Hallo, Mijn baby is nu 9 dagen oud en bij veel momenten tijdens het borstvoeden verslikt hij zich. Ik vind dit verschrikkelijk eng, kan hij er ook uiteindelijk in blijven hangen of lost hij dit 'automatisch' zelf op? Zijn er mogelijkheden waar ik rekening mee kan houden dat dit minder voorkomt? Groetjes, een bezorgde mama
Hoi, Verslikken kan verschillende oorzaken hebben: - veel melk ineens: dit kun je proberen te voorkomen door eerste toeschieten af te laten lopen en dan pas aanleggen. Vaak zie je kindjes dan rustiger drinken - niet goed coördineren van zuig-slik-ademen: als je dit vermoedt, neem dit dan even op bij het consultatiebureau of je arts. - verder kun je een houding zoeken die minder liggend is voor je kindje, maar meer rechtop: dat is makkelijker verwerken misschien. Dus in de rugby of bij jou op schoot naar je toe. Billen lager dan schouders. Kindjes komen er zelf uit. Bij twijfel kun je afhalen en rechtop houden. Is je kindje echt benauwd, dan leg je het op je knieen terwijl je met een hand de kin steunt. Je kindje ligt op zijn buik. Alles wat in de weg zit kan nu naar buiten. Je kunt tussen de schouderbladen 'kloppen' Veel kindjes laten dit zien en groeien er een beetje overheen. Als je je zorgen blijft maken, bespreek het dan eens met een arts.