Hallo Allemaal. Ben vandaag weer op controle geweest. En nu was mijn bloeddruk ineens gigantisch gestegen. Normaal heb ik 110/80 en vandaag had ik 140/85 Nu heb ik urine moeten daar laten en bloed moet geven. Mijn gyn vermoed een nu dus een zwangerschapsvergiftiging. Ze zou me vandaag uitetlijk morgen bellen. Vrijdag moet ik weer terug op controle. Ik heb er dus geen idee van wat een zwangerschapsvergiftiging inhoudt. Mocht het dat zijn natuurlijk. Ga ervan uit dat het niet zo is. Kan me misschien iemand een beetje vertellen wat dat inhoudt? Een toch wel ongeruste mama
vind het een beetje raar dat je verloskundige dat te hoog vind want wat ik begrijp is meestal de onderdruk het meeste van belang bij een zwangerschap en die is toch niet echt heel veel gestegen,je bovendruk is wel wat hoger maar daar kan op heel veel momenten van de dag nogal verschil in zitten,maar het zal blijken uit je urine en bloed,bij mij was het de eerste keer zo dat mijn bloeddruk steeg van 65 naar 85 en dat was toen te veel ineens en deze steeg ook alleen maar,dus ik denk zelf dat het niet zo is maar je ik ben geen dokter ik spreek alleen uit ervaring om het zo maar te zeggen dus ik zou ff afwachtte tot je de uistlag binnen heb en je lekker verder rustig houden. Groetjes jeslin
Tussen de eerste onderwerpen op dit zwangerschaps forum staat een heel verhaal over zwangerschapsvergiftiging. Ik weet het helaas zelf ook niet precies wat het is. Mijn nicht had het bij haar laatste zwangerschap ook. Toen hebben de baby met 37 weken gehaald om erger te voorkomen. Sterkte.
Ja als de onderdruk maar met 5 is gestegen is dat volgens mij niet zo'n gigantische stijging hoor! De bovendruk kan al omhoog gaan als je snel hebt gefietst of trappen hebt gelopen ofzo. Dus volgens mij valt het nu nog wel mee. Zwangerschapsvergiftiging is volgens mij het 'ouderwetse' woord voor zwangerschapshogebloeddruk. Als het een ergere variant is wordt het pre-eclampsie genoemd en de ernstigste vorm is het HELLP syndroom. Ik had bij mijn vorige zwangerschap ook een te hoge bloeddruk, had daar ook medicijnen voor en ben uiteindelijk te vroeg bevallen. Dat was volgens mij dus zwangerschapsvergiftiging (was net niet hoog genoeg om me op te nemen in het zkh)
Mijn bloeddruk was vorige week ook gestegen van 75 onderdruk naar 90 onderdruk. Ook troffen ze eiwitten aan in mijn urine. Ik moest de volgende dag terug op controle en was alles weer normaal. google eens op zwangerschapsvergiftiging dan wordt je een hoop wijzer. probeer je alleen niet te ongerust te maken. ( ik werdt niet vrolijker van alles wat ik las) Ik kreeg advies rustig aan te doen. Wanneer ik nu klachten krijg zoals hoofdpijn , bovenbuikklachten moet ik mij direct melden. maar tot nu toe geen klachten vernomen. Succes. LIEK
bij bijna iedereen stijgt de bloeddruk in de laatste weken, en eerlijk gezegt lijkt me eens stijging van de onderuk met 5 ook niet heel erg verontrustend. Maar zijn er geen andere dingen waardoor je vk denk aan zw. vergiftiging? Ik zelf had last van veel vochtvasthouden, kreeg hoofdpijn aanvallen en had dus achteraf gezien het beruchte band gevoel. Ik bleek uiteindelijk dan ook PE(pre-eclampsie)/HELLP te hebben (HELLP is een variant van zw. vergifting, die er naast ontstaat maar zelfs zonder zw. vergiftiging kan ontstaan) Als je gaat googlelen krijg je wel enge verhalen te zien maar wellicht wordt er een hoop duidelijk.
Hallo, misschien kan ik je ook wel een beetje geruststellen... Donderdag moest ik weer voor controle naar de gyn, maar mijn bloeddruk was een beetje gestegen, van 120/70 naar 180/95. Dat was ff schrikken! Ik moest direct bloed laten prikken en de volgende dag moest ik een half uurtje aan het CTG apparaat. Mijn bloed was helemaal in orde en ik denk dat ik gewoon drempelvrees voor het ziekenhuis heb en door spanning mijn bloeddruk gewoon wisselt. (Ik heb mega-angst voor de bevalling) De laatste meting vrijdag was het weer 116/67. Bizar he, maar niks aan de hand. Jouw bloeddruk is niet schokkend hoog gelukkig, dus wacht maar rustig af. Liefs Kari
Ik geloof dat de onderdruk boven de 95 is wil het zorgwekkender gaan worden. Ik heb het met de vorige zwschap ook gehad vanaf een week of 37. Toen steeg mijn onderdruk tot boven de 95. Het is alleen maar goed dat de VK allert is. Kk ken een geval waarbij de VK dacht dat het niet zo'n vaart liep, maar de dame in kwestie heeft de ernstigste vorm van HELLP gehad en had het bijna niet overleefd....