Ontslag met wederzijds goedvinden tijdens ziekte

Discussion in 'De lounge' started by Essje, Feb 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Essje

Essje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    2,177
    372
    83
    Female
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Haal dames,

Wij zitten in de volgende situatie. Mijn vriend zit sinds september ziek thuis wegens overspannenheid/burn out. De reden hiervan is grotendeels de tirannie van zijn werkgever. Die wil stoppen met zijn bouwbedrijf maar niemand ontslaan met geld dus is hij z'n personeel aan het wegpesten. Dit is hij ook met mijn vriend aan het doen en het is al zo erg dus dat mijn vriend overspannen thuis zit. Nu hebben we met de arbo arts overlegt dat we Mediation gaan doen en dan gaan kijken naar ontslag met wederzijds goed vinden, op zo'n manier dat mijn vind wel in aanmerking komt voor een uitkering. We gaan voor ontslag omdat samen verdergaan niet meer gaat. De werkgever heeft aangegeven mijn vriend liever kwijt te zijn en dat als hij weer komt werken dat hij in negatieve zin gaat veranderen en verder gaat er het kwellen en dreigen. Nu vroeg ik me af of jullie misschien ervaring hebben met zo'n soort situatie en waar we op moeten letten en rekening mee moeten houden. Moet hij zich beter laten melden voor het ontslag of ziek uit dienst gaan, en komt hij dan in aanmerking voor een uitkering?

Alvast bedankt voor het lezen en de reacties!

2. Chantalleke

Chantalleke Bekend lid

Feb 6, 2007
    606
    0
    0
    doktersassistente
    Apeldoorn
    sjemig, wat een situatie...
    Ik kan je denk ik het best adviseren om ervoor te zorgen dat de instanties zoals uwv en arbounie hier van af weten en je goed adviseren zodat jullie straks niet met lege handen staan..
    Ik hoop dat die werkgever akkoord gaat. Sterkte in ieder geval !

3. Meijke

Meijke Niet meer actief

Allereerst, wat een rotsituatie!!

Uit elkaar gaan met wederzijds goedvinden kan met behoud van uitkering. Er moet dan in staan dat je uit elkaar gaat wegens verschil van inzicht over het uitoefenen van de functie. En dat werknemer geen verwijt treft (deze zin is van belang voor het UWV).

Je vriend meld zich dan beter.

Is hij in staat ergens anders te werken (mentaal gezien?). Anders eerst opknappen alvorens je met een overeenkomst afscheid neemt.

Als laatste, er zal waarschijnlijk geen ruimte zijn voor financiële vergoeding? Onderhandel dan in elk geval over het aantal maanden wat hij nog doorbetaald krijgt. Bijvoorbeeld, laatste werkdag 1 maart, uit dienst datum 1 juni. Hoe lang hangt er ook vanaf hoe lang hij daar al werkt!

Sterkte!

4. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Volgens mij is het recht op een uitkering afhankelijk of je voldoet aan de 26 uit 36 weken eis. Met andere woorden; van de 36 weken moet je er 26 gewerkt hebben en daarop zijn weer uitzonderingen; sommige weken mogen niet meegeteld worden.

Ook maakt het natuurlijk uit wat voor contract hij heeft. Bij een tijdelijk contract hoeft er geen eens ontslag te volgen, maar is er gewoon geen sprake van verlenging.

Het is niet zomaar een zwart - wit ja of nee. Laat je goed informeren door het UWV!

5. Peace

Peace Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    2,553
    245
    63
    Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt vorig jaar en wil adviseren om een jurist in te schakelen. Dit kost uiteraard wel wat, maar voor mij gaf het vooral heel veel rust dat de jurist mijn zaken behartigde. Die extra stress kon ik er echt niet bij gebruiken.
    Misschien hebben jullie een rechtsbijstandverzekering?

Ik heb het juridisch platvorm ingeschakeld en ben uitstekend geholpen.

