Hoi, vraagje aan jullie. Ik zit er zelf over te denken om na mijn verlof een baan in de thuiszorg te gaan zoeken voor een paar ochtenden, zodat ik lekker veel thuis kan zijn. Ik ben bezig met de opleiding tot verpleegkundige BBL4 en heb het eerste jaar met goede cijfers en beoordelingen afgerond. Ik heb daar nu een certificaat voor gekregen dat gelijk zou moeten staan aan het diploma 'Helpende'. Kan ik hiermee in de thuiszorg aan de slag en wat voor functie/werkzaamheden moet ik dan aan denken?? Verder ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het combineren van kleine kinderen met een baan in de thuiszorg. Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Hoi Lilly, Ze zitten in de thuiszorg te springen om mensen!Er zijn vast een heleboel flexibele opties mogelijk, gewoon solliciteren of open solicitaties sturen. Ik werk zelf als medisch centralist en wij zijn aangesloten bij Thebe thuiszorg. heel precies weet ik de gradaties niet, maar volgens mij mag jij basiszorg doen zoals lich verzorging, steunkousen aantrekken, etc. Ik weet niet zeker of je medicijnen mag toedienen. Er zijn vast mensen op dit forum die hier antwoord op hebben, groetjes Patricia
Ik werk bij thuiszorg Rotterdam en daar kennen we eigenlijk 3 takken. (zal overal wel zo zijn maar okay) Huishoudelijke verzorging = Dus het huishouden maar dat houd zeker meer in als stoffen en stofzuigen! Verzorgende = Zou gelijk moeten staan aan jouw diploma nu. Dit houd het wassen en aankleden van de mensen in en alles wat daarbij komt kijken (steunkousen, gehoorapparaten, eten klaar maken) Verpleegkundige = Nou ja spreekt voor zich voor jou Ik weet voor mezelf dat ik nooit als verzorgende zou willen werken maar das puur mijn mening! Ik heb daar zat redenen voor maar de grootste is wel dat ik liever 2 mnsen op een dag goed help als 10 in een paar uur en me moet haasten omdat ik ander te laat bij mevrouw Beppie ben. Verder vind ik het werken in de tz echt ideaaaaaaaaaal! Ik werk dan 2 dagen van 6 uur in de wijk waar we moeder en schoonmoeer wonen. Ieder vangt mn dochtertje 1 dag op in de week. Ik ben meestal lekker op tijd weer klaar en voor de file thuis. Dalijk als mn dochtertje naar school moet hoop ik over geplaatst te worden naar mn eigen wijk.
thanks meiden..... Hoop dat er nog meer antwoorden zullen komen maar jullie reacties sterken mij al wel in het idee dat de thuiszorg iets is voor mij. Ik wil namelijk wel graag in de zorg werken maar de opleiding die ik nu doe vind ik momenteel te veeleisend en tijdrovend (minimaal 32 uur werken) en straks als de kleine er is wil ik veel thuis zijn
OOW, nog een vraagje.... moet je perse een auto hebben? Heb ik namelijk niet en als ik straks zo'n 12 tot 18 uur ga werken dan heb ik daar ook geen geld voor
Ik denk als je helpende bent je werkzaamheden zoals steunkouzen, wassen/aankleden enz zeker mag doen. Ik heb een tijdje thuiszorg gedaan en moest wel een auto hebben. Ligt er ook aan waar je je clienten hebt en hoever het uit elkaar is. Je kunt toch wel informeren en aangeven dat je geen auto hebt. Ik werk nu in een verpleeghuis op een somatische afdeling maar thuiszorg trekt mij ook altijd nog. Misschien dat ik na de zwangerschap ook wel weer terug ga als ik de vaste late dienst niet kan krijgen.
Haihai, Ik heb ook wel een antwoord op je vraag, ben werkzaam als leidinggevende in de verzorging. Als jouw certificaat gelijk gesteld wordt aan helpende (das natuurlijk nog maar net de vraag, het kan ook dat je na een gesprek met opleiding als verzorgende aan de slag kan, maar het kan ook dat je niet eens als helpende wordt gezien en dan puur in het huishoudelijk werk aan de slag mag), dan mag je de volgende dingen doen: helpen bij wassen en aankleden, helpen met steunkousen, helpen bij maaltijden, en in onze organisatie worden helpenden ook wel eens ingezet bij complexe huishoudelijke situaties (waar bijv structuur moet worden aangeleerd bij mensen die beginnend aan het dementeren zijn). In onze organisatie wordt nu gewerkt aan het 'wegwerken' van de functie van helpende: iedereen mag een opleiding tot verzorgende doen, dat wel. reden hiertie is dat een helpende toch aardig beperkt is, klussen als medicatie geven of ogen druppelen mogen ze niet. Een auto is bij ons niet verplicht, maar het ligt er inderdaad aan waar je woont: ik werk in de randstad en daar heb je zat klanten op een klutje zeg maar, maar als jij bijv in Groningen woont heb je wel een probleem aangezien daar de afstanden tussen de klanten gewoon groter zijn. Mijn ervaring is dat er bij verschillende organisaties ook op een verschillende manier met de functie helpende wordt omgegaan, dus als ik jou was zou ik gewoon eens bellen naar een tuiszorgorganisatie in je regio en een functiebeschrijving opvragen! Zo wat een verhaal hey... Als je nog vragen hebt stel ze gerust! groetjes, Marit
Hey bedankt zeg voor je uitgebreide antwoord! Het spreekt mij wel aan om de opleiding tot verzorgende nog te doen mocht dat kunnen bij een thuiszorgorganisatie bij mij in de buurt. In het ziekenhuis waar ik nu werk mag ik mensen wassen, helpen met aan/uitkleden, helpen met naar het toilet gaan. Soms zijn dit demente mensen, soms ook zijn ze deels verlamd. Ook mag ik steunkousen aantrekken, wonden verbinden (zo heb ik een man verzorgd met een diabetes voet waarvan net 2 tenen geamputeerd waren) en ik geef ook fraxiparine injecties. Nu begrijp ik het best dat dit binnen een andere organisatie misschien niet meer allemaal kan maar ervaring zal toch wel enigzins meetellen??
