beetje raar onderwerp maar toch...

Discussion in 'De lounge' started by jelisa, Sep 8, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jelisa

jelisa Actief lid

Apr 28, 2009
    274
    1
    0
    verzorgende
    deventer
    Hoi meiden,

Zoals ik al zei: beetje raar onderwerp, maar ik wil even mijn frustratie kwijt over mijn gewicht.

Ik ben 25 jaar ongeveer 1,78 lang en ik weeg denk ik 85 kilo. Dus te zwaar.
    Dit komt puur door het vette eten (snoepen enzo) wat ik tussendoor doe.
    S'avonds eet ik gewoon gezond, aardappels, groente, vlees.
    Maar overdag.... dan snoep ik zoveel!
    Echt erg gewoon.
    En het ergste is: ik kan het gewoon niet laten!
    de bovenbuurvrouw zei vanmiddag tegen mij: ben je weer zwanger? ( ik heb een dochter van 11 maand).
    Ik zei: nee. De buurvrouw: dan ben je dus aangekomen? Ik zei: ja, klopt.

Ik baal aan de ene kant echt dat ik een dikke buik heb, maar aan de andere kant kan ik het gewoon niet laten om lekker te snoepen.

Zijn er meerdere meiden die dit probleem kennen?

p.s. ik heb ook geen problemen ofzo hoor, ik hou gewoon van snoepen!

Liefs

2. natjes

natjes Niet meer actief

makkelijkste oplossing is geen koek en snoep in huis hebben! Zorg dat er veel fruit in huis is en komkommers/tomaten/wortels. Dat kan je dan tussendoor snacken!

3. jelisa

jelisa Actief lid

Apr 28, 2009
    274
    1
    0
    verzorgende
    deventer
    Dat is inderdaad een goed idee.
    Wortels zijn ook altijd lekker om tussendoor te eten.
    ga dat maar eens proberen hihi!!

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,574
    36,552
    113
    Jep, heel herkenbaar. Ik snoep ook echt teveel. Had voor de zwangerschap een gewicht van 83 kilo, ben 1.76 en ook 25 jaar, heel vergelijkbaar dus. Wil straks na de zwangerschap echt weer naar de 70 kilo, dus moet ook echt stoppen met snoepen, maar vind het gewoon lekker en ik eet ook als ik gestresst ben of me verveel.

Een goede tip is idd om veel water te drinken, geen snoep in huis te halen en als alternatief voor snoep wat gezonde tussendoortjes. Worteltjes, komkommer, een keertje ontbijtkoek.

5. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

Jul 8, 2009
    1,445
    0
    0
    Ja hoor hier nog eentje...
    Ik ben 27 jaar, 1,76 en nu 89 kilo (ben er inmiddels al 9 kwijt)

Tip van de week: je hebt van all-bran zakjes met max. 100 cal. Smaak aardbeien (best lekker) en kaneel/bruine suiker (heerlijk, zijn net pepernoten).
    Rijstwafels met allerlei smaakjes zijn ook best te doen (50 cal.)

Bij mij via de dietist gelukt. Mocht je het advies willen wat ik gekregen heb (paar A4-tjes) PB je maar ff je mailadres als je interesse hebt. Is echt heel erg goed te doen. Ik eet nu zelfs meer als voorheen, maar wel anders....

6. Ik ben ook te zwaar..

De enige dag denk ik; Ach, wat interesseert mij het ook. Ik vind het fijn om lekker te eten, dus waarom zou ik dat niet doen? Als een ander problemen heeft met m'n uiterlijk, dan is dat zijn probleem!

De andere dag denk ik echt waanzinnig negatief over mezelf, dan vind ik mezelf echt smerig, en dan wil ik al dat gewicht kwijt. Dat hou ik dan een dag of 2 vol, en dan begint het eten weer..

Komt momenteel waarschijnlijk door de stress, ik hoop echt dat ik er snel vanaf ben..

En welke kant ik dan ga kiezen, het tevreden met mezelf zijn óf het afvallen.. Ik heb geen idee ;)

7. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Dit is voor mij een zeer herkenbaar onderwerp. Ik schaam me kapot voor mijn gewicht, en ook al is het hier anoniem, ik zeg het niet! Ik heb het in al die jaren te bont gemaakt en zeker het laatste jaar sinds dat ik getrouwd ben. Ik zit meer bij huis ivm een andere baan, minder uren. Als ik alleen ben ga ik ook snaaien. En aangezien ik weinig beweging heb verbrand ik het denk ik ook niet. Dus ik ben echt flink uitgedijd.