Sterkte!

6. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

Sep 13, 2011
    2,088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Ik zou hem eerst laten herstellen, en dan op zoek gaan naar een nieuwe baan! De banen in de bouw liggen niet voor het oprapen momenteel, en aan de ww zit ook een tijdslimiet! Eerst herstellen en ondertussen info inwinnen bij uwv en alvast solliciteren is mijn advies!

7. Essje

Essje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    2,177
    372
    83
    Female
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Bedankt voor de reacties dames. Mijn vriend heeft een vast contract en is dus al 10 jaar vast in dienst. We hieven niet te rekenen op een afkoopsom in de vorm van maandsalaris voor elk jaar vast in dienst. Ik denk dat we inderdaad UWV maar moeten bellen. Mijn vriend zal mentaal gezien nog niet helemaal hersteld zijn maar de arbo arts adviseerd ons dit aangezien er geen vooruitgang in herstel is zolang hij in contact staat met zijn werkgever. Ik hoop dat het lukt want het zou zoveel rust geven en dan kunnen we verder kijken naar een nieuwe baan. Mijn vriend al heel graag offshore en zijn ook al bezig met kijken voor sollicitaties en dergelijke. Pff.. Het is zo'n klotesituatie! Gaan er haast onderdoor door alle stress en zorgen die het met zich meebrengt

8. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Ik heb ontslag met wederzijds goedvinden gehad, dit kan alleen als je beter bent. Als je naar de site van het uwv gaat, en daar zoekt op *ontslag met wederzijds goedvinden* vind je alle voorwaarden terug.

Hebben jullie een rechtsbijstand verzekering? Zo ja dan zou ik in jullie situatie die inschakelen. Alle contact met de werkgever via e-mail laten verlopen, en proberen bewijsmateriaal van die dreigementen te krijgen. Het is toch van de zotte dat er mensen zijn die dit soort zaken doen. Mijn man heeft een soortgelijk iets gehad, en de advocaat heeft heel goed geholpen. Mijn man is toen namelijk wel ziek uit dienst gegaan, met behoud van alle rechten.

9. Peace

Peace Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    2,553
    245
    63
    Dit dus. Ik ben zo vooruit gegaan na de laatste keer dat ik contact met ze heb gehad..

10. lin80

lin80 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Zijn jullie misschien lid van een vakbond of rechtsbijstand. Zo ja, dan die zo snel mogelijk inschakelen, die kunnen verder bijna alles voor je regelen of je iig zo goed mogelijk adviseren. Het is wel zo dat je je eerst beter moet melden om een ontslag met wederzijdsgoedvinden plaats te laten vinden. Dit omdat een werkgever volgens de wet iemand die ziek is niet mag ontslaan. Mocht je geen rechtsbijstand hebben of vakbond, dan kun je kijken of het uwv nog wat tips heeft over wat je wel en niet moet doen. In iedergeval niet zomaar iets tekenen en alles goed doorlezen en het het liefst laten lezen door een deskundige (rechtsbijstand/vakbond) zodat je niet dingen tekend die tegen je gaan werken. Ik heb het zelf ook ondervonden en was enorm blij dat ik aangesloten was bij de vakbond, die hebben alles voor mij geregeld en ik kon me dus richten op mijn herstel. Het brengt zoveel ellende en moeilijkheden met zich mee, vooral als een baas je lekker dwars wil zitten. Succes.

11. Essje

Essje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    2,177
    372
    83
    Female
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Hij is wel lid van de vakbond maar nog te kort om gratis hulp te krijgen. Als we hulp van ze willen kost ons dat €500,- maar die zijn we natuurlijk bereid om te betalen.
    Net gehoord dat offshore er niet inzit aangezien zijn opleidingen niet voldoen dus wil hij wat anders, zou hij ook nog een opleiding techniek moeten volgen..
    Ik ga wel even kijken of we de bond kunnen bellen en wat die erover te zeggen heeft.

12. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    fijne bedrijfsarts, je zit nog maar 5 maand in de ziektewet (je vriend dus)

Ik zou heeel goed uitkijken hoe of wat, en pas met de constuctie in zee gaan als je helemaal beter bent,

banen in de bouw verdwijnen sneller als dat ze komen,
    Ik zou echt een goed iemand inschakelen, zo komt die baas mooi makkelijk van je vriend af, precies wat die wil
    ik geloof dat ik zou zeggen, zoek het maar ik uit, ik kies eerst voor eigen herstel en dan praten we verder, j

13. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,660
    1,419
    113
    Wat een rotsituatie zitten jullie in, helaas lukt werkgevers veel op deze manier :(. Maar zoals al eerder gezegd hou goed in gedachten als jij akkoord gaat met ontslag met wederzijds goed vinden dan krijg je geen zw uitkering want als je ziek bent mag je niet ontslagen worden dus dan zegt uwv ja dom van je ;)

14. Essje

Essje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    2,177
    372
    83
    Female
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Ja ik begrijp dat het een hele complexe situatie is. We gaan ook even kijken of we rechtsbijstandsverzekering voor werk kunnen afsluiten(hebben nu alleen voor verkeer) maar het is voor mijn vriend ook beter dat hij zo snel mogelijk weg is bij die werkgever aangezien hij niet kan herstellen anders. Dus het is niet zozeer dat de werkgever er makkelijk vanaf komt maar dus vooral ten goede voor mijn vriend. Lastig uitleggen allemaal :(

15. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Mijn vriend zou ontslagen worden, geregeld dat het met wederzijds goedvinden zou gebeuren. Kreeg de dag erna gelijk een brief van het UWV dat de ww uitkering goedgekeurd was..

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik weet niet hoe het precies zit in jullie situatie, maar je kunt wel ziek uit dienst en hebt dan eerst recht op ziektegeld en pas als je beter bent, gaat je ww in.
    Ik zou aansluitend op mijn verlof met wederzijds goedvinden met ontslag, maar heb me ziek moeten melden vanwege oververmoeidheid. Mijn werkgever heeft me bij het UWV ziek uit dienst moeten melden, zij nemen dan contact met je op en gaan je ziekmelding behandelen en dan wordt er gekeken hoe lang je denkt ziek te zijn en of er gereintegreerd moet worden.
    Ik hoef pas ww aan te gaan vragen als ik weer beter ben.

17. Essje

Essje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    2,177
    372
    83
    Female
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Ja ik moet het even uitzoeken allemaal. Weet niet precies hoe het werkt want officieel mag je niet ontslagen worden tijdes ziekte en bij een vast contract is het ook allemaal ingewikkeld.. Ben ook aan het kijken naar eventuele opleidingen aangezien hij niet meer de bouw in wilt.

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Kan hij ook samen met het UWV gaan bekijken, in het kader van reintegratie, als werkzaam zijn in je oude sector niet meer mogelijk is.

19. Essje

Essje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    2,177
    372
    83
    Female
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Oké bedankt voor de reacties en tips allemaal! :) ik ga maar even het één en ander uitzoeken :)

20. IS88

IS88 Fanatiek lid

Jul 8, 2012
    1,133
    1
    38
    NULL
    NULL
    nu nog een rechtsbijstand afsluiten zou ik niet doen, daar mag je toch nog niet op declareren.

verder als je uit elkaar gaat met wederzijds goedvinden dan moet je beter zijn. betekent ook dat hij een uitkering gaat aanvragen en moet gaan voldoen aan de sollicitatieplicht. Recht op vergoeding van de werkgever heb je en daarom zou ik een goede advocaat inschakelen die het maximale eruit haalt!

wat je absoluut niet moet doen is gewoon maar het contract opzeggen en zelf op zoek gaan, dan heb je geen recht op een uitkering etc.

Share This Page