Hai Lilly, Tuurlijk telt je ervaring mee, in onze organisatie gaat de afdeling opleidingen dan helemaal uitzoeken wat je wel en niet mag, ik weet alleen niet hoe het bij andere organisaties gaat! In ieder geval is er vanaf 2007 een enorm tekort aan verzorgende, dus een jong iemand die een opleiding wil volgen zal absoluut welkom zijn. Maar het is heel typisch wat je zegt, bepaalde dingen die je nu doet vallen bij ons onder het verplegende team (zoals wondverzorging en injecties), die mag een helpende dus nooit doen... Het scheelt ook dat er bij de dingen die je nu doet eigenlijk altijd wel een collega in de buurt is, en in de thuiszorg ben je helemaal in je uppie: vandaar dat er wat strenger om wordt gegaan met de taken. groetjes, Marit
En dat is ook alleen maar logisch en goed! Bedankt weer voor je antwoord, voorlopig ga ik door met de opleiding tot mijn verlof, dan beslis ik of ik door ga of toch een baan in de thuiszorg ga zoeken. Het blijkt in ieder geval dat er een groot tekort is aan mensen in de (thuis)zorg en dat het rijk daar eindelijk iets aan wil gaan doen dus dat biedt in ieder geval perpectief!!
Ik werk ook bij de thuiszorg en bij ons kan je met een Helpende diploma alleen maar de huishoudelijke zorg in... Daarvoor heb je geen auto nodig. Als je verzorgende (IG) zou hebben dan kan je gaan voor wijkziekenverzorgende en daarvoor is bij ons een auto verplicht. Het is wel ontzettend leuk werk Succes!
beetje later reactie maar als helpend mag je geen verzorgende handelingen uitvoeren dus puur huishoudelijk , ook heeft je ervaring stel je kan steunkousen aantrekken hier niets mee te maken we hebben namelijk met de BIG wet te maken dat houd in ben je bekwaam dat dit niet inhoud dat je bevoegd bent en andersom geld dit ook ben je wel bevoegd maar niet bekwaam (dus dat je een handeling al een tijdje niet gedaan hebt) dan moet je eerst met begeleiding deze handelingen uitvoeren tot ze je weer bekwaam vinden en het heen en weer rennen naar je kliënten ach dat valt best mee hoor maar een auto is geen overbodige luxe dan brommertje is ook nog goed te doen , alleen mogen wij dat niet in onze wijk omdat die midden in de polder ligt en je veel donkere wegen en dijkjes moet berijden maar verder is het goed te doen
Haihai, Dat laatste antwoord van Deb is niet helemaal correct, nogmaals, dat ligt eraan welke regels de organisatie hierover heeft. In verschillende organisaties mag je als helpende juist wel steunkousen aandoen!! Met de wet BIG hebben we in dit geval niets te maken, die geldt alleen voor verpleegtechnische handelingen en daar vallen steunkousen niet onder. Lilly, let wel even op: per 1 januari gaat de Wet Maatschappelijke Ondersteuning in werking wat heel veel veranderingen teweeg gaat brengen in de thuiszorg organisatie: ik zou even wachten tot daar duidelijkheid over is (we lopen nl kans dat diverse organisaties geen huishoudelijke zorg meer mogen leveren!). groetjes!
hoi ik heb ook 6 jaar in de wijk gewerkt, als de thuiszorg de clienten goed indeeld per wijk kan je het zeker op de fiets doen!soms plannen ze het verschrikkelijk uit elkaar en dan is het lekker als je een auto hebt. bij ons in zaanstad kan je als helpende de verzorgende taken doe, zoals idd mensen wassen/aankleden/uitkleden, maaltijden verzorgen steunkousen aan en uit trekken dat soort dingen ik werk nu zelf in psychiatrisch ziekenhuis en denk er hard over na om weer terug te gaan naar de wijkverpleegkundige in de thuiszorg! is voor mij wat makkelijker te combineren, nu heb ik steeds zoveel reistijd om op me werk te komen, en vind het toch wel fijner om wat dichter bij huis te gaan werken. liefs
je hebt het verschil tussen de verzorgende en de verzorgende IG, de verzorgende IG mogen verpleegtechnische handelingen uitvoeren, de verzorgende mogen dat niet.