Steunzolen, wie ook (gehad)?

Discussie in 'De lounge' gestart door Nienke75, 30 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    Al vanaf mijn kindertijd "gezegend" met steunzolen i.v.m. knik- platvoeten en doorgezakte voorvoeten. Kreeg vroeger altijd die metalen/stalen steunzooltjes met z'n knikleertje, waar je je letterlijk in kon spiegelen. Rampzalig voor in de (leuke) schoenen maar qua model/stand waren ze beter dan tegenwoordig. Werden toen altijd op- en aangemeten door de orthopeed/orthopedisch-instrumentenmaker d.m.v. gipsafdrukken te maken van de voeten. Later (hard) plastic steunzolen en kurken/leren welke toen werden aangemeten door te gaan staan in z'n schuimbakje waar je dan in weg zakte. steunzolen en leuke schoenen (eventueel met lage blokhak) is nog steeds geen combinatie alhoewel de keuze tegenwoordig wel steeds ruimer is.

De verloskundige begon direct al bij het eerste bezoek (aan de hand van de "gebrekenlijst") over de voeten. "Tja beetje plat", "verstandig om direct maar even nieuwe steunzolen aan te laten meten".

Jullie steunzolen (gehad) en hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
    Welk soort hebben jullie en hoe werden ze bij jullie aangemeten?
    Bij jullie ook z'n kostbare grap, kostte bij mij onlangs E. 150,00 !!

2. mamavan3

mamavan3 Fanatiek lid

24 mei 2007
    1.849
    5
    38
    fulltime huismama
    rotterdam
    ik heb ook steunzolen, gelukkig kreeg ik ze wel volledig vergoed!
    Bij mij werden ze aangemeten. doordat ik op een soort glas plaat moest staan en dan werd er van de onderkant van me voeten een foto gemaakt. Me steun zolen zien er eigenlijk uit als schoen inleggers, maar dan iets dikker, met een zwarte zool op de bovenkant. Dus valt eigenlijk niet op dat het steunzolen zijn....

3. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    Ook ik heb steunzolen.
    Bij mij werden ze volledig vergoed.
    Er werden net als bij mamavan3 foto's gemaakt door op zo'n glasplaat te staan en ik moest door een soort langwerpige doos lopen waar een papiertje in lag en die lag op inkt (je kreeg dus geen blauwe voeten) en die maakte mijn "loop" afdruk.
    Hier ook een zwarte boven kant en niet opvallende steunzolen

4. lovekees

lovekees Bekend lid

8 okt 2010
    814
    0
    16
    NULL
    NULL
    bij mij ging het geloof ik ook zoals hier boven
    wil niet meer zonder loop lekker en je kunt best nog wel leuke schoenen vinden kan toch niet goed op hoge hakken lopen

5. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Hier zoonlief en ik beide steunzolen.

Ik heb hielspoor en haalt de zolen net het pijnlijke drukpunt weg.
    Zoon heeft hyperflex voetjes ( enkels en voetjes draaien extreem) en die zooltjes stabiliseren goed.

Beide aangemeten door over een soort loopband te lopen.
    Idd dure hobby :D zoon word vergoed de mijne maar 1 keer per jaar.

6. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    Allen,

Wat modern allemaal zeg, heb ik zeker een iets behoudender of ouderwetsere "steunzolenboer". De instrumentenmaker houdt hier meestal zitting gelijktijdig met het spreekuur van de orthopeed in de naastgelegen gipskamer. Dan weet je het wel gipsvoetjes of in uiterzonderlijke gevallen gaan staan in van zulke schuimbakjes.

In wat voor type schoenen dragen jullie de steunzolen meestal?

7. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
  8. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    Bizzy,

Dus m.b.t. steunzolen zo moeder zo zoon. Dure grap als je beiden nieuwe moet hebben of krijg ze helemaal vergoed van de verzekering? Bij ons zij het maar kleine bijdragen van zo tussen de €. 50,00, €. 75,00 of €. 100,00 net naar gelang hoe je bent verzekerd.

Jijzelf dan al lang aan de steunzolen?

