Ik heb twee vraagjes...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mona75, 17 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mona75

mona75 Actief lid

29 jun 2008
    179
    0
    0
    Hallo allemaal,

ik weet sinds gister dat ik weer (na 2 miskramen) zwanger ben, ik heb donderdag pas mijn nod dus het is nog erg pril, maar omdat ik nu alweer in de stress zit of het dit keer wel goed zal gaan, probeer ik alles zo goed mogelijk te doen...

allereerst ben ik direct gestopt met roken, (weet ik had allang moeten stoppen) maar het is zeer moeilijk voor iemand die al lang rookt en nu zo gestopt is... Dus de eerste vraag die ik heb is of er meer dames zijn die het stoppen zo moeilijk vinden en wat jullie eraan doen om het makkelijker te maken???

De tweede vraag is, ik namelijk niet zo'n hele keukenprinses, of jullie lekkere menu's hebben die goed zijn tijdens je zwangerschap?? dingen die je makkelijk kunt koken en wat gezond is...

Alvast bedankt!!!!!!

2. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Haai! hier ook een gestopt-met-roker :D
    Ik vond het alleen de eerste dagen lastig. Het is een gewoonte en verslaving geworden die niet pats-boem in een keer slijt. Dus een paar dagen beetje geirriteerd geweest, maar verder niets! Ik heb altijd het nare beeld voor mij ogen gehad van een baby met een sigaret in zijn mond... Als jij rookt met je baby in je buik rookt je baby mee. Dat is net zo slecht als je baby een 'trekje' geven als hij geboren is. Dat doet toch ook niemand?!?! Daar komt bij dat je een kindje de beste start en het beste leven wilt geven als je kunt. Je wilt geen kindje met astma, omdat jij het roken niet kon laten bijvoorbeeld. Ook vergroot roken (en dan vooral roken in de ruimte met de baby erbij strax) de kans op wiegedood.... Ik moet er niet aan denken! Plus dat ik van dichtbij heb meegemaakt dat een vriendin het toch teveel moeite vond om te stoppen. Zij kreeg een kindje van amper 2.5 kilo die de eerste weken in het ziekenhuis heeft gelegen met ademhalingsproblemen. Ook kon hij zichzelf niet warm houden door een te laag geboortegewicht.
    het is het me allemaal niet waard! Als IK zo graag wil roken doe ik dat wel weer als mijn baby geboren is (en borstvoeding klaar is), en tot die tijd niet. Het is namelijk een keuze die JIJ maakt. JIJ wilt roken. Je baby kan niet kiezen of voor zichzelf opkomen. Dat moeten wij doen als Mama :D
    lang verhaal geworden he? :p Ik weet niet of dit soort dingen en feiten voor jou helpen, maar voor mij wel!
    Wat eten betreft... Ik eet wat ik lekker vind en schep wat extra groenten op. Een keer extra fruit. Vermijd het 'verboden voedsel' en slik een vitaminepil voor zwangeren :D

Liefs, Janneke

3. Pingu

Pingu Niet meer actief

Ben het helemaal met Janneke eens.

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hmm ook voor de 'stress' word het soms aangeraden om niet ineens zo pats boem te stoppen met roken maar gewoob veel minderen en dan iets later stoppen....
    Ik ga natuurlijl niet zeggen vooral door blijven roken... Vooral snel minderen soieso en dn alsnog proberen te stoppen maar dat is ieder voor zich...

Goeie tips heb ik helaas niet... Weet 2 weken dta ik zwanger ben was gestopt met roken 4 dagen en daarna hooguit 3 peukies op een dag gerookt... Op de 1 of andere manier wil het nog niet echt lukken jammet genoeg...
    Zooooo moeilijk:(

( alvast even heb geen zin in gezeur van andere dames hoe slecht het wel niet is en bla bla;))

5. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Even voor de duidelijkhei nog, ik zeg dus niet rook lekker vrolijk door als je het kan zonder teveel stress... Zeker stoppen!
    Mjaa het is maar net wat je zelf wil....

6. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Ik zou juist stress krijgen van het idee wat er allemaal kan gebeuren met mijn kindje :S
    Maar ik weet uit ervaring hoe moeilijk stoppen is hoor! Ik veroordeel niemand! Behalve die vriendin van mij die voor de tweede keer zwanger is en weer niet stopt... Het lijkt me dat je na zo'n heftige ervaring bij je eerste kindje nu wel 2 keer nadenkt... Maar ja, dat vind ik.
    Ben bij mijn eerste direct bij het 1e posi test gestopt. Volgens mij is er tot 6 weken geen directe bloedverbinding tussen kind en moeder, dus volgens mij kan de stress van het stoppen dan ook geen kwaad. Helaas kreeg ik na haar geboorte een kraamverzorgster die rookte... Ik heb het nooit vreselijk vies kunnen vinden (nu ook niet) dus daar ging het snel weer mis... Nu ben ik weer zwanger en dus weer gestopt, maar ik hoop dit keer dat ik gestopt kan blijven! Ben deze keer ook gestopt voor ik een positieve test had :D Ben ik best een klein beetje trots op :D
    Succes voor alle stoppers! Het is het waard! :D Ook voor je eigen gezondheid ;)

Liefs, Janneke

7. angel229

angel229 Niet meer actief

Niet rook tips kan ik je niet geven, want ik rook niet.

Eet tips: Veel groente, wat extra fruit, foliumzuur (ik had gewoon gravitamon, zit alles in). Laatste weken drink ik geen frisdranken meer. Uitsluitend water of ranja (beetje voor de smaak).

Wat ik tegenwoordig ook vaak doe is voor twee dagen koken. Vooral omdat vaak juist 's avonds de puf er niet meer voor heb. Als ik dan pasta of rijst maak, kook ik voor 4 personen. De helft gaat dan de diepvries in en eten we later die week of de week erna op. Daarin gaat dan veel groente etc.
    Ook eten wij vaker gewoon een maaltijdsalade. Lekker, makkelijk en gezond.

8. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Stoppen met roken makkelijker maken: Stoppen doe je niet voor jezelf, maar voor het kleine mensje wat groeit in je buik! Die motivatie was voor mij sterk genoeg en alles zeggend om direct te stoppen met roken. Het was lastig, en soms nog steeds wel, maar ik verkrijg het niet over mijn hart om een sigaret op te steken. Ik kan en mag nu niet meer alleen aan mezelf denken, het is voor mijn kindje dat ik bepaalde keuzes maak.
    Begrijp me goed, ik weet dat het niet makkelijk is om te stoppen. Ik heb 15 jaar gerookt, bijna letterlijk mijn halve leven dus. Minimaal een pakje per dag. Maar dit kleine wondertje in mijn buik deed mij beseffen dat ik een ander pad in moest gaan.

Wat betreft eten. Je kan redelijk normaal blijven eten hoor! Kies gezond en gevarieerd. Ik kan je aanraden om niet teveel rond gaan vragen mbt voeding, want zoveel mensen zoveel meningen. Met gezond verstand en goed advies van bijv VK of de site van het voedingscentrum, kom je al een heel eind!

Oh, en voor ik het vergeet, gefeliciteerd!

Deel Deze Pagina