wilde effe weten wat jullie zouden doen ik doe dit voor me vriendin ze is 23 weken zwanger en haar vriend heeft der verlaten nu weet ze niet welke achternaam ze het kindje moet geven die van haar of die van hem( omdat hij toch de vader is ) het is vroeg om hier over na te denken maar beter nu dan straks voor een moeilijke keuze staan ze heeft het aan mij gevraagd maar ik weet het eigenlijk niet ik hoop dat jullie je mening geven liefs linn
Inderdaad lastige situatie. Wat voor mij mee zou spelen bij zo'n beslissing, is hoe het contact is met de vader, gaat de vader de rol van opvoeder ook op zich nemen. Mocht dit niet het geval zijn, zou ik mijn eigen achternaam geven. Mocht dit wel het geval zijn, zou ik denk ik op mijn gevoel afgaan (of de mooiste achternaam kiezen).
De naam van jou! Als hij echt vader wilt zijn, kan hij tekenen dat het zijn kind is. Ook zonder zijn naam! Jij bepaald hoe en wanneer. Neem het risico gewoon niet. Suc6 met je beslissingen!
Als hij het erkend heeft kun je het de achternaam van die persoon geven en anders zal het haar naam moeten worden en heeft ze geen keuze (of ze moet nog getrouwd zijn dan krijgt het kind automatisch de achternaam van de man)
Ik persoonlijk zou mijn eigen naam geven aan het kindje. Dit om meerdere redenen: - Je weet niet of hij een vaderrol wil spelen in het leven van het kindje. - Je vriendin gaat zorg dragen voor de dagelijkse opvoeding en dan is niets zo gemakkelijk als een kindje met je eigen achternaam (ik loop er zelf steeds tegen aan dat ik moet uitleggen dat ik de moeder ben van... en ook dat ik het gezag alleen heb, dat kan heel irritant zijn). En inderdaad moet de vader het kindje wel erkennen wil je toch de achternaam van de vader geven...
hey nou die keus hangt af van een aantal dingen zijn jullie getrouwd? als ja,.. dan kan het kindje automatisch de naam van de vader krijgen, maar je kan dus ook nog aangeven dat je liever wil dat het kindje jou naam heeft. niet getrouwd dan hangt het af van het feit of hij jou kindje al erkend heeft! als wel dan heb je dus wederom die keuze als jullie niet getrouwd zijn en hij heeft het kindje niet erkend ( en wil dit ook niet doen ) dan krijgt het kindje automatisch jou naam. dus dan heb je geen keuze. ik zelf zou kiezen voor eigen achternaam hij heeft het besluit genomen om bij jou/jullie weg te gaan. sorry nee dan zou ik dus echt niet voor zijn achternaam kiezen. mocht ie toch vader wil zijn later dan kan dat altijd nog maar dat staat toch los van achternaam maar ik zou zeker rekening houden met ..... stel dat je hem nooit meer ziet dat ie echt nooit meer wat met je te maken wil hebben en ook nooit meer met zijn kind wil je dan voor eeuwig met die naam rondlopen want die zit dan toch aan je kindje vast bij inschrijving bij school, creche of weet ik veel wat aanvragen van dingen moet je altijd zijn naam invullen voor jou kind als je kind later groot is kan hij/zij zelf er altijd nog voor kiezen om zijn naam te laten veranderen als hij/zij dat zou willen. dus daarvoor hoef je het niet te doen. (volgens mij dus zelfs kosteloos voor het 16de jaar dacht ik ) mij lijkt het juist fijner om allebij dezelfde naam te hebben jullie zijn met zijn tweetjes dus hebben ook dezelfde achternaam echt fijner lijkt mij
Voor zijn achternaam moet hij het kind bij de gemeente erkennen. Als ze dat wilt moet ze eerst met hem naar het gemeentehuis om te zeggen dat hij de vader is. Zo hoeft ze na de geboorte niet mee als het kind word aangegeven. (doe je dit niet en ze wilt zijn achternaam gaat het alleen maar super veel kosten moet dat via de notaris enz enz). Mijn overleden zoontje heeft mijn achternaam gekregen, omdat mijn vriend nog getrouwd is met zijn ex. Dus helaas mocht hij Ties* niet erkennen hoe graag hij ook wilt.
ik heb die keus net zelf gemaakt, vader heeft ons zoontje erkend, maar het krijgt mijn achternaam. Omdat ik niet wil dat ik steeds zijn naam overal tegen kom. en omdat zijn achternaam in mijn ogen bedoezeld is, door een eerder kapotte relatie, met ook een kindje wat hij door omstandigheden niet mag zien.
automatisch achternaam van vader is niet meer je hebt tegenwoordig altijd de keuze ook als je getrouwd bent ik ben getrouwd ons meisje heeft mijn achternaam ( was niet specifiek keuze van ons maar had te maken met andere redenen, ander verhaal/off topic ) onze tweede kruimel zal nu dus automatisch mijn achternaam krijgen. bij eerste kind binnen een huwelijk heb je dus wel de keuze maar bij volgende niet meer dit om er voor te zorgen dat alle kids binnen het huwelijk allemaal dezelfde naam hebben ( als je verder doordenkt ook weer een beetje krom want hoeveel gebroken en samengestelde gezinnen zijn er niet in nederland, waar de kids dus allemaal andere achternamen hebben , want andere papa/mama?) dus ach tja maar ja regels zijn regels fijne is wel dat je als vrouw nu dus ook gewoon de keuze hebt
Bij de erkenning moet de moeder aangeven welke achternaam het kindje krijgt en daarvoor haar handtekening zetten.
Ik zou voor eigen achternaam kiezen. Als je vriendin later gelukkig wordt met een nieuwe vriend, bestaat haar gezin uit drie mensen met verschillende achternamen...
oowww nee ik had het kindje dan gewoon mijn naam gegeven hoor.. of dat hij nou de vader is of niet.. zo een fijne vent is hij ook niet want hij laat dat meisje gewoon zitten terwijl ze zwanger is. Laat ze het risico niet nemen om de baby zijn naam te geven..dat kan altijd nog maar voor nu zou ik het niet doen.