Hyperflex voetjes heb ik nog nooit van gehoord. Heeft hij dan van zulke kuipjes steunzolen, welke je vroeger soms kreeg. Je staat dan niet op - maar meer in de steunzolen. De voeten staan dan helemaal klem. Net een soort corset.

Groetjes,
    Nienke.

9. Cupcake

Cupcake Bekend lid

27 aug 2009
    555
    0
    0
    NULL
    NULL

Gelukkig is dit de lounge waar alles besproken kan worden wat niet met kinderen , zwangerschap etc. te maken heeft..

Ook ik heb steunzolen en moest ook op een glasplaat staan.
    werden en een soort inktbak.. ( voeten worden niet vies )
    Dt grapje koste mij 226 euro en ik krijg maar 100 euro terug. Maar het geld dubbel en dwars waard. Ik heb minder pijn aan mijn rug. ( ik heb platvoeten waardoor mijn knieen naar binnen knikken. en alles eigenlijk een beetje scheef staat.
    En had vaak overbelaste/ onstoken pezen in mijn voeten. En dat is beduidend minder!

10. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Ik heb ze maar kan er niet meer op lopen, koste me toen 250,- euro en wou ze deze zwangerschap weer gebruiken maar helaas!

11. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    Anica,

Nou daar ben je dan mooi klaar mee. Moet je weer nieuwe laten aanmeten. Waten je voeten dan zo qua stand veranderd?

12. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Hier ook steunzolen. Moest op glasplaat staan werden dan fotos gemaakt die kreeg ik dan op computer te zien en dan zag je een soort blauwdruk. Ik heb zwarte leren zolen. Moest geloof ik 20 euro zelf betalen de rest werd vergoed. Moet wel ieder jaar voor controle om te kijken of de zolen nog goed zijn en bij mijn voeten passen. Zelf loop ik op reekers en wolkys voor op het werk. En verder kijk ik gewoon wat een leuke schoen is voor vrije tijd of de zool er uit kan of zo niet of het dan nog lekker loopt met mijn zool er in.

13. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    Jilna,

Dan kom je financieel goed wel zeg, "eigen bijdrage van €. 20,00".

Wat een moderne methode van aanmeten zeg, waar ben je geweest bij een Podoloog of Orthopedisch-Instrumentenmaker?

Jij al lang steunzooltjes dan?

Groetjes,
    Nienke.

14. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook steunzolen laten maken via hier boven beschreven systeem. Ga er altijd voor naar een podoloog, moet er wel een zijn die volgens een de zorgverzekering geregistreerde organisatie werkt anders krijg je niets van vergoed.
    Schoenkeus hangt al bijna 10 jaar vast aan die zolen, kan de binnenzool uit een leuke schoen en past die van mij er dan in? Draag nu Wolky en een merk dat ik niet meer kan lezen/weet. Door een vrij brede voorvoet kom ik met die steunzolen al niet meer in veel goedkopere schoenen. Staat wel tegenover dat bv Wolky lekker lang mee gaan

15. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Ik draag ook zwarte steunzolen en ik krijg alles volledig vergoed via ONVZ topfit polis. Voor mij zijn het ook meestal Wolky's maar die vind ik dit jaar wel heel erg duur geworden.

16. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Ik ben bij een podotherapeut in het ziekenhuis geweest. Die werd vergoed. Ben uitgebreid verzekerd en mag 1X in het kalenderjaar voor 250 euro naar de podotherapeut. Wat daar boven komt moet ik dus zelf betalen. En voor de steunzolen krijg ik 100 euro vergoed per 2 kalenderjaren en wat daar boven komt zelf betalen.
    Ik heb ze nu een jaar want heb van de week een brief gekregen dat ik ze moet gaan laten controleren en dat is 1X in het jaar.
    Heb er in het begin echt veel last van gehad deed me zeer kreeg eelt op plaatsen waar ik nog nooit eelt heb gehad. Heb ze dus echt twee weken in moeten lopen en toen ging het perfect. Heb ze hoofdzakelijk op het werk in omdat ik daar veel op dezelfde plaats sta en altijd dus last van de knieën en heupen had. Veel minder pijn in de knieën en heupen nu en als ik ze in schoenen kan doen die ik in de vrije tijd aan heb doe ik dat zeker vooral als ik stukken ga lopen.
    Maar zal de brief weer eens opzoeken want aan de hand van de controle word gekeken of ik nieuwe moet of dat deze nog prima kunnen. Ook word er weer naar de stand van mijn voeten gekeken. En of de schoenen nog goed zijn waar ik op loop. Hij is best streng eigenlijk realiseer ik me nu.
    De vorige keer heeft hij al verteld dat ze na een jaar eigenlijk nog geen nieuwe doen tenzij het echt niet anders kan, maar dat nieuwen meestal in de twee jaar zijn. Maar moet zeggen mijn moeder loopt al zes jaar op dezelfde zolen. En heeft nog geen last of zo.

