Ik heb PCOS

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door yaya1988, 15 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boekenwurm

28 jan 2013
    82
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo dames,
    ik wil hier ook graag komen meeschrijven.
    Ook ik heb PCOS. Eind 2011 ben ik met de pil gestopt. Toen ik 5 maanden later nog niet ongesteld werd ben ik naar de huisarts gegaan en zij stuurde me meteen door naar de fertiliteitskliniek. Uit bloedonderzoek en een echo was al snel duidelijk dat ik PCOS heb. Het zaad van m'n vriend is ook meteen getest en dat was gelukkig goed.

Door middel van duphaston is toen m'n menstruatie opgewekt en ben ik met clomid 50 begonnen. Helaas sloeg de clomid niet aan, en daarna ook de 100 en 150 niet. Toen ben ik overgestapt op hormooninjecties, fostimon. De eerste ronde sloeg netjes aan en ik had op dag 17 een eisprong dus ik was helemaal blij. Helaas reageerde m'n lichaam de ronde erna helemaal niet, dus werd de dosering meteen opgehoogd en toen er toen nog geen reactie kwam werd de dosering weer opgehoogd. Toen ging het opeens (te) hard en was er sprake van overstimulatie, met als gevolg na de eisprong een cyste waardoor we verplicht een pauze moesten inlassen.

Na overleg met de artsen is toen besloten dat ik een LEO operatie moest ondergaan, omdat m'n lichaam gewoon te wisselend reageert op de medicijnen. 17 april heb ik de LEO gehad en nu moet ik 3 maanden afwachten wat het gaat doen. Een grote verrassing was dat ik al drie weken na de operatie een spontane eisprong had. Dit zegt niks over de komende rondes, maar iedere eisprong is er 1! Helaas geen zwangerschap als gevolg dus ik zit nu weer op dag 6 en hopelijk volgt er snel weer een eisprong! Mocht na die drie wachtmaanden blijken dat ik toch medicijnen nodig heb voor een regelmatige cyclus, dan is de kans groot dat dan een lage dosering clomid wel aanslaat, maar het mooist zou natuurlijk zijn dat ik na die LEO helemaal geen medicijnen meer nodig heb. Die kans is 30% dus ik reken er maar niet te veel op.

Ik ben benieuwd of er nog meer meiden zijn hier die ook in hetzelfde schuitje als ik zitten. Ik heb het er af en toe best moeilijk mee dat we na 1,5 jaar nog zo weinig resultaat hebben. In 1,5 jaar tijd nog maar 3 keer een eisprong gehad, laat staan een zwangerschap. Ook het vele wachten en de onzekerheid valt me af en toe erg zwaar. Maar goed, ik weet waar we het voor doen en we gaan gewoon door!

Het lijkt me erg fijn om hier met andere meiden ervaringen uit te wisselen, aangezien het voor mensen om je heen soms toch moeilijk is om te begrijpen hoe ik me voel en iedereen hier in hetzelfde schuitje zit.

2. BabyD

BabyD Fanatiek lid

30 jun 2010
    1.289
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Boekenwurm, heftig hoor 3x een eisprong in 1,5 jaar en alles wat je er in moest meemaken.. Ik hoop dat je gauw geluk mag hebben en anders met Clomid dat die dit keer wel gaat werken!! En er is maar 1 eisprong nodig om zwanger te worden. Spannende tijd om weer af te wachten of je een eisprong mag krijgen, ik hoop het voor je meid..

