Hai dames. Mijn vriend en ik hebben een poosje terug Besloten om uit elkaar te gaan. We wonen nu nog samen en moeten ons samenlevingscontract Beëindigen. Ook zijn we nu een ouderschapsplan op aan het stellen. Onze twee. kinderen gaan 4 dagen bij mij wonen, en 3 dagen per week bij mijn vriend. Nu komen wij niet uit het bedrag voor de kinderalimentatie en ben ik benieuwd naar jullie ervaringen daarmee. Er zijn twee kinderen in het spel, en ze zijn dus 4 dagen per week bij mij. Mijn vriend denkt aan 120 euro per maand in totaal voor twee kids,, en ik moet dan in mijn eentje de kosten voor de kinderopvang gaan betalen.
Beetje een rare deling mijns inziens ... Ik neem aan dat het KDV geen E 120 kost voor jou na aftrek belastinggeld?
Geen idee wat normaal is, maar krijg je die kosten voor het kdv als alleenstaande moeder niet bijna volledig vergoed meer dan? Kreeg ik nl wel destijds.
@Edge..hoezo rare deling? Aangezien de kids bijna evenveel bij je ex zijn als bij jou, zullen jullie ongeveer evenveel kosten voor de kids hebben. Behalve dan de kinderopvang. Blijven beide kids bij jou ingeschreven of bij beide ouders eentje? Dit ivm kinderbijslag, toeslagen etc.
Daar heb je gelijk in, maar het klonk gewoon raar. Stel dat de kinderen 5 dagen per week naar het KDV gaan, dan kun je toch niet verwachten dat 1 partner alles ophoest? Misschien denk ik wel verkeerd hoor.
het ligt er ook maar net aan hoe je de rest regelt: wie betaald; - clubjes -kleding -wie ontvangt de kot -het kgb -de 3 maandelijkse bijdrage van svb? enz. ik ken iemand waar het kindje 50% woont maar hij betaald bijna het 3voudige van jou bedrag voor zijn kind!
Het is uiteraard vooral ook afhankelijk van jullie beider inkomens. Zijn die gelijkwaardig? Of verdient de een aanzienlijk veel meer dan de ander? Als jullie allebei het minimum verdienen, en de kosten enigszins gelijkwaardig verdeeld worden, zal er wellicht niet heel veel alimentatie zijn. Maar als de een 3x modaal verdient en de ander het minimum én alle kosten draagt, tja dan is 120 niet bepaald veel. Dus zo globaal valt er gewoon erg weinig te zeggen natuurlijk.
Ze gaan twee dagen naar het kdv, en de kinderbijslag en toeslagen krijg ik op mijn rekening. Kinderen blijven bij mij ingeschreven. van maandagavond tm zaterdagochtend zullen de kinderen bij mij zijn..
En qua kleding, speelgoed, andere kosten etc? Delen jullie die of moet jij die allemaal alleen betalen?
Ter illustratie: Mijn ex verdient globaal zo'n 5x meer dan ik. Ik heb een parttime baan, verdien wel boven minimum maar geen vetpot. Hij heeft zeer riant inkomen. Ik betaal alle kosten als kleding/school/overblijf/zwemles etc. Je kunt je voorstellen dat er bij ons dus wél een royalere alimentatie regeling is.
Hij verdient wat beter dan mij en werkt twee dagen meer. De kosten voor kleding, speelgoed en alles wat met de kids te maken zal hebben, Zal ik gaan betalen..
Ik zou dit officieel laten berekenen. Dan weet je zeker dat het klopt en kun je achteraf ook niet spijt hebben van hoe jullie het hebben geregeld. Zijn daar geen rekenmodules voor?
Als je een minimum inkomen hebt krijg je huur zorg en kindgebondenbudget alleenstaande ouderkorting (of je moet er boven verdienen) en de kinderbijslag is ook voor jou wat er soms op neer komt dat je als alleenstaande moeder meer te besteden hebt dan de vader er vanuit gaant dat de vader rond de 15 a 1600 euro verdient dan vind ik 120 redelijk. mocht hij veel meer verdienen en veel meer overhouden (hant ook van de lasten af) dan zou ik gewoon een berekening laten maken per april zijn er nieuwe regels dat iedere ouder minimaal bijdraagd en dan kun je met een internettool gezamelijk eruit komen zo niet via het lbio en laatste stap de rechter
Het Nibud heeft een boekje trouwens, scheiden met kinderen heet het meen ik, daar staan allerlei handige tips in en dingen om rekening mee te houden. En ook tabellen om dit soort dingen uit te rekenen. Let wel, dat is allemaal nog steeds globaal, want houdt geen rekening met daadwerkelijke kosten, schulden etc. Er wordt dan gekeken naar wat gemiddeld een kind zou kosten bij een bepaald gezinsinkomen (jullie inkomens samen). Dat bedrag moet dan verdeeld worden naar rato van jullie inkomens en de verdeling van de kosten etc. Dit is nogal ingewikkeld om zelf even te berekenen dus daar kun je beter hulp bij inroepen als je het goed wilt regelen. Succes met alles!
Er zijn tooltjes om dat uit te rekenen, en er wordt rekening gehouden met de draagkracht van beide ouders. Ik denk dat je beter een deskundig iemand kan inschakelen, juridisch loket, advocaat, mediator, want er zijn vast een hoop zaken die je nu over het hoofd ziet.
Die internettools kloppen vaak niet hoor zou ik me niet te veel op vast beiten ik zou wachten tot april en dan de nieuwe regels kinderallimentatie de tool op internet gezamelijk invullen
Ik persoonlijk vind 120 euro voor 2 kinderen wel heel minimaal eigenlijk. Ook al krijgt ts kinderbijslag en koindergebonden budget. Zijn toch ook zijn kinderen.