Hallo allemaal, ik heb een vraag. Bijna 13 jaar geleden beviel ik in het ziekenhuis met 37 weken van een dochter die 4070 gram woog en 50 cm lang was. 2 jaar later beviel ik met 39, 6 weken van een zoon die 6010 gram woog en 57 cm lang was (geen tikfout, 12 pond dus). Ik ben toen thuis bevallen. Bevalling verliep niet goed (vk dacht dat ie maar 9 pond zou zijn). Nu wil ik een 3e kindje. Samen met nieuwe vriend. Er is nooit onderzocht waardoor ik zulke zware kinderen kreeg, geen zwangerschapssuiker in ieder geval. Toendertijd zei mijn vk dat een 3e kindje NOG zwaarder kon worden. Als ik nu zwanger raak, ga ik naar een andere praktijk (toen ook geen echo gehad en na 2 uur persen, nog niet naar het ziekenhuis gestuurd, zoon had een erbse parese er aan over gehouden en 20 minuten aan de beademing gelegen, nadat hij 6 minuten klem zat met zijn hoofdje buiten mijn lijf, voor ik hem er uit geperst kreeg). Mijn vraag is: hoe hoog is het risico dat ik een zwaarder kindje krijg? Of weer net zo'n zwaar kind? Ik zal zeker in het zkh willen bevallen ditmaal. Kan ik vragen om extra begeleiding gezien mn voorgeschiedenis? Of om naar een gynaecoloog te mogen gaan? Ik wil niet op voorhand een keizersnee, liefst natuurlijk bevallen. Zal dit extra in de gaten gehouden worden? Belangrijkste vraag: zal een volgend kindje echt nog zwaarder worden? Is toch een angst van mij. Hoe verloopt het dan? Alvast bedankt.
HOihoi, Jij maakt inderdaad flinke kindjes, maar daar had je vorige partner ook invloed op net als deze keer je partner invloed heeft. toch is de kans wel aanwezig dat het kindje wederom flink kan zijn. tegenwoordig worden er meer echo's gemaakt, zeker met jou voorgeschiedenis. Ook zal er een suikertest worden gedaan, dit is standaard als je grotere kindjes hebt gekregen. Op het moment dat het er naar uitziet dat het kindje wederom flink zal zijn kan er voor gekozen worden om je eerder in te leiden. Misschien is het goed om een preconceptioneelgesprek met je (nieuwe) verloskundige aan te gaan zodat jullie samen al een plannetje bedenken waar jullie je goed in kunnen vinden. Imke
Hallo Imke, Bij de vorige zwangerschappen had ik geen echo gehad. Ik heb al begrepen, dat het tegenwoordig standaard is dat ze gemaakt worden. Een preconceptioneelgesprek lijkt me erg mooi. Daar ga ik achter aan. Het klopt wel, dat mn bekken op 12 pond blijft staan? (rare zin, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel he?) Op zich ben ik absoluut niet bang voor een gewone bevalling, ik wil alleen niet meer thuis bevallen nu. Ik ga je tip voor dat gesprek aannemen. Zal een afspraak regelen. Bedankt! Toch een kleine geruststelling groetjes Monique
hoi Monique, ik snap wel dat je bekken moeite had met 12 pond, en dan met name de omvang van de schoudergordel. Toch kan ik je in die zin geruststellen. Met jouw voorgeschiedenis zullen diverse echo's gedaan worden waarbij de groei van het kindje nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Ook die suikertesten geven een goed beeld. Mocht het kind alsnog weer groot lijken te zijn dan zal besloten worden tot eerder inleiden, desnoods al bij 37 of 38 weken. Maar dat kun je pas op het laatst in de zwangerschap echt inschatten. Kortom, laat je niet van je kinderwens afhouden door je voorgeschiedenis, bespreek goed al je vragen en maak duidelijke afspraken met je verloskundige. Ik heb er wel vertrouwen in hoor! Mirjam Ps start je op tijd met foliumzuur?
Slik al een maand foliumzuur Ben gestopt met mn neusspray, houd weer overal rekening mee dus. 1 VK van de vk praktijk waar ik ditmaal heen wil, ken ik 'persoonlijk' (een moeder bij onze school) Zij kent mijn verhaal al wel en ik ga dan ook met haar alles bespreken, heb ik bedacht. Vind dat wel een heel fijn idee. Ook om nu te horen/lezen dat er dan idd nauwlettend op gelet gaat worden. Het is voor mij lang een reden geweest, om geen 3e kindje te willen. Maar nu met mijn nieuwe vriend, ander leven, toch de wens weer opgekomen (sterke wens) en ik wil die angst opzij zetten. Mn 12 pondertje was thuis geboren. Was toch wel een hele toestand natuurlijk. Zit nog vers in mn geheugen, maar met goede begeleiding moet het goed komen. Bedankt voor jullie antwoorden en respons. Ik ga er eens met de vk over praten. Kinderwens hopelijk omzetten in zwangerschap. Monique