ze er maar jong mee geconfronteerd worden.
Ik zou het vragen op de kinderboerderij, daar hebben ze ze vaak beiden. volgens mij is een ezel iets onderhoudsvriendelijker maar misschien ook minder aanhankelijk...
iedere kinderboerderij heeft wel een ezeltje. vind ze gewelig. zodra wij een boerderijtje buiten de stad hebben komt er absoluut een ezel! en een sleepbuikzwijn!
Ik heb een sleepbuikzwijn! Nuja, een Vietnamees hangbuikzwijntje, Marieke. Die zijn zohooooo lief! En slim ze ging vanaf de eerste dag op de kattenbak! Wel opletten dat als je je eentje aanschaft, de staart helemaal stokstijf is, er mag geen krul in zitten, want dan is het een kruising en die worden toch wel groot en ook sneller ziek.
oooohhhhh! wat mooi! ben jaloers hoor! haha heerlijk die beesten! en ze kunnen zo aanhankelijk worden! vrienden van de familie hebben er ook een en dat is net een klein kind hihi
Heb Marieke in m'n album gezet Ze slaapt in een hondenmand, eet uit een honden-eetbak en slurpt (verschrikkelijk) uit een klein emmertje (met een drinkbak gaat ze aan de haal). Ook gaat ze mee aan de leiband wandelen (krijg je raar bekijks en vaak de opmerking "dàt is een rare hond!" ) en kan netjes zitten en pootje geven. Van schooien kent ze wat en de poezen en kinderen zijn haar beste vrienden. Ff ontopic: het is een ezeltje geworden, 10 maand oud, een grijze kruisezel. Ze gaan er deze avond al om. Komt van een kinderboerderij (thx voor de tip Claartje, m'n ma heeft onmiddellijk gebeld en ze hadden een veulen dat nog een thuis zocht). Hij heet Lowie Wat een naam hé, maar hij reageert er wel op. En hij is kinderen en schapen, kippen, geiten en zo gewend, dus geen problemen te verwachten. Vaccinaties zijn in orde en hoeven zijn vorige week nog in orde gezet door de smit.
Hier vind je iig veel info over de ezel, bijv. dat de ezel slecht tegen alleen zijn kan en wel gezelschap nodig heeft van een andere ezel of bijv. een geit. http://www.ezelvereniging.nl/de_ezel.htm
Oh, Lowieke gaat 6 schapen rond zich hebben en volgende week nog 2 zwangere geitjes ook. Verder zijn er zo'n 24 kippen, en er zijn nog 4 kippen op komst (zitten bij mij omdat ze nog te klein, 3 weken oud pas, zijn om buiten te lopen, en kraaien en eksters zijn volop aanwezig op de boerebuiten)
Lowie! wat een naam haha fantastisch! wat zal ze er blij mee zijn! en dat slepertje van jou is echt om verliefd op te worden! en wat een portretje zeg. heerlijk als ze zo eigenwijs zijn en mee uit wandelen kunnen haha. vind het zulke mooie dieren! kan niet wachten tot wij ook eentje kunnen hebben hihi
Wij hebben beide 2 pony's en een ezel. Ezel kan meestal niet alleen zijn dan gaan ze gauwer balken, maar de ezel is superlief met ons zoontje. Dus goede keuze gemaakt hoor met een ezel