3. SuuuuuS

SuuuuuS Actief lid

23 aug 2012
    358
    0
    0
    Verzorgende IG op een PG-afdeling
    Gelderland
    Hoi Boekenwurm,
    Wat jij jou verhaal op de mijne zeg!
    Ik ben in Juni 2012 gestopt met de pil, en was nadien erg onregelmatig ongesteld, cyclussen tussen de 14 en 45 dagen. Paar keer bij de ha geweest, en moest het maar even afwachten, tussendoor kuurtje Orgamitril gehad zonder goed resultaat.
    In december doorverwezen naar de Gyna. En had 2/1 daar mee eerste afspraak.
    Ondertussen nu 4 rondes clomid gehad, zonder enkel resultaat. Het enige was dat me bms dikker werd.
    Kreeg de keus een of over gaan op spuiten of een Leo.
    Ik heb toen voor een Leo gekozen, mede met de rede van, misschien is dit net het ene zetje wat nodig is, en anders kan ik weer met de medicatie aan de gang.
    Ik krijg 10/6 de Leo.
    Hoe heb jij doe ervaren? Ben benieuwd naar je verhaal.

Gr. Suuuuus

4. Lientjeuh

Lientjeuh Lid

30 mei 2013
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag dames,

Ook ik ben hier nieuw. In 2009 heb ik een cyste in mijn baarmoeder operatief laten verwijderen en in 2010 besloten we te stoppen met de pil. Ik kreeg zeer onregelmatig mijn regels (soms 2x/maand, soms een half jaar niks), en sinds vorig jaar weet ik dat dit PCO is. Ik heb toen een kuur Duphaston gekregen om mijn menstruatie op te wekken (succesvol) en zijn ze begonnen met de bloedafnames, de sperma-testen en nog enkele echo's. Sinds deze week ben ik begonnen met mijn eerste Clomid-kuur, en dit in tegenstelling tot de meesten, moet ik nu direct starten met 100mg. Ik zit nu op dag 3 hiervan, en ik heb er enorm veel last van. De typische bijwerkingen zoals duizeligheid, vermoeidheid en zichtproblemen, zorgen ervoor dat ik me de dag doorsleur! Heb er stiekem al aan gedacht om ze niet meer te nemen, zo fel beïnvloedt het mijn dagelijkse activiteiten. Maar we gaan toch maar doorbijten!

Succes aan jullie allemaal!

5. Boekenwurm

28 jan 2013
    82
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi Suus,
    je verhaal lijkt inderdaad wel op dat van mij! Ik had alleen helemaal geen eisprong en ook geen menstruatie. Ik had ook elke ronde netjes een mooi dik bms, maar dat zei in mijn geval, en dus ook in jouw geval, helemaal niets.
    IK snap goed dat je voor de leo hebt gekozen. De hormooninjecties zit je ook niet op te wachten en met een leo heb je toch 30% kans dat medicatie helemaal niet meer nodig is.
    Mij is de leo erg meegevallen. Ik zag er ook niet tegenop trouwens en was alleen maar blij dat er eindelijk wat ging gebeuren. Ik was dus ook erg rustig en heb op het ziekenhuis ook nog voor de zekerheid een tabletje gekregen waardoor je nog rustiger wordt. Ben daarna onder narcose gebracht en een uur later werd ik weer wakker op de uitslaapkamer. Ik was gelukkig helemaal niet misselijk van de narcose en mocht na 1,5 uur weer naar m'n eigen kamer. Later op de middag mocht ik naar huis. De operatie is goed gegaan. Ze hebben in totaal 26 eiblaasjes weggebrand dus ze hebben goed hun best gedaan!
    De dag van de leo had ik enorm last van m'n schouder maar dat komt door het co2 gas dat ze in je navel doen om je buik te laten opbollen. Een dag later is dat wel weer weg.
    Heb me een paar dagen erg moe gevoeld en ik had de eerste dagen behoorlijk last van de wonden, maar na een dag of 3/4 voelde ik me weer lichamelijk weer vrij goed. Psychisch heeft het wel wat meer tijd gekost. Ik vond het erg moeilijk om te accepteren dat ik 3 maanden moest afwachten zonder verder iets te doen. Gelukkig heb ik dus al vrij snel uit mezelf een eisprong gehad:) Volgende week heb ik een voorgangsgesprek omdat de leo dan 7 weken geleden is.
    Ik hoop dat het jou ook gaat meevallen en dat het uiteraard het gewenste resultaat heeft!
    Zie je er tegenop of valt het mee?

