Hoi dames, Even jullie raad en ervaringen. Mijn vriend en ik hebben een mooi huis gezien, voldoet aan onze wensen is heel ruim en een goede reële prijs voor het oppervlak. Alleen is het een ander dorp en 60km weg van het dorp waar we nu wonen. Mijn vriend is welk bekend met het dorp want zijn geboortedorp ligt daar redelijk dichtbij. Nu twijfel ik wat te doen wel of niet er gaan wonen. Nu kan ik fietsend naar mijn werk en straks ik het 40 min met de trein (werk nu 28 uur maar, einde van het jaar wil ik naar 24u). Het station in de nieuwe woonplaats zou op loopafstand zijn dus dat is ideaal. Onze zoon is bijna 2,5, dus kan naar een andere opvang. En mijn ouders passen nu 2x in de week op want die wonen nu in hetzelfde dorp. Straks zou ik onze zoon wel kunnen brengen met de auto naar hen, maar dan zullen we dat 1x in de week gaan doen en 2 dagen opvang. Of naar de ouders van mijn vriend wat die wonen dan ook wel dichterbij. Verder heeft het potentiele dorp veel voorzieningen in de buurt. Pfff een moeilijke keuze. Heeft iemand van jullie hetzelfde meegemaakt, hoe is dat bevallen? Nu is de rente voor het kopen van het huis nog goed.. en willen niet te lang wachten we wonen nu in een huurhuis. Verder is het voor ons belangrijk een fijn huis te hebben. Om perse in het dorp te blijven wonen waar we nu wonen voor vrienden en familie vinden wij niet een prioriteit. In de nieuwe woonplaats staan veel grotere huizen voor de prijs van de huizen waar we nu wonen, die zijn redelijk duur en de belastingen zijn ook hoger.
Heb je er al met je ouders en de ouders van je vriend over gesproken? Hoe kijken zij aan tegen de praktische zaken bijv. oppassen? Ik zou op verschillende momenten wat tijd gaan doorbrengen in het nieuwe dorp en dan kijken hoe het aanvoelt. Daarnaast je goed informeren over praktische zaken daar bijv. wachttijden kinderopvang, scholen.
Wij vonden het zelf wel heel belangrijk om voordat de oudste naar school ging, van woonplaats te veranderen. We woonden in een klein dorp zonder voorzieningen ( Alleen een brievenbus, de rest is in de afgelopen 10 jaar allemaal gesloten ) Nu wonen we in een dorp met 5 basisscholen, supermarkten, kruidvat etc. En heel veel kindjes in de buurt! Wij zijn alleen vanwege werk verhuisd en wel heel ver weg ( 250km ) dus wel een grotere stap. Hoe zit het met je man en reistijd straks? Ik zou het wel vervelend vinden als jullie allebei straks 45mn moeten rijden, maar mocht hij erop vooruit gaan.... En het is het ideale huis, zou ik het overwegen ja...
Syana, dat is een goede tip om er nog wat tijd door te brengen om te kijken hoe dat voelt. Dat ga ik doen!
Mijn man werkt steeds op verschillende locaties in het land. Voor hem maakt het half uurtje eventueel meer niks uit.