Hoi meiden, Misschien weet een van jullie hier iets vanaf? Wij hebben al 2,5 geen zorgtoeslag meer ontvangen, ik dacht dat mijn boekhouder dat wel elk jaar verzorgde ( erbij schreef) maar bij het nakijken bleek dit niet zo. is het mogelijk om ook nog zorgtoeslag met terugwerkende kracht te krijgen? Mijn loon is best wel gezakt door de crisis ( 300 a 350 euro per maand) en dan word alles toch wel ineens erg duur. Nu vroeg ik me dus af of ik dit dus alsnog terug kon krijgen, aangezien je met sommige dingen tot 5 jaar terug kunt. Ben ik erg benieuwd naar. Alvast bedankt! groetjes elif
Weet je zeker dat je er nog wel recht op hebt? Als je zeker wil weten, kun je het beste even naar Postbus 51 bellen, of naar de belastingtelefoon. Dat is ook nog eens gratis.
Ja inderdaad, heeft jullie boekhouder het niet weggelaten omdat jullie inkomen te hoog is geworden? Wellicht dat je er nu wel weer recht op hebt, en dan kun je het inderdaad met terugwerkende kracht ontvangen.
Nou ik verdiende maar 700 euro max 800 euro per maand. Was eerst kleine zelfstandige ( kapster aan huis) Nu is het dus soms maar 500 :S. Dus normaal als ik het uitreken moet ik er recht op hebben. Vind best jammer eigenlijk dat ik zowiezo die verzekering moet betalen ( wat ik natuurlijk wel kan snappen) maar ik woon in belgie en maak nooit gebruik van de nederlandse, alleen van mijn belgische verzekering. Maar had nu zoiets toch eens nazoeken. Alvast bedankt meiden ga ze maar eens ff bellen.
Waarom moet je de NL verzekering betalen? Werk je in NL/ komt je inkomen uit NL? Ben je grensarbeider? Als je in Belgie woont en werkt hoef je in NL toch niets te betalen?
ja ik ben grensarbeider, helaas. Ik ben dus ook al op zoek naar een andere baan, want de kosten lopen zo best wel de pan uit.
nou zijn inkomen is ook maar 1300 per maand dus dat is niet je van het. Volgens het internet heb ik dan toch nog recht op zo'n 25 a 30 euro ongeveer
De zorgtoeslag van 2008 had je tot 1 april 2009 kunnen aanvragen, tenzij je uitstel had voor het indienen van je belastingaangifte over 2008. Dan kun je de zorgtoeslag nog aanvragen tot aan de datum van het uitstel. Maar als jullie aangifte over 2008 al ingediend is, en je hebt over 2008 geen zorgtoeslag aangevraagd, kan dat nu helaas niet meer. Over 2007 en 2006 ook niet. Over 2009 heb je wel het hele jaar recht, vanaf 1 januari. Een tip: als je aan het begin van het jaar twijfelt of je dat jaar wel recht zult hebben op zorgtoeslag, dien dan toch een aanvraag in, ook al is het inkomen dat je invult veel te hoog. Als je dan het jaar daarop je belastingaangifte indient, en hier komt een lager inkomen uit dan je destijds op je aanvraag zorgtoeslag hebt ingevuld, dan krijg je de zorgtoeslag alsnog met terugwerkende kracht.
Ik zou even bellen, het klinkt aardig complex als je in Belgie woont. Ik weet niet of daar speciale regels voor zijn
hahahah het is ook erg complex. Normaal kun je ook een deel van je kosten koper aftrekken via nl. Maar aangezien ik kleine zelfstandige ( bij mensen thuis) en in belgie woonde kreeg ik het niet
Maar ben je dan verplicht om een verzekering af te sluiten in Belgie? En weet je zeker dat je belasting en de bijdrage zorgverzekering in NL moet betalen? Je verdient zo weinig,...volgens mij is alleen de 4,8% van toepassing. Moet je ook een basis zorg verzekering in NL afsluiten? Is het niet mogelijk onder de 183 dagen regel te blijven. Als kleine zelfstandige moet dat toch lukken. Dan werk je in totaal niet meer dan 183 dagen in NL. Dan mag je alles betalen in Belgie. Oja en werkt je man Fulltime en hij verdient 1300 bruto? Is dat in NL of Belgie?
dat is in belgie, na alles wat eraf gaat komt het op 1300 a 1350 euro netto ( maar in belgie word er maar zo'n 300 euro afgehouden van het bruto inkomen anders houdt je niks meer over ,soms nog wat dop maar daar mag je pas in juli voor betalen ( ook trouwens schrikbarend haha) Ik werk nu niet meer als zelfstandige maar tot vorig jaar april wel. Ik moest idd alles betalen, ik heb zelfs afgelopen jaar nog bezwaar moeten aantekenen aangezien de belasting én van mijn 3 maanden als zelfstandige nog 300 euro bijdrage zorgverzekeringswet had afgetrokken van mijn hypotheekrente aftrek én ik had het bij mijn vorige werkgever betaald ! Dus ze hadden dubbelop gekregen. Nu moet ik dus idd in nl betalen voor de zorgverzekering 90 euro per maand de basis en in belgië dat is maar 30 euro per maand.
Er zit altijd een maximum aan, dus bij een aangifte moet je het te veel betaalde terug krijgen. Het is idd ingewikkeld zeg, maar dubbel vor een verzekering betalen lijkt me niet nodig. Als je verplicht verzekerd bent in NL, kun je dus ook alle medische kosten verhalen op de NL verzekering. Dan hoef je voor die periode dus geen Belgische verzekering te betalen. Daarvoor zijn de verdragen opgesteld tussen landen, om dubbele lasten te voorkomen. Maar als je dus belast bent in NL, wees er dan ook op bedacht dat je recht hebt op opbouw in de sociale verzekeringen. Dat betekend bijvoorbeeld AOW (ouderdomspensioen). Maar ook kinderbijslag mocht je tegen die tijd nog in NL werken. Ik hoop voor je dat je een goede adviseur hebt, die wel een en ander weet van grensarbeid en de regels, want anders betaal je veel dubbel.
dank je wel meis. kinderbijslag zullen we zowiezo in de toekomst hier in be aanvragen aangezien die toch wel wat hoger is. Het is idd soms heel moeilijk wat wel en niet kan of moet. Ik ben daarom ook maar aan het uitkijken voor een baan in belgie. Omdat aangezien met de crisis het loon steeds minder word voor me ( ze moeten letten op de uren) Ik ga het iig wel nog eens navragen wat precies mogelijk is. dank je wel voor je antwoorden liefs elif
Hier vind je de antwoorden op je vragen: Ik woon in een EU-land, een EER-land, een verdragsland of in Zwitserland En kijk hier om het aan te vragen: http://www.toeslagen.nl/particulier/zorgtoeslag2009/zorgtoeslag_wie_wat_wanneer/zorgtoeslag_wie_wat_wanneer-13.html#P163_16717