6. Boekenwurm

28 jan 2013
    82
    0
    6
    NULL
    NULL
    BabyD, dank je voor je reactie! Vervelend dat je ook in dit topic 'moet' meeschrijven! Wat is jouw situatie?

7. Boekenwurm

28 jan 2013
    82
    0
    6
    NULL
    NULL
    Wat vervelend dat je zo'n last hebt van de clomid! Ik had dat bij clomid 50 en 100 niet maar bij 150 wel. Heel duizelig, moe en humeurig. Ik heb het gelukkig maar 1 ronde geslikt en ik ging daarna over op de hormooninjecties waar ik helemaal geen last van had. Doorbijten meid, het is maar 5 dagen slikken gelukkig en vrij snel daarna zul je je vast weer wat beter gaan voelen!
    Jullie zijn trouwens ook al lang bezig zeg!

8. BabyD

BabyD Fanatiek lid

30 jun 2010
    1.289
    0
    0
    NULL
    NULL
    In het kort gezegd heb ik geen eisprong.
    Bij de tweede zijn we gelijk na het stoppen van de pil weer naar de gyn geweest en gelijk opnieuw Clomid mee gekregen. Hoefde niet aan te modderen, gelukkig
    .
    Nu wat in dubio, stoppen met die pil en eens met tempen zien of ik nu wel geluk heb (omdat ik hier ook lees dat het wel kan!) of gelijk afspraak maken weer.

Ik was van de 1e zwanger na 4x Clomid 50mg
    van de 2e in 1x zwanger na Clomid 50mg
    dus het heeft bij mij altijd goed zijn werk gedaan.

9. BabyD

BabyD Fanatiek lid

30 jun 2010
    1.289
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heftig hoor dat jullie nog verder de MMM in moeten Suuuus & boekenwurm.. Was echt mijn angst toen we van onze 1e bezig waren.. Besef ook wel hoeveel geluk we hebben gehad.

10. yaya1988

yaya1988 Actief lid

15 mei 2013
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    Boekworm welkom, wat "leuk" dat je je verhaal met ons hebt gedeeld, het moeten zware maanden voor jullie zijn geweest. Ik zit pas in het traject, mar ik kan me wel heel goed voorstellen hoe jij je nu voelt. Heel veel sterkte en don't give up!!!

Hey Lientje, wat "fijn" dat je er ook bent!! Ik zit ook op dag 3 van mijn eerste kuur 50mg, en dat valt me best tegen, ik heb twee slechte nachten achter de rug, ik hoop dat we deze medicijnen niet lang hoeven te gebruiken. Ik kan me voorstellen dat je afentoe denkt : "ik stop". Maar hou vol!!! ik zat vandaag ook aan al die vrouwen te denken die maanden lang clomid hebben moeten slikken, met zoveel bijwerkingen, echt veel respect daarvoor. Weetje Lientjeuh, we krijgen er iets zoooooo moois voor terug dat kan niemand van ons wegnemen, ik zou zeggen hou vol, en miscchien ben je volgende maand de gelukkigste vrouw ter wereld ;)

11. Lientjeuh

Lientjeuh Lid

30 mei 2013
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties!

Boekenwurm, en valt het mee met de injecties? Is dat ook maar een korte duur of moet je langer dan 5d spuiten? En geen schrik van naalden hihi? Nu, hopelijk moet je nu na je LEO geen medicatie meer gebruiken, zou super zijn!

Yaya1988, 'tof' dat je ook aan je eerste kuur bezig bent! Wij zijn nu dag 4/5, we zijn er bijna puf :) Hoe doen jullie dat eigelijk op het werk? Weten zij dat of merken ze iets aan jullie? Ik krijg het maar niet verteld, werk samen met 2 mannen en ben nu door die Clomid veel te emotioneel voor zo'n gesprekken! :) In ieder geval, nog 2 dagen heel fel doorbijten en dan onze vingers kruisen!

