Peutertje drinkt graag moedermelk + nog een paar vraagjes

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mama van Isabella, 29 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Hoi meiden,

gisteravond was ik even aan het kolven omdat ik mijn zoontje graag een flesje wilde geven. Ik merk dat hij de fles lang niet zo fijn vind dan mama's borst dus ik wil graag dat hij wat meer went aan de fles.
    Nu zag mijn dochtertje dat ik aan het kolven was en ze had laatst ook al een slokje gehad. Ze wilde zo graag ook wat melk van mij dus ik heb haar maar een bekertje gegeven. En ze vind het zo lekker. Ze dronk het in 1 teug leeg en vroeg vervolgens nog meer (wat ik niet had natuurlijk :D). Heeft het zin om haar af en toe wat moedermelk te geven? I.v.m. een extra vitaminebommetje ofzo of heeft dit helemaal geen nut?

Dan nog even een vraagje. Inmiddels is ons zoontje bijna 10 weekjes. 's Avonds is hij super onrustig. Eigenlijk begint het eind van de middag al en hij wil dan heel vaak bij mij drinken. 's Avonds heb ik hem soms wel gewoon de hele avond aan mijn tiet hangen. Beetje vermoeiend wel eerlijk gezegd. Overdag gaat het heel goed. Dit is ongeveer zijn schema zoals vandaag
    7 uur bv
    daarna weer 4 uren verder tukken
    11 uur bv
    daarna slaapt hij weer verder
    Dan maak ik hem vaak maar wakker om 14 uur, dus dan weer bv
    17 uur bv
    En dan begint het dus vaak
    19 uur bv
    20.30 bv
    21.15 bv
    22 uur bv
    Vaak geef ik hem dan rond 22 uur nog een klein flesje bv of kv erachter aan en pas dan gaat hij lekker slapen.
    's Avonds wordt mijn productie dus flink opgehoogd. Ik ga wel rond 22 uur met lege borsten slapen maar hij slaapt de laatste tijd vaak door. Vanochtend dus tot 7 uur. Dan staan mijn borsten echt op knappen en vervolgens drinkt hij (naar mijn idee) ook heel weinig. Na 5 minuten koppel ik hem los van 1 borst en vervolgens bied ik hem de andere borst ook aan omdat die ook zo'n pijn doet van de stuwing. Vaak drinkt hij daar een paar tellen van en dan heeft hij genoeg. Daarna slaapt hij dus weer 4 uren verder en de voeding van rond 11 uur drinkt hij ook erg weinig.
    Nu vertelde een ervaren bv vriendin dat ik absoluut niet moet kolven 's ochtends omdat mijn borstvoeding zich moet aanpassen aan zijn behoefte. En ik dus 's ochtends minder moet gaan produceren.
    Weten jullie hoe dit precies zit?

2. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik zou niet kolven, en ook niet van borst wisselen. Beide maken het erger- van borst wisselen stimuleert nieuwe aanmaak in beide borsten, en kolven = vraag, en dus komt er weer produktie.

Stuwing is rot, maar zorgt wel voor nodige terugloop. Kolven verlicht, maar verergert het probleem.

Mag ik vragen waarom je kv bijgeeft, je hebt toch ruim voldoende melk? Lijkt me nergens voor nodig...

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ken meerdere moeders die inderdaad hun extra melk aan hun peuter geven. Geeft ze toch weer antistoffen mee.

Wat die 22 uursvoeding betreft: waarom niet gewoon een 3e en 4e borst? Dat is minder werk dan een fles geven.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dat vele drinken 's avonds hoort gewoon bij de leeftijd.
    Ik snap niet waarom je kunstvoeding geeft; dat kan een terugloop van je productie veroorzaken.
    Je peuter jouw melk geven dat kan natuurlijk geen kwaad; beter dan koemelk!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Juist als je 's ochtends zo'n last hebt van stuwing, zou ik geen KV bijgeven 's avonds! Daarmee vererger je het probleem op korte termijn en op lange termijn kan dat een te grote terugloop in je productie veroorzaken.
    Wat ik een tijdje wel gedaan heb, was 's ochtends afkolven wat Thirza niet voldoende wegdronk, en dat tijdens haar clustermoment 's avonds in een flesje aanbieden (om zo gelijk te oefenen voor de fles). Is nog niet helemaal ideaal, omdat je productie zich dan nog steeds niet helemaal op het ritme van je kindje afstemt, maar ik stond hier anders ook op ploffen :(

Mocht de stuwing echt niet te harden zijn, dan kun je wel even kolven, maar doe dat niet dagelijks als je er van af wilt! Even een keer goed leegkolven schijnt dan beter te zijn dan af en toe een beetje, alhoewel ik zelf een periode lang steeds de ergste druk afkolfde en zo stapsgewijs uit ben gekomen op Thirza's vraag... dat kan dus ook, maar duurt mogelijk wat langer, dan wanneer je zo weinig mogelijk afkolft.

