Wie bekend met Progestan?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Marjo83, 7 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marjo83

Marjo83 Fanatiek lid

24 mei 2006
    1.286
    0
    0
    Secretaresse
    Ergens in Drenthe..
    Ff een vraagje aan de deskundigen hoor ;) Vanwege een luteale insufficientie (progesteron start altijd heel hoog, toch 10 dagen na de eisprong krijg ik al mijn menstruatie) moet ik deze maand beginnen met Progestan. Nu lees ik nogal wat tegenstrijdige berichten over de dosering. De gyn schrijft mij s morgens 1 bolletje voor en 's avonds 2. Vlgs haar zijn hiermee de beste resultaten geboekt. Maar als ik zo rondlees op andere fora krijgen de meeste vrouwen 3x2 bolletjes per dag. Een keer zoveel dus. Is deze manier van handelen van mij wel zinvol of maak ik me druk om niets? Ik durf ook niet zo goed mijn gyn tegen te spreken, want hebben in het verleden al aardig wat botsingen gehad.. En misschien dat het wel per geval verschilt, dat weet ik dus niet. Nou, ben benieuwd...

Liefs

2. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Hoi Marjo,

Ik moest inderdaad ook 3x per dag 2 bolletjes inbrengen. Dit was na de terugplaatsing van onze ivf behandeling. Moet je deze na je icsi behandeling gaan gebruiken of nu al? Daar wordt ik niet zo wijs uit!

Als het na de ICSI is, zijn het volgens mij altijd 3x 2 bolletjes, op pregnylinjecties na de tp.

Misschien zou je het morgen anders even aan de gyn of de fertarts moeten navragen.

Groetjes,
    Elvira

3. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hai Marja, ik denk dat het slim is gewoon aan je gyn te vragen hoe hij/zij bij deze dosering komt, maar ik kan me het volgende bedenken...
    Jij krijgt die progestan omdat die te weinig is in de luteale fase. Je hebt in eerste instantie een hoge waarde, maar de blijkt dus weer snel af te nemen. De dosering die je dus nu krijgt is een extra boost.
    De mensen die hier schrijven en ook progestan (gaan) gebruiken zijn bijna allemaal met ivf bezig. Bij ivf start je met decapeptyl; een medicijn dat de hele boel stillegd. Je moet het zien, volgens mij, dat er dan helemaal geen opbouw is van die progestan. Vandaar dat mensen bij ivf die hogere dosering krijgen.
    Ik weet niet zeker of dit het is, maar ik kan me hier wel iets bij voorstellen.
    Maar hoe dan ook, als je zekerheid wilt zou ik het altijd ff vragen.
    Succes!

4. Marjo83

Marjo83 Fanatiek lid

24 mei 2006
    1.286
    0
    0
    Secretaresse
    Ergens in Drenthe..
    Hey bedankt Aldonza voor je heldere uitleg en Elvira voor je snelle reactie! Ik moet progestan indd gaan gebruiken in een gemonitoreerde (eigen) cyclus. Ik slik nu clomid, en na de pregnyl moet ik dus met progestan beginnen.
    Je hebt vlgs mij helemaal gelijk ook Aldonza, ik had de info namelijk voornamelijk van de IVF-site. Heb zojuist een bijsluiter gedownload en als het enkel gebruikt wordt als aanvulling op eigen progesteron dan klopt het precies hoe mn gyn het zei!
    Ben weer helemaal gerustgesteld :)

5. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Goedzo Marjo....niks aan aan dat gestress...doen we toch al genoeg, toch?! Hoop echt dat deze ronde jullie heel blij gaat maken! Succes!

Deel Deze Pagina