zorgverlof je rechten en plichten?

Discussie in 'De lounge' gestart door brenda1976, 15 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

ik lig in het ziekenhuis, we hebben 2 kleine kindjes en als ik eruit komt moet hij voor mij zorgen.
    ik ben met spoed opgenomen. Dus we hebben niks kunnen uitzoeken van te voren.
    In de cao is niet echt wat geregeld.
    ik kwam dit tegen, mag een werkgever dit weigeren?

Bij de zorg voor een (ernstig) ziek kind of een zieke partner of ouder kun je zorgverlof krijgen. Voor kortdurend zorgverlof geldt dat tweemaal een werkweek kunt opnemen per 12 maanden. Dus bij een 32-urige werkweek is dat 64 uur. Bij kortdurend zorgverlof krijg je minstens 70 procent van het salaris doorbetaald en de dagen gaan niet af van je vakantiesaldo. In je cao kan staan dat je volledig wordt doorbetaald tijdens kortdurend zorgverlof.

2. Baylee

Baylee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.417
    0
    36
    Volgens de wet mag een werkgever het weigeren maar als hij een beetje menselijk is dan geeft ie het!
    De baas betaalt 70% over de dagen zorgverlof en jijzelf 30%

Ik hoop dat je man eruit komt met zijn werkgever!

Beterschap!

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

jeetje, heftig hoor meid!! hopelijk niks ernstigs? :(

hier staat alles in over zorgverlof

Zorgverlof | Onderwerp | Rijksoverheid.nl

zit je misschien ook bij een bepaalde vakbond? daar kun je ook info zoeken over je rechten en plichten

4. SeaShell

hij mag het niet weigeren, alleen als het bedrijf daardoor failliet zou kunnen gaan of ernstige problemen erdoor krijgt ( zie rijksoverheid.nl)

Hoe vraag ik kortdurend zorgverlof aan en mag mijn werkgever dit weigeren?

U vraagt kortdurend zorgverlof aan bij uw werkgever. Dit kan mondeling of schriftelijk. Uw werkgever kan het kortdurend zorgverlof alleen weigeren als door uw verlof het bedrijf of de organisatie in ernstige problemen komt.

5. brenda1976

Ik ben zaterdagnacht opgenomen met pleuritis en dubbele longontsteking! En met 2 kleine kindjes is dit niet handig.
    Ook niet als ik thuis ben.
    Dus zou fijn zijn als mijn man hier gebruik van kan maken. 30% zelf betalen is goed te doen! Anders kost hem zoveel vrije dagen dat hij niks meer overhoud.
    Mijn man heeft het vanmorgen aangegeven bij een collega die er over gaat, die gaat het bespreken met de heren.
    brenda

6. p1982

p1982 Niet meer actief

je partner mag 2x zijn werkweek aan zorgverlof opnemen
    hij kan dit ook uitsmeren over meerdere dagen dus als de kids bijv naar kdv gaan dat hij dan werkt

7. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Let alleen wel op dat het alleen gaat om iemand die ziek is en die verzorging nodig heeft. Als jij in het ziekenhuis ligt en je man moet voor de kinderen zorgen, heeft hij grote kans dat hij gèèn zorgverlof krijgt. Dan heb je eigenlijk een "oppasprobleem" en daar is zorgverlof niet voor. Jij hebt namelijk je verzorging al, je ligt in het ziekenhuis. Pas als jij thuis komt gaat dan het zorgverlof in.

8. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    let op: het zorgverlof geldt dus alleen voor de verzorging van jou.. en niet voor de "reguliere" verzorging van de kinderen!!!

9. brenda1976

hij heeft nu de kinderen op de opvang.
    Ze zijn momenteel flexibel, hij kan later beginnen en eerder naar huis en vrij nemen voor de kids te zorgen.
    Ik hoop dat dit zo blijft, want anders wordt het wel moeilijk.
    De zorgverlof is inderdaad voor mij en de kinderen straks te verzorgen.
    Want ik kan mezelf nog niet redden, laat staan voor 2 kids erbij zorgen. Maar dat mag toch wel?

10. SeaShell

Dat mag idd wel, maar hij krijgt dus geen zorgverlof zolang jij nog in het ziekenhuis ligt

Heel veel beterschap ermee!

11. brenda1976

dank je wel!

Deel Deze Pagina