Ik heb er een paar jaar terug voor in therapie gezeten. Ik was namelijk met mijn 'eetptobleem' naar de huisarts gegaan en er kwam al gauw naar voren dat ik Binge Eating disorder had/ en nog wel heb. Soort Boulimia zonder laxeren of overgeven. Overeten -> vreetbuien in het Nederlands. Ik ben een echte emotie-eter. Als er iets is, of het nou negatief of positief is, dan ga ik eten. En ik vind eten ook lekker hoor.

Het punt is dat ik geen sportvrouw ben. Daar hou ik absoluut niet van. We hebben hier wel een home-trainer staan, maar daar maak ik ook niet zoveel gebruik van, ik weet het ! Ik ben lui!

In mijn omgeving zijn er mensen geweest die me zeiden dat ze erg van me waren geschrokken, om me na lange tijd weer te zien. Ze vonden me dikker geworden. Dat doet pijn. De laatste tijd merk ik ook dat ik verdrietig word van mezelf en mijn overgewicht, want ik walg van mezelf en ik kan niet normaal meer voor de spiegel staan. Ook waren hier van het weekend vrienden en die hadden foto's genomen van ons met onze digitale camera. Maar heb ze daarna allemaal weer gewist. Want ik vind mezelf lelijk en hoef mezelf niet terug te zien op foto's. Maar het deed me tegelijkertijd ook pijn. Ik voel me onaantrekkelijk, ook tegenover mijn man. Vind vrijen in het donker beter want dan kan hij mijn spek niet zien, hooguit voelen.

(Pfff ik merk aan mezelf dat ik in dit onderwerp gelijk helemaal los ga.)

Ik zit er weleens over te denken om maar weer na de zoveelste keer hulp te zoeken. Want ik zit niet lekker in mijn vel. Ik moet leren om zelfbeheersing te krijgen. Ben bang dat dit ook een reden kan zijn dat ik nog niet zo snel zwanger raak.

Maar nu antwoord op de TS: wat rot zeg die opmerking van je buurvrouw.
    Als ik jouw lengte zie met jouw gewicht dan vind ik het niet extreem hoor. Je kunt natuurlijk altijd gezondere tussendoortjes nemen. Doe je eigenlijk ook aan sport?

8. Ik zou me geweldig voelen met zo'n gewicht, en dan ben ik ook nog 5 centimeter kleiner :)

9. Loe

Loe Niet meer actief

ik ook uitgedijd sinds ik meer thuis zit. 1.72 en 74 kilo. Was 68....ben al bang dat ze gaan zeggen bij de gyn dat ik eerst moet afvallen. DAt moet ik heelmaal niet hebben! Ben wel gestopt met roken.maar ook niet zo op eten gelet.

10. babsie

babsie Fanatiek lid

Sep 10, 2006
    1,432
    0
    0
    heel herkenbaar, 1,72 en ik denk rond de 85 kilo. elke keer denk ik ja, nu ga ik ervoor. haha inmiddels weken / maanden verder en nog steeds zelfde gewicht. ik doe nu 2 x per week verplicht aan beweging, groepsport en zwemmen met dochter. elke week wil ik naar de sportschool maar ga steeds niet, ik heb elke keer wel wat... Ik wil nu weer naar een diëtist gaan, niet omdat ik niet weet wat wel of niet gezond is maar omdat ik dan een stok achter de deur heb. In het verleden heb ik dit al eerder gedaan en toen 25 kilo afgevallen maar ja na 2 kindjes zat dit er weer aan :S

11. 4days

4days Niet meer actief

Dat je moet afvallen? Whahaha! Denk dat menig een vrouw blij zou zijn met dat gewicht bij die lengte! Je BMI is ook hartstikke goed, er is qua gezondheid geen enkele reden waarom jij af zou moeten vallen hoor.

12. klingel

klingel VIP lid

Feb 15, 2008
    16,318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    hi jelisa,

wat ik ga zeggen is even simpel als moeilijk:

stop met snaaien!
    :)

je hebt zelf de macht over je wil, niet je buik.
    ik denk dat je een goede motivatie moet hebben, bv: koop een prachtig kledingstuk 2 maten te klein ofzo, dan wil je misschien eerder afvallen?

dat je je probleem onderkent is stap 1 van het probleem oplossen. met wilskracht kan je er komen!

en qua sporten, ik snap (als lui mormel) goed als je daar geen zin in hebt, zeker als je onzeker bent over je lijf momenteel. je kan ook meer gaan wandelen/fietsen/traplopen, dat scheelt ook al?

ik denk trouwens dat als je merkt dat je afvalt, je zo trots op jezelf bent dat het makkelijker wordt het vol te houden.

moet wel zeggen, dit denk ik allemaal, ik weet het niet, want ik heb geen overgewicht (eerder het tegenovergestelde, das gewoon mijn bouw)

maar ik denk wel dat het zo werkt.

ik wil je veel sterkte wensen, you go girl!

13. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,287
    6,810
    113
    Je kunt wel lekker gaan snoepen maar dan moet je er een flinke training voor of na gaan doen.

