Hoi meiden, Ik heb gisteren tijdens het maken van een nieuwe afspraak bij de vk te horen gekregen dat ik RH negatief ben en dat ik daarom dubbele afspraken gepland zal krijgen. Wie heeft dit ook en wat kan ik nu eigenlijk verwachten? Ik hoef me toch nergens zorgen over te maken hoop ik?
Ik heb Rh c negatief. Dit betekende dat ik met 27 weken een extra bloedonderzoek kreeg om te kijken of ik ook antistoffen in mijn bloed had (tegen het bloed van het kindje). Dit kan alleen als er bloedcontact is geweest en de baby een andere bloedgroep heeft. Bij mij waren er geen antistoffen, dus geen consequenties. Er bestaat ook Rh D negatief. Hier kun je een prik voor krijgen zodat je geen antistoffen aanmaakt. Ik dacht rond de 30 weken en na de bevalling.
Ik heb geloof ik Rh D negatief. Rond de 30e week is bij mij bloed afgenomen om de bloedgroep van mijn kindje te bepalen. Kindje bleek ook Rh negatief te zijn, dus er hoefde verder niets te gebeuren. Was zij Rh positief geweest, dan had ik met 30 weken en na de bevalling inderdaad een injectie moeten hebben. Niet zo spannend dus.
Ikzelf hier ook, nu gisteren toevallig nog geprikt om te kijken of ik anti stoffen aan maak of iets dergelijks.. Maak me er zelf niet echt druk om maar vind het bloedprikken wel wat minder haha ben volgens mij c-negatief
Oh ik weet niet of ik c of d negatief ben. Kreeg t bij de balie tijdens t maken van een nieuwe afspraak te horen. Heb over 3 weken dus een dubbele afspraak staan.. ben dan 27 weken. Zo te lezen moet ik dan een bloedonderzoek verwachten Dus als ik c negatief ben, hoeft er verder niets meer te gebeuren?
Klopt! Ik had hetzelfde! Ben inmiddels dus vorige week geprikt en bleek negatief, dus nu verder als ieder ander!
Ik had hetzelfde met 2 weken hebben ze bloed geprikt om te checken maar de vk vertelde dat sinds zij hierop controleren nog nooit een mismatch tussen moeder en kind hebben gehad.
Als je 27 weken bent word je geprikt op antistoffen. Als het blijkt dat jij RHC-negatief bent en je antistoffen maakt tegen je kindje (de kans is UITZONDERLIJK klein, maar 4 vrouwen in Nederland hebben dit) dan word je doorverwezen naar het ziekenhuis en daar verder geholpen. Ben jij RHD-negatief dan krijg je met 30 weken een prik en na de bevalling nog een keer. Dit is omdat jou bloed dan niet matcht met het bloed van je kindje. Verder is er dan niks aan de hand! Maak je geen zorgen! Ik ben zelf RHC-negatief en de kans is zo klein dat je antistoffen maakt tegen je baby!
Bedankt voor de reacties meiden ♥ Ik wacht t gewoon af het is dus niet zo erg als ik voorheen dacht
Ik heb o negatief. Ben ook getest. Gelukkig geen anti stoffen en uit mijn bloed bleek de kleine ook negatief te zijn. Case closed
Hier ook negatief, D negatief. Baby is positief en geen antistoffen ondanks aantal keer bloedverlies. Afgelopen week prik met anti D gehad en na de bevalling weer.
Dit is een onderwerp waar vrij luchtig over gedaan wordt in Nederland, maar in andere "westerse" landen neemt men dit iets serieuzer. Al is de kans heel klein, de kans is er immers wel Zelf ben ik O negatief en moest bij de vorige zwangerschap 2 keer geprikt worden (30 weken en na de zwangerschap). Deze keer is het weer bloedprikken en afwachten of ik de "beruchte" prikken krijg
Hier ook c-negatief. Met 27 weken een nieuwe bloedtest laten afnemen en daaruit bleek dat alles goed was (dus geen antistoffen). Ik kreeg met de vorige bloedtest al te horen dat ik me nog geen zorgen hoefde te maken, omdat ze er weinig aan kunnen doen, alleen moeder en baby goed in de gaten houden. In het ergste geval moeten ze ingrijpen.
De kans dat je antistoffen aanmaakt, is idd niet groot, maar het kan wel. Ik heb nl. ook O negatief, en maak dus wel degelijk antistoffen D aan. Bij mijn jongste dochter had ik het ook maar dat bleef binnen de limiet. Nu weer zwanger en sta ik onder strenge controle. Doormiddel van een ACDD test bekijken ze of de antistoffen stijgen of niet. Zit nu te wachten op de laatste uitslag, de titer is al wel gestegen dus ik vermoed zelf dat de ACDD ook een verhoging aan zal geven. Schijnt dat er maar ongeveer 100 vrouwen per jaar daadwerkelijk antistoffen D aanmaken die boven de "grens" uitkomen.
Hier ook c negatief. Woensdag krijg ik te horen of ik een prik krijg of niet. De gyn. heeft me er helaas weinig over verteld wat het is, hoe het in zijn werk gaat etc.