Hallo meiden.. Bij mijn 1e dochtertje had ik tijdens de zwangerschap het ehmm vena casa syndroom o.i.d... weet de exacte naam even zo snel niet meer... als ik op mijn rug lag of met mijn rug tegen een harde stoelleuning zat dan kreeg ik het benauwd... het bleek dat de baarmoeder tegen de holle slagader van de onderug drukt waardoor het met je bloedsomloop niet helemaal lekker gaat.. maar ik heb er bij deze zwangerschap nu al last van... echt enorme last... het is gewoon lastig een houding te vinden waarbij ik niet benauwd word... is dit nou wel normaal???? moet ik hier de vlos over bellen???? ik dacht nog heel eventjes het lijkt m,n hart wel... maar dat kan volgens mij echt niet... je gaat er gewoon gekke dingen van denken.... steeds van die aanvallen die heel beklemmend voelen.. ben verder volkomen gezond... heb wel een ongeluk gehad in april en nog een whiplasch... zou het daar iets mee te maken kunnen hebben??? of zou het kindje ten opzicht van zijn slagader gewoon heel erg ongunstig liggen?? gr Jose
als k jou verhaal zo lees zou k me laten nakijken door de vk of huisarts? En afhankelijk van hoeveel je er last van hebt zou k dat die weekend nog doen of wachten tot maandag. Maar nakijken zou k zowieso wel laten doen!!
Ik heb daar ook erge last van, ook als ik maar half op mn zij lig kan absoluut niet op mn rug en moet goed rechtopzit anders krijg ik t benauwd of soms zelfs hartkloppingen. Volgens mij kun je er niet veel aan doen behalve voor jezelf een fijne houding aan te nemen
Hoi Jose, Ik heb er ook last van sinds een week of twee. In bed lig ik sowieso niet meer op mijn rug, en altijd maar even op rechts. Verder zo veel mogelijk op links. Zit ik aan tafel heb ik dus ook regelmatig zo'n aanval van benauwdheid met een soort hartklopping, het lijkt wel een opwelling die helemaal door mijn buik naar mijn hoofd gaat en ik omschrijf het als het begin van flauwvallen. Ik beweeg dan gauw wat, armen in de lucht en rustig ademhalen. Herken je dit? Ik vind het ook doodeng steeds maar het lijkt bij mij vooral 's avonds te gebeuren. Ik heb woensdag een afspraak bij de verloskundige en ga het zeker aankaarten want ik ben er niet blij mee. Denk dat de baby met zijn rug tegen die slagader zit of zo, geen idee hoe het werkt. Zou het dus zeker aankaarten bij verlos of huisarts. Succes en houd ons op de hoogte
Vena cava is het trouwens Ik zou er zeker even de vk voor bellen als je er zo extreem veel last van hebt. OP je rug liggen is hier niet goed voor. Beste is om op je linker zij te gaan liggen geloof ik. helaas weinig tips verder voor je
thanx meiden.... ja er is dus niks aan te doen.... bloeddruk is prima.. ik heb van de week de auto ook een keer stilgezet langs de kant... ik heb het dus ook als ik met mijn rug in de autostoel gedrukt zit... ik vind het lastig.... maar het moet maar zo.... in de auto moet ik echt op mijn houding letten want ik werd nu ook erg duizelig en dat voelde ik totaal niet aankomen.... het ging zo snel.... snelwegen en lange ritten maar even vermijden denk ik.. ik vind het vroeg hoor dat ik er last van heb... zou het steeds erger worden denken jullie??? gr Jose
Ik heb het ook als ik op een stevige bank zit en toen dacht ik misschien helpt het om juist een kussentje hoger in je rug te doen zodat je onderrug geen druk heeft. Misschien is dat ook wat voor jou in de auto. Ik heb er ook last van hoor overdag, en uit het niets. Maar ik ben wel wat verder dan jij. Ander ga je het toch nog eens navragen bij de huisarts? Trek je misschien een holle rug of heb je een slechte houding waardoor de baby misschien sneller bij die ader is? Dan kan je misschien een paar sessies bij Mensendieck doen. Kijken of je je bekken wel goed recht zet. Of het erger wordt weet ik niet, misschien juist minder. Ligt aan de stand van je rug lijkt me. Succes, Charlie
Ik heb er sinds een aantal weken ook last van, maar echt als ik op mn rug lig. Nog niet als ik zit gelukkig. Nu twee bijna van mn stokje gegaan bij een echo.... heel vervelend, want zo'n echo moet juist iets leuks zijn! Ik hoop dat de komende weken niet erger gaan worden, maar ben bang van wel. Als je baarmoeder groter wordt, drukt deze meer op de vena cava (holle ader)... Sterkte ermee!