12. Boekenwurm

28 jan 2013
    82
    0
    6
    NULL
    NULL
    Het injecteren valt mij erg mee. Ik ben sowieso ook niet bang voor naalden dus dat scheelt. De eerste paar keer is het even wat onnatuurlijk om jezelf te prikken maar dat went snel.
    Het is niet zo dat je maar 5 dagen hoeft te spuiten, dus het gaat anders dan bij clomid. Je spuit vanaf dag 3 van je cyclus en dan net zo lang totdat je eitje op springen staat. Dus het kan zijn dat je 2 weken lang elke dag moet spuiten maar het kan ook best langer zijn. Mijn laatste ronde spuiten duurde het 4 weken voordat het eitje op springen stond dus ik heb 4 weken lang elke dag moeten spuiten. Zodra je eitje groot genoeg is dan krijg/zet je een pregnyl injectie, die iets minder prettig is, en dan springt je eitje binnen 36 a 48 uur.

13. Boekenwurm

28 jan 2013
    82
    0
    6
    NULL
    NULL
    Lientjuh ben jij met je eerste ronde clomid 50 bezig? Ik moest het destijds wel vertellen op m'n werk, omdat ik fulltime werk en ik vaak weg moest voor echo's en die weet je soms maar een paar dagen van tevoren en dan moet je het maar doen met het tijdstip wat er nog vrij is. Heb je veel last van de clomid?

14. yaya1988

yaya1988 Actief lid

15 mei 2013
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja we zitten beide in onze eerste kuur "spannend", mijn man en ik hebben een eigen onderneming, de meeste werkzaamheden verricht ik thuis, dus dat scheelt voor mij. Ik heb verder overdag ook niet zoveel last ik heb het voor snachts ik zit vandaag op dag 4 dus morgen het laatste pilletje. Ben jij ook aan het tempraturen? en wanneer begin jij met ovutesten of heb je follikelmetingen? xxxxx

15. lievebeeb

lievebeeb Actief lid

17 mrt 2010
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo.. ik ben weer een beetje bijgelezen, het begint drukker te worden hier!

Afgelopen woensdag ben ik bij de Gyn geweest, geen onderzoeken gehad omdat "dat als vrouw niet prettig is" en ik ze al gehad heb (uitstrijkje, bmm bekijken, echo).

Mijn verhaal op tafel gelegd en eigenlijk bergreep ze ook weinig van mijn cyclus. Nu Primolut meegekregen waar ik morgen mee ga starten. En dan op dag 3 bloed prikken en dan pas begin juli weer een gesprek (indien ik niet zwanger ben ;))

De Gyn gaf aan ook direct clomid te kunnen voorschrijven maar misschien had ik het wel helemaal niet nodig en is het toch iets anders zei ze. Met wederom de opmerking dat ik geen typische PCOS patient ben.. slank en een goede BMI.

Ik heb genoegen genomen met de primolut, zodat het bloeden hopelijk snel stopt!

Maar toch had ik het idee dat ze dacht dat ik geen PCOS heb omdat ik slank ben, en op dat moment even geen pukkels had.. die vervolgens gister ineens weer 1 voor 1 tevoorschijn kwamen...

Het stomme is, ik heb onwijs zin om met primolut te beginnen!
    Ik verwacht er denk ik te veel van, zo van ff primolut, bloeding en dan wel een eisprong ofzo...

Ook ga ik vanaf de eerste ongi dag tempen, en zit ik nog te twijfelen over ovu testen. (volgens mijn gyn kan deze niet vals positief geven bij PCOS hmmmzzz)

O, mijn batterij is bijna leeg (laptop)
    Reageer later verder!

