ik heb veel verkeerde voeding gegeten!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Guinevere, 5 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Guinevere

Guinevere Fanatiek lid

25 mei 2006
    1.179
    0
    0
    ik ben er sinds een paar dagen achter dat ik zwanger ben maar heb dus het volgende op de afgelopen anderhalve week:

alcohol (kerst&oud&nieuw)

gerookte zalm uit een pakje

hollandse garnalen uit een pakje

vacuumverpakte zalm uit de vriezer

kipfilet op brood

kan dit veel kwaad?

2. Suuz750

Suuz750 Actief lid

4 dec 2008
    419
    0
    0
    Nope. Kipfilet mag je gewoon hebben. De andere dingen is beter van niet, maar de kans op besmetting met Listeria is niet heel groot. Volgens mij wordt je daar zelf ook ziek van, dus als je dat niet geweest bent valt het allemaal wel mee, denk ik.

Heel nuchter gezegt: t is al gebeurd dus je druk maken helpt niet.

3. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    idd, niet te druk over maken. risico is klein en je kunt er al niks meer aan doen. extra sinaasappels eten bij wijze van doet er niks aan ;)

gefeliciteerd trouwens! geniet er van!

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je kan er nu toch niks meer aan doen.

Je mag trouwens gewoon garnalen en kipfilet hoor!

Vanaf nu dus maar gezond eten, zie de site van het voedingscentrum, en vitamines voor zwangeren gaan slikken.

5. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.819
    4.057
    113
    Volgens mij heb je de eerste paar weken nog geen band met de baby waardoor schadelijk stoffen doorgegeven kunnen worden. Het haalt zijn voeding nu nog uit voedingsstoffen die meekwamen uit de eicel.
    Pas later ontstaat volgens mij de navelstreng en krijg je de bloedsomloop en de band met de moeder.
    Als ik het goed onthouden heb hoor.

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    In de eerste weken van de zwangerschap is er nog geen navelstreng. Het kindje deelt dus inderdaad nog niet meteen mee met wat je eet. Wat betreft de bacterien, mijn schoonzusje had gelezen dat het ongeveer om 7 miskramen per jaar in heel Europa gaat. De kans is niet heel groot. De leefregels van tegenwoordig betreffen voor het grootste gedeelte kleine percentages, je hoeft dus niet meteen in paniek te raken. Roken en alcohol hebben duidelijk een groot effect, de andere zaken doe je voor de zekerheid. Succes met je zwangerschap.

7. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik ben, toen ik net wist dat ik zwanger was, Japans gaan eten. Heel stom, maar voor mijn gevoel kon ik er niet onderuit zonder aan iedereen te verklappen dat ik zwanger ben. En ik dacht: ik ben echt nog nooit ziek geworden van eten in een restaurant en bovendien is het verse vis en vlees en ze zullen er hier wel extra op letten.

Ik ben inderdaad niet ziek geworden, maar als ik denk aan wat ik toen heb gegeten, word ik echt helemaal onpasselijk van het idee... :)

8. zogelukkig

Heb je het over sushi en sashimi?
    Eet ik regelmatig, superlekker en gezond!
    Je mag gewoon verse vis eten hoor!

9. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ook rauwe vis? En het vlees was ook half doorbakken uiteraard, dat wordt toch wel afgeraden?
    Nou ja, ik stress er verder niet over hoor, maar helaas is het kwaad al geschied wat betreft misselijk worden van de lucht van een Japans restaurant en laat ik nou bijna iedere dag voorbij zo'n restaurant komen... :)

10. zogelukkig

Ja, dagverse rauwe vis, mjam!
    Vlees moet je idd wel doorbakken ivm de kans op aanwezigheid van de toxoplasmose-parasiet, die komt niet voor in vis; dat is geen tussengastheer van de toxoplasmoe-parasiet.

11. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik heb ook 2 keer vacuum verpakte zalm gehad. Realiseerde me te laat dat het niet mocht. Het is niet anders, kan er nu toch niet meer iets aan doen.
    En gelukkig is de kans op besmetting heeel klein.

12. zogelukkig

Dat is ook zo, maar je zou maar net die ene zijn!

13. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Als ik het goed gelezen heb dan is de baby pas vanaf week 6 ook echt verbonden met jouw bloedbaan en krijgt het dus binnen wat jij ook binnenkrijgt.

14. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0

Zo jammer he dat veel mensen denken dat je geen Japans meer kunt eten als je zwanger bent! Kan gewoon hoor. Kies een goeie Jap uit en het vlees EN vis is verser dan vers. Je kunt alles eten. Alleen de Sake even laten staan! Het zou zo jammer zijn als je zoveel lekkers 9 maanden zou laten staan!

15. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik ben blij dat mijn misverstand de wereld uit is! :)

Het suffe is, ik WIL helemaal niet al te moeilijk doen over wat wel en niet eten en drinken enzo, ik vind het soms echt zo'n overspannen gedoe! Maar ik merk dat het me toch meer doet dan ik wil, balen he?

Maar goed, op dit moment lust ik bijna niks meer, dus is heb zeker geen visioenen van heerlijke grote Japanse maaltijden want ik heb überhaupt geen fijne visioenen meer van eten! (snik, en ik hou nog wel zo van eten...)

Maar misschien (hopelijk) komt het gauw weer terug! :)

16. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Klopt, maar ik kan er nu helaas niks meer aan veranderen. Er nu over in zitten heeft ook geen zin, en is ook niet goed.

17. borntotry

borntotry Actief lid

11 jan 2009
    132
    24
    18
    Nieuw Vennep
    eigenlijk vind ik die regeltjes over wat je nou wel of niet mag eten alleen maar benauwend en betuttelend.

vroeger hoorde je er ook niks over en werd er gewoon normaal alles gegeten en ook gezonde baby's geboren (zoals ik :oops: :D )

en nu hoor je niks anders meer over wat wel en niet mag, ik denk dat veel vrouwen daar heel beangstigend door worden

18. zogelukkig

Dat mag je vinden hoor, dat is je goed recht!
    Niemand die je tegenhoudt om bijv. rauw vlees, producten van rauwe melk en vacuverpakte gerookte vis te eten!

19. borntotry

borntotry Actief lid

11 jan 2009
    132
    24
    18
    Nieuw Vennep
    ja weet je wat het dan is? ik ben bang dat als ik een keer "zondig" het dan ook echt mis gaat.

ik ben zoiezo een uitzondering op de regel, en als er een keer iets mis kan gaan zal ik de eerste zijn, dat is met alles zo trouwens, dus daarom ben ik juist wel liever zo voorzichtig mogelijk.

20. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik vind het trouwens ook helemaal geen grote opgave om er voor 9 maanden goed op te letten wat ik eet. Ik laat met alle liefde de filet americain enzo staan hoor. Het is allemaal voor het goede doel en ik begrijp dat je liever geen risico wilt nemen.

Deel Deze Pagina