geboorteplan in het ziekenhuis, wie heeft ervaring?

Discussie in 'De bevalling' gestart door heppiedepeppie, 18 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Vandaag heb ik een open geboorteplan gedownload en ben het nu aan het invullen.

Maar ik vraag me af of er in het ziekenhuis echt aandacht aan besteed wordt? Ik heb wel begrepen dat je geen a4-tjes vol moet schrijven want dat is wel lastig voor het ziekenhuispersoneel om dat allemaal door te lezen op dat moment.
    En wat hebben jullie er allemaal ingeschreven?

Nu denk ik: ow dat kan ik op dat moment wel tegen ze zeggen maar misschien ben ik dan wel niet goed aanspreekbaar....

Graag jullie ervaringen!

2. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Bij mij is er niet echt naar gekeken voor mijn gevoel, maar heb dan ook drie shifts meegemaakt, de nachtdienst, de dagdienst en de nachtdienst...

3. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik lees even mee. Moet er namelijk ook een opstellen.

Had al de opmerking in het ziekenhuis gemaakt dat ik het onzin vond ;). Het loopt toch nooit zoals je het van te voren wil of had bedacht (sorry misschien beetje negatief). Ik had zoiets van zie het wel en laat het wel over me heen komen.

Nou daar waren ze het niet mee eens in het UMCG. Dus ik ben benieuwd naar de reacties hier!

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Hier is er ook geen rekening mee gehouden, als ze hem al hadden. Ik ben bijv gestript terwijl ik nadrukkelijk had vermeld dat niet te willen.

5. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    hmm, dat klinkt allemaal niet zo positief. Mijn man weet wel aardig wat ik wil maar ik wil bijv. perse niet dat ze mijn kindje de fles gaan geven, mocht ik bijv. op de OK belanden. Ik wil graag borstvoeding geven en wil niet dat de eerste aanraking via fles is. Maar dan liever met een cupje. Tenzij het echt niet anders kan natuurlijk.

Maar als ik het zo lees wordt er dus weinig rekening mee gehouden, daar baal ik wel een beetje van. Ik ga het volg,week in ieder geval bij de gyn even aankaarten...

6. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ik heb er geen gemaakt...een geboorte valt niet te "plannen" ;)

7. Iefie

Iefie Niet meer actief

Daar sluit ik me bij aan, een geboorte valt niet te plannen al had ik er wel een gemaakt hoor :D Ik had er hele basale dingen in vermeld zoals de vader knipt de navelstreng door en ik wil geen ruggenprik...De meeste wensen zijn ook behartigd omdat dit kennelijk hele gebruikelijke dingen waren, maar ik wil geen ruggenprik??? Wát dacht ik in hemelsnaam toen ik het opstelde?? Ik geloof dat ik nog net niet het hele ziekenhuis bij elkaar had geschreeuwd..;) In het ziekenhuis hebben m'n man en ik ook helemaal niet meer aan het geboorteplan gedacht omdat we volledig geconcentreerd waren op het eruit werken van de kleine meid. Mijn eerste wens was ook: ik wil het liefst thuis bevallen..Toen dat al niet kon heb ik ook alles maar overboord gegooid hihihi.. Een geboorteplan is wel nuttig om na te denken over je bevalling maar bedenk je dat het waarschijnlijk toch heel anders loopt. En uiteindelijk maakt het allemaal echt niet meer uit als je je kleine eenmaal in je armen hebt :)

8. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    het is zoiezo wel handig om hem op te stellen daarmee wordt voor jezelf en je partner duidelijk wat je wel en niet wil. voorspellingen zoals ik wil binnen 6 uur bevallen zou ik wel achterwege laten.

maar punten die gaan over pijnstilling en de omgang met jou en kind en borstvoeding zijn wel erg belangrijk!
    kort maar krachtig.

als je die dan bij je hebt en je partner is ook even van slag dan kan hij altijd even kijken op je geboorteplan en weet hij het weer.
    bij borstvoeding is het contact vooral belangrijk, meteen je kindje op je blote huid en proberen aan te leggen.

-wist je dat de baby bij de geboorte al voldoende voedsel via de navelstreng heeft binnen gekregen dat het de eerste dagen na de bevalling geen honger heeft (maar zuig behoefte) dus voeden via cup of fles is nog helemaal niet direct nodig. je legt je kindje aan zodat de bv op gang komt, het duurt ook een dag tot aantal dagen voordat het op gang is en er echt voeding uitkomt.
    wel handig om dat in gedachte te houden! dat geeft rust.

-wist je trouwens dat bv geven ervoor zorgt dat de placenta er beter uitkomt na de bevalling.

ik hoop dat je hier wat aan hebt!

9. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    o en waa heb je dat geboorteplan gedownload? ik ben ook op zoek en ik moet deze keer weer in het ziekenhuis bevallen. (vorige keer wilde ik een thuisbevalling maar dat liep anders en moets naar het ziekenhuis en ik had geen geboorteplan en ik moets ineens keuzes maken waar ik nog nooit over had nagdeacht. deze keer wil ik me beter voor bereiden want tussen de persweeen door heb je geen zin om na te denken.

10. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    http://www.knov.nl/docs/uploads/geboorteplan.pdf

Deze link hebben wij gebruikt. Ik vind een geboorteplan wel waardevol omdat je soms als zwangere niet echt goed meer aanspreekbaar bent (dat heb ik tenminste van veel mensen om me heen gehoord). Ik heb bijv. erge hyperventilatie gehad en vind het wel belangrijk dat mensen dat weten. Mijn man weet dat natuurlijk ook, maar in een ziekenhuis kunnen mensen ook wisselen van dienst en weet je nooit wie er allemaal binnenlopen.

Tuurlijk kun je een geboorte niet plannen maar sommige dingen zijn toch fijn te vermelden...

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.159
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je kunt een geboorte niet plannen, maar je kunt met bepaalde dingen wel rekening houden. Zo heb ik bijvoorbeeld aangegeven dat ik onze zoon gelijk na de geboorte op mijn borst wilde hebben en dat hij er niet afgehaald zou worden voor routinecontroles die ook kunnen wachten tot een later moment. Pas nadat hij had gedronken, mochten ze hem wegen enzo. Natuurlijk weet je dat er ook situaties kunnen zijn waarbij dit niet mogelijk is. Dus stond er in het plan ook, dat medisch noodzakelijke handelingen natuurlijk voorgaan (hoeft er eigenlijk niet in, den ze toch wel. Maar dat was maar om er zelf eens over na te denken.) En we hadden er in gezet dat als het met onze zoon wel goed zou aan maar met mij niet, dan hij dan bij mijn man zou liggen.

Ik snap dus wel dat mensen zeggen dat je een geboorte niet kunt plannen. Maar je kunt wel nadenken over verschillende scenario's en aangeven wat je in zo'n geval wilt.

Wij hadden eerst een lijstje met dingen die we graag wilden bij een "ideale bevalling" en daarna een paar uitzonderingen voor het geval er iets niet helemaal goed zou gaan.

12. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    ik vind een geboorte plan een goed idee!
    ik ga er ook eentje opstellen

ik vind het moeder contact direct na de geboorte ook erg belangrijk en de bv.

en ik wil geen medicatie waarvan ik suf wordt en de bevalling niet volledig kan meemaken. en ik wil gen medicatie die in de bv terecht kan komen.

bij mijn vorige bevalling moest ik na afloop gecurriteerd worden, omdat de placenta niet volledig eruit kwam. ik kon kiezen tussen narcose of ruggen prik. heb toen een ruggenprik besteld, want met narcose zou ik de eerste 24 uur geen bv kunnen geven.

13. Steluta

Steluta Actief lid

25 jun 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had er 1 gemaakt en ingeleverd bij het ZH maar het was die nacht erg hectisch en de arts-assistent bekende ook meteen dat ze het nog niet had kunnen lezen. Bijv dat we geen co-assistent erbij wilden, die kwam dus toch mee de verloskamer in, we hebben dus alsnog moeten zeggen dat we dat niet wilden. Ik had een kopietje van het plan mee in mijn tas, die heeft ze nog snel even doorgelezen en ik heb nog even de hoofdpunten genoemd (zo natuurlijk mogelijk, in principe geen pijnbestrijding). Dat is dus mijn tip, neem zelf nog een kopie mee en hou het kort en bondig (puntsgewijs leest makkelijk).

14. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Helemaal met je eens. Op dat moment kon het me ook niets meer schelen, als het kindje er maar uit kwam. Hoe maakte niet meer uit. Als het maar snel achter de rug was. Ik was op dat moment mondig genoeg om te laten weten wat ik wilde, of niet wilde. Eerste bevalling was een ander verhaal ks onder narcose. Van mijn romantische ideeen was ook weinig over, haha.

15. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Goh,dit lijkt me erg nuttig! Ben zwanger van de derde en er zijn zeker dingen die ik anders zou willen zien als bij de eerste 2.
    Natuurlijk,sommige dingen kunnen niet anders..maar veel kan wel.
    Ik heb dit met de verpleegkundige besproken (als je hier bij de gyn komt ga je ook een paar keer naar de verpleegkundige) en ze adviseerde het eea op papier te zetten.
    Dit is dan wel een ideaal hulpmiddel ;)

16. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik ga deze keer zeker wat dingen op papier zetten want vorige keer is het helemaal niet gegaan zoals ik het wilde.
    En ik ga mn wensen deze keer ook veel duidelijker met de VK bespreken. Ik denk dat ik deze keer sowieso beter kan inschatten wat ik wel wil en niet, vorige keer heb ik het meer over me heen laten komen.

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik weet niet of het verplicht is bij onze VK praktijk maar anders maak ik er geen. Ik beval toch in het ziekenhuis waar ik de vorige keer ook ben bevallen, ik weet hoe het er daar ongeveer aan toe gaat en dat was prima, zeker omdat ze kraamsuites hebben en het beleid heel erg gericht is op moeder-kind, borstvoeding en wat de moeder wil, alles gaat in overleg. Verder heb ik niets te wensen.

Deel Deze Pagina