Zo mag ik wel eens iets lekkers als ik een uur heb hard gelopen

14. darcy

darcy VIP lid

Oct 1, 2006
    5,715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Volgens mij is zorgt chroom voor de afname van suikerbehoefte, als ik het zo lees kun je eens naar je waarden laten kijken? Chroom is verkrijgbaar bij een goede reformzaak, waar ze je ook kunnen inlichten over voeding(sstoffen.)

Tja, vet en snaaien zijn boosdoeners, maar hier zijn al goeie tips gegeven, zag ik net ;) Succes, meid!

15. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Heeel erg herkenbaar ..

Ik weeg bij een lengte van 1.78 ook nu rond de 83 kilo en ik vind het vreselijk , voel me doodongelukkig maar ik kan ook gewoon niet stoppen met snoepen en snaaien ... ik heb de hele dag honger kan mij ook een hele dag verheugen op iets lekkers of het avond eten .. als ik een dagje weg ga dan ben ik van te voren al aan het denken wat ik daar te eten kan krijgen ;):)

Ik doe ook aan fitness maar toch eet ik nog veel te veel .. ik heb daarbij ook nog eens een schildklier ziekte waardoor dit alles natuurlijk niet beter word mijn gewicht schommelt ook altijd heel erg , de ene week ben ik 4 kilo lichter en dan weer 5 kilo eraan ... vrijdag moet ik naar de internist dus ik hoop dat er dan wat aan gedaan gaat worden ...

16. MvYenE

MvYenE Niet meer actief

Hier ook erg herkenbaar...

Ben een ontzettende snoepkont en ik heb gewoonweg niet het doorzettingsvermogen om ermee te stoppen. Elke avond pak ik wel chips of chocola (of allebei :):):)) en vaak ook als tussendoortje iets lekkers...
    Ik eet ook wel groente zoals worteltjes of komkommer en tomaat, maar niet vaak genoeg. Het helpt helaas niet bij mij om te zorgen dat ik niks lekkers in huis heb, want dan word ik helemaal 'gek' totdat ik wel iets heb;) en de winkel is hier 5 min vandaan dus niet echt handig...

Ik moet nog 10 kilo totdat ik weer op mijn begingewicht voor de zwangerschap zit maar ik heb gewoon niet de puf/zin om te gaan sporten... Hopelijk val ik weer wat meer af als ik weer aan het werk ga, dan ben ik toch een stuk actiever he ;)

17. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik heb ook binge eating disorder gehad en heb verschillende manieren het snoepen te stoppen. sowieso hebben wij doordeweeks geen snoep in huis.

- mijn vriend al mijn geld/pasjes geven zodat ik niets kan kopen
    - afbouwen: ene dag wel, andere dag niet
    - toch gaan sporten, want je voelt je beter en gaat er serieus minder van snoepen! :)
    - dwing jezelf door de eerste week/ weken heen: je lichaam is eraan gewend en de gewoonte is er. dus reken op ontwenningsverschijnselen. (oh ja, die zijn er zeker!!!!)
    die eerste dagen zijn zwaar kl*te, maar als je daar doorheen bent gaat het makkelijker
    - haal alternatieven in huis, rozijnen zijn lekker om te snaaien bijv.

succes!

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik ben welliswaar niet te dik, maar ik haal gewoon vrij weinig te snoepen in huis :) We hebben momenteel eierkoeken en roze koeken (de officiele naam weet ik even niet ;)) maar vaak hebben we ook helemaal niets... 's Avonds drinken we wel eens een wijntje, dat is onze lekkernij. Overdags neem ik gewoon niets ongezonds mee. Ik eet dan brood, fruit en hooguit 1 ongezond tussendoortje (en soms eet ik wel 5 koekjes, maar dat is niet dagelijks ;)). Ik denk dat je het vooral niet in huis moet halen. Maar het is lastig... Ik moet zeggen dat als ik een paar dagen heel ongezond heb gesnoept, ik daar verslaafd aan raak en steeds behoefte heb aan meer. Wanneer ik een paar dagen heel gezond heb geleefd, is die behoefte ook weg. Dus ik denk dat het een kwestie is van omschakelen. Maar ik weet niet hoe je dat voor elkaar kunt krijgen ;)

19. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    #19 Wilma, Sep 8, 2009
    Last edited: Sep 8, 2009
    Ja snoepen is ERG lekker. En vet eten ook....
    Ik zou momenteel een moord doen voor chocola.
    MAARRRrrr ik heb er sinds n maandje of 1,5 een punt achter gezet.
    Het is gewoon heel simpel. OF ik hou dit lichaam en snaai door. OF ik stop met snaaien, ga meer bewegen en dan gaan er wat kilo's vanaf.
    Kwestie van kiezen dus. En tot je de keuze gemaakt hebt blijft het zo. Kan ik wel heel makkelijk zeggen maar die keuze is natuurlijk niet zo eenvoudig gemaakt.
    Voor mij helpt het al een groot deel als ik niks in huis haal.
    Ik kan bvb ECHT NIET van chocola af blijven als ik het in huis heb (tenminste als ik niet zwanger ben want dan moet ik er niks van weten....vreemd genoeg). En eerst had ik zoiets van nou vooruit, alleen in de weekenden dan. Maar dan kocht ik veel in het weekend en tja of je 3 repen nou in 2 dagen op eet of in 5. Het is gewoon teveel voor mij. Die gaan linea recta naar mn kont en boven benen (en dan heb ik het nog niet eens over puistjes;)).
    Dus nu heb ik alleen droge meelkoekjes in huis. En daar pak ik er wel eens wat van. Ben niet zo'n koek eter dus dat scheelt al.
    Wat me verder kwa callorieen erg geholpen heeft met betere keuzes maken is n maandje dit invullen: Voedingscentrum - Caloriechecker
    Dan word je je bewust van hoeveel alles "kost" en je hebt feitelijk maar 2000 per dag (als vrouw dan)...en das niet zo heel veel als je snaait kan ik je vertellen ;)
    Ik kwam per maaltijd al uit op ongeveer 500 en dan dronk ik nog af en toe eens een koppie koffie a 150.
    Nouja ik werd iig meer bewust van mn eet gedrag en maak nu betere afwegingen. Zo eet ik nu nog steeds gewoon alles (zaterdags lekker friet en n kroket) maar ik pas wel op dat ALS ik eens niet zo'n gezonde maaltijd heb ik daarbij weinig tot niks snack...of de andere maaltijden erg netjes kies (en bij de friet bvb een kroket ipv kip nuggets en geen mayo maar ketchup scheelt ook ENORM...en daar kom je dan dus achter als je die callorie checker invult ;) )
    En ik heb mijn WII fit eens flink uit de kast getrokken. Zet ik mn doelen (bvb over n weekie of 2 a 3 moet ik 1 kilo lichter zijn) en ik fitness lekker (en daag mn zoontje die WEL atletisch is uit om me in te halen met punten :p) En dat is gewoon erg leuk.
    Ben al 3 kilo kwijt.... nou die andere 17 tot 20 nog ;) (Ik maak me ook echt geen illusies dat ik er meer als dat ooit nog af krijg!)
    (en ik kan met mn 1,64 en 97 kilo op sommigen van jullie ook erg jaloers zijn!)

Overigens ben ik op dit gewicht gekomen door de anti depressiva en 5 jaar depressie.. En misschien helpt dat wel met dat ik me er nu minder voor schaam als dat ik jaren terug deed toen het gewoon door mn eetbuien kwam (emotie eter en een erg slecht huwelijk...niet zo'n goeie combi voor je gewicht ;) )

20. jelisa

jelisa Actief lid

Apr 28, 2009
    274
    1
    0
    verzorgende
    deventer
    Goh! Wat een reacties zeg!:)

Wat fijn om te lezen dat er meerdere meiden zijn die met hetzelfde probleem kampen (nou ja, fijn.... ik bedoel meer een geruststelling voor mezelf).
    Ik ga proberen om idd niet teveel snaaierij in huis te halen maar meer gezonde dingen.
    En ik ga straks verhuizen en daar hebben we een trap en ik moet fietsen naar mijn werk. Ik kan nu lopen naar mijn werk.
    Dus ik hoop dat dat ook al wat scheelt.

Ook heb ik mij wel aangemeld bij een sportschool voor steps, maar ik ga nooooit!! Echt erg gewoon. Heb de puf er niet voor. En ik moet dan steeds oppas regelen voor mijn dochter.
    Ik werk zelf in de zorg en daar loop ik al heel veel en til en trek ik zware dingen, maar mijn lichaam is daar al zo aan gewend dat dat niet meer uitmaakt qua mijn gewicht.

Ik denk ook de ene dag: ach, kan mij het schelen, ik vind het lekker en ik eet lekker door.
    Maar de andere dag walg ik van mezelf als ik voor de spiegel sta of als ik weer eens een broek niet in kan of als mijn truitje weer omhoog kruipt...

Ik ben niet echt moddervet maar je ziet echt wel een heuptasje om mijn middel:;)
    Mijn vriend is zelf ook aardig stevig dus hij zegt er verder niks van....
    We zijn nu bezig voor een tweede kindje en hij zegt dan: als je ooit nog zwanger raakt dan ga je na je zwangerschap maar afvallen....
    Maar ja ik kan beter nu beginnen...

In ieder geval allemaal bedankt voor de goede en lieve reacties!!!

Dikke kusxxx

Share This Page