Groetjes Annelies

17. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Die zijn idd duur maar je kan er wel een paar seizoenen mee. Ik heb Wolky laarzen gekocht vorig jaar winter en daar loop ik dit seizoen nog op en denk dat ik na dit seizoen ook nog wel. Of er moet een mooie aanbieding voorbij komen van leuke Wolkys. Ik heb die van mij toen in de aanbieding kunnen kopen voor 40% korting. Ik moet wel zeggen dat ik ze alleen gebruik voor op het werk. In de zomer loop ik op riekers meer een ballerina modelletje en daar loop ik nu ook al twee seizoenen op. Mijn ervaring is wel dat je met wat duurder schoenen langer mee kan. En heb het er ook wel voor over op het werk omdat ik daar toch het meeste loop en sta.
    Ik ben erg tevreden met wolky alleen ze hebben niet altijd hele leuke modelletjes. Ik heb 3 zaken in de stad waar ik heen ga en waar ik van weet dat ze de goede schoenen verkopen voor de zolen. Dus loop daar af en toe ff naar binnen en met een beetje geluk is er altijd wel iets in de aanbieding.

18. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Ja, ik weet dat het goede schoenen zijn. Ik draag ze al meer dan 10 jaar. Maar een paar jaar geleden kon je een leuk enkellaarsje kopen voor rond de 120 euro. De kans dat je nu laarzen vindt onder de 150 euro is klein. De laarzen die ik vorig jaar heb gekocht hebben ze 20 euro duurder gemaakt en dat vind ik veel.

19. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Ja dat snap ik helaas word alles duurder. Die van mij zijn laarzen tot aan de knie en heb ik vorig jaar in de opruiming kunnen krijgen voor nog geen 140 euro. Dus dat is nog een leuke aanbieding. Daarom loop ik altijd de winkels even bij langs voor de leuke aanbiedingen. In tijden van crisis moet je toch op de centen letten. En heb toen gewoon mazzel gehad omdat ze net begonnen waren met opruimen. Meestal zijn de leuke modellen dan al weg omdat het in de opruiming snel gaat.

20. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    Hai allen,

Leuke schoenen waar steunzolen gemakkelijk in kunnen, zijn met een zoeklichtje te zoeken. Ze zijn er wel, meer dan vroeger (zelfs met klein hakje), maar je betaalt er wel de hoofdprijs voor.
    De keuze is tegenwoordig wel ruimer, vroeger had en kreeg je met steunzolen van die lompe "oma"schoenen.

Welke merken hebben jullie? Ik heb vaak merken als, Thinks, Foortnotes, Ara, Gabor en Durea. Deze merken hebben allemaal schoenen met een los en uitneembaar voetbed. Daarnaast zijn ze vaak tussen de €. 100,00 en €. 150,00. Daar komen dan nog de steunzolen van zo rond de €. 150,00 bij en je hebt voor €. 300,00 aan je pootjes.

Jullie als kind dan nooit eerder steunzolen gehad dan?. Ik had ze toen ook al via schoolarts en Orthopeed. Aangemeten werden ze toen altijd door de Orthopedisch-Instrumentenmaker. Kreeg toen ook altijd van die correctie kinderschoenen van Piedro, Renata en Bunnies (allen met los en uitneembaar voetbed).

Nienke.

Deel Deze Pagina