Liefs, LB

16. yaya1988

yaya1988 Actief lid

15 mei 2013
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    Errruggg gezellig hier meiden!!!

Ik zit op dag 4 van clomid morgen de laatste dag, ik moet zeggen dat ik vandaag en afgelopen nacht helemaal geen bijwerkingen heb gehad, daar word ik ook dan weer onzeker van pfffff,

Lievebeeb!!!

Oke nou hopelijk dat ej dan voor juli zwanger word,
    Je hoeft niet dik te zijn om PCOS te hebben, ik ben ook een slankie, en ik heb ook geen zware vorm van PCOS, maar het is een syndroom wat erfelijk kan zijn, het heeft met je hypofyse te maken die er voor zorgt dat je geen eiersprong heb. Mijn BMI was ook goed, alleen mijn eitjes zijn in een vorm van kralenketting en me eitjes maken daardoor of kunnen daardoor geen sprongetje maken.
    Waarschijnlijk heeft de gyn gezien dat jouw eitjes wel een sprongetje zouden kunnen maken vandaar dat die clomid ook niet nodig is!! Dat is alleen maar beter voor jouw mop!!, hopelijk word je volg maand gewoon zwanger, succes anyway xxxxxxxxxxxx

17. BabyD

BabyD Fanatiek lid

30 jun 2010
    1.289
    0
    0
    NULL
    NULL
    @lievebeeb, Nahhhhhhh.. Ik heb ook een gezond gewicht/BMI!! Maar zonder Clomid had ik nog geen kinderen gehad daar ben ik zeker van!! Zolang getempt en nooit een eisprong gehad van mezelf. Altijd die onzekerheid bah je wordt er gek van..
    Maar het kan natuurlijk wel zoals je hier eerder al gelezen kunt hebben dat vrouwen spontaan zwanger zijn geworden. Dus hoop op een wondertje voor jullie dat je geen Clomid nodig zal hebben!

18. pippeke

pippeke Niet meer actief

en hoe is de eerste kuur bevallen qua bijwerkingen??
    wanneer heb je eerste echo yaya?? spannend !

groetjes allen!

19. yaya1988

yaya1988 Actief lid

15 mei 2013
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Pippeke,

Ik had de eerste twee dagen hele slechte nachten en overdag ook niet echt een van de vrolijkste, op de laatste drie dagen gingen de nachten beter, maar overdag een erg opgeblazen gevoel. Nu zit ik op dag 8 en voel me toppie, tempraturen gaat goed, en maandag beginnen met ovulatietesten.
    dinsdag 4juni, heb ik een afspraak met de gyn, ik weet niet of ik een fm of echo in dat afspraakje krijgt, hij zei wel dat we elkaar na deze afspr niet meer zouden zien, "mits" ik in 6 maanden nog niet zwanger ben. Op dag 21 alleen bloedtesten en verder afwachten.

Ik hoop nu alleen dat de 50mg echt aanslaat bij me en ik geen hogere dosering moet, en dat ik volgende week gewoon een eisprongetje heb "ik vind het zoooo reuze spannend allemaal". Hoe is het met jouw verder Pippeke xxxxxxx

20. pippeke

pippeke Niet meer actief

maar hoeven ze niet in de gaten te houden hoeveel eitjes er in ontwikkeling zijn en hoe goed ze groeien? Anders heb je toch kans op meerlingen? Voor zover ik begrepen heb moet ik straks elke keer langs voor metingen.
    Verder gaat tie prima hier. Volgende week vakantie en de week erop nog vrij maar thuis. Hopelijk kunnen we dan zaad inleveren. Wel zo fijn voor mn man want anders moet hij voor het inleveren vrij pakken. Bovendien kunnen we de uitslag dan meteen bespreken. Ben wel retenieuwsgierig ernaar!

Fijn dat de kuur op zich wel te doen was!
    Xxx

Deel Deze Pagina