6. Mama van Isabella

8 jul 2009
    599
    0
    16
    En kan ik hem dan 's ochtends het best 1 borst leeg laten drinken en de andere borst niet aanbieden? Ik geef hem nu 's ochtends beide borsten 5 minuten en dan koppel ik hem los. Zodat de ergste druk ook van die andere borst af is.
    Of is het dus beter om 1 borst maar liefst 12 uren niet te laten voeden?

7. zogelukkig

Beide borsten aanbieden, anders ontploft die ene.
    Je hoeft niet met een machine te kolven, met de hand kan je de ergste spanning er heel simpel afhalen.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou idd ook beide een beetje aanbieden: dan moet in beide borsten de stuwing vanzelf wat minder gaan worden :)

9. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Als de stuwing niet te harden is kan je inderdaad twee borsten aanbieden, maar zorg wel dat de eerste borst goed leeggedronken wordt. Dit is belangrijk omdat je kindje dan niet alleen voormelk van beide borsten binnen krijgt, maar ook de achtermelk. En voor jezelf is het van belang omdat het niet goed leegdrinken tot verstoppingen en ontstekingen kan leiden.

Ook kan je met de hand wat afkolven (niet met een handkolf, maar letterlijk met je hand dus). Zorgen dat je geen TSR opwekt, maar evt. met behulp van warmte (compres of badje) richting tepel masseren zodat je net de druk van de ketel kan halen.

Ik heb tijden lang blok-gevoed omdat ik hyperlacteerde (heel erg hyperlacteerde) en heb helaas erg veel ervaring met stuwmeren/ploftieten.

Gelukkig gaat het voorbij. Eigenlijk lijkt mij de vuistregel dat alles wat je doet dat niet striktgenomen met de vraag van je kindje te maken heeft (dus kolven en kv geven) in de weg zou kunnen staan van het in balans komen van vraag/aanbod. Het is even schipperen in het begin, maar het komt goed!

10. Mama van Isabella

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Ik weet niet of ik hyperlactatie heb (noem je dat zo???) Maar ik heb wel echt heeeeel veeeel melk. Behalve 's avonds op de 1 of andere manier. Ik loop tot het eind van de middag de hele dag met stuwing en ploftieten rond. En ik heb nog helemaal niet het idee dat mijn borsten zich hebben aangepast aan de behoefte van mijn zoontje. Vanaf wanneer komt dat ongeveer?
    Hij slaapt eigenlijk heel vaak door maar soms ook niet. Hij komt wel altijd 1 x per nacht en niet vaker. Al sinds zijn geboorte. Dus ja, als hij doorslaapt heb ik sowieso rond 6 uur ploftieten en de stuwing doet echt zeer. Ik wordt er zelfs wakker van en hoop maar dat ons zoontje ook snel wakker wordt zodat hij de boel leeg kan drinken.
    1 borst helemaal leegdrinken doet hij dus 's ochtends niet omdat hij dan zo moe is. En als hij 1 borst leeg drinkt wil hij met geen mogelijkheid de andere borst drinken. En als ik die ene borst kolf wordt er dus meer melk aangemaakt.
    De borstvoeding gaat hartstikkke goed en ik ben ook best trots dat het zo goed gaat alleen ik zit soms nog met zoveel vragen en vind het nog wel wat moeilijk om hier een goede weg in te vinden.

11. zogelukkig

Jouw kindje slaapt al wel door, want de slaapcyclus van een jonge baby is niet langer dan 6 uur.
    Tuurlijk doet stuwing zeer, maar vroeg in de ochtend wakker maken is toch niet zo'n ramp? Jij bent dan toch wakker, ga je er daarna toch weer in? Je baby slaapt na een schone luier ook zo weer lekker verder als het goed is!
    Of je haalt die spanning eraf met de hand, dat is heel simpel. Gewoon boven de wasbak gaan hangen, ev. cupje eronder (geef je aan je dochtertje) en lichte druk geven op je tepel en als je goed stuwing hebt, gaat dat verder vanzelf!

Deel Deze Pagina