Ik probeer alles wel bij te houden en ik doe dat nu met behulp van FlyLady. Iemand bekend met haar? Gewoon ff googlen en het helpt mij echt! Elke ochtend doe ik even een swipe and sweep, even een doekje met glassex over de gootsteen van de badkamer, ook de wc even en even lekker met een borstel met zeep erdoorheen. Ruikt alles lekker en glimt het weer. Elke avond doe ik de gootsteen in de keuken en verder alles tussendoor, even snel 5 minuten dit, 10 minuten dat. En dan weer een half uurtje voor mezelf. Werkt voor mij ideaal! Even snel stoffen, snel stofzuigen (niet te zorgvuldig), wasje 's ochtends meteen aan en als ik moet werken hang ik die als ik thuis ben op en gooi ik een nieuwe lading erin. Sowieso 2 wassen per dag dus zeker mogelijk! Na het afwassen met een doekje over de keukenkastjes en de tafels in de woonkamer. Echt jongens, als je het bijhoudt en telkens 5 minuutjes doet is het zomaar klaar! Adminstratie is nog wel een drama en daar zoek ik nu een oplossing voor met bakjes bij de Ikea vandaan. Ook de binnenkant van de kasten zijn een rommeltje en ook daarvoor ga ik bakjes halen. BTW. ik werk 16 uur verdeeld over 3 dagen, ben aan het afstuderen, heb 1 kindje van bijna 2, geen huisdieren, besteed tijd aan het jeugdwerk in onze kerk en zit in een bandje, dus ik zit ook niet hele dagen thuis voor het huishouden hoor!
niet veel reacties gelezen, alleen 1ste pagina. maar jeetje ik dacht er ook altijd aan, hier is het altijd wel wat rommelig. op aanrecht staat altijd afwas, tafeltje van onze zoon ligt ook altijd spullen op want hij zit er toch nog niet echt aan. heb ook altijd overal papieren liggen in stapeltjes. rekeningen die we moeten betalen inderdaad onder mn laptop wat ik bij iemand las op 1ste pagina. ligt ook altijd wel wat op de salontafel. en als ik bij mn vader dan thuis kom is het zo vreselijk opgeruimd pfff ik noem het een Hotel Lobby. Geen pennetje, geen papiertje, geen cdtje niks te zien. idem bij mn broer. lijkt vaak alsof er totaal geen personlijke spullen in huis zijn ofzo. ziet er niet 'geleefd' uit zeg maar.. met verjaardagen is het hier altijd wel zoiezo opgeruimd, vind troep niet erg maar wel als er bezoek komt, maar dan krijg ik alsnog altijd wel een reactie dat het een rommeltje is. tas in de hoek met balllenbakballen, boxen voor tv die nog steeds niet zijn aangesloten(3maanden geleden verhuisd) staan zelfs nog 2 verhuisdozen in de woonkamer, moet ik nog steeds gaan uitzoeken maar heb gewoon geen puf. zijn overigens wel verhuisdozen met belangrijke papieren erin die ik niet zomaar ff weg kan zetten in de schuur.
Ik was nieuwsgierig dus maar even op google gezeten maar het irritante is dat ik geen nederlandse kan vinden?
Uh er is wel een nederlandse via zo'n yahoo group pagina, kan hem thuis wel ff voor je opzoeken? Ik doe zelf die in het engels, vindt ik leuker en heb geen problemen hiermee.
10 maanden is wel te jong maar 2,5 en 3,5 jr toch niet? mijn dochter van 2,5 ruimt eerst op waarmee ze bezig was en dan pas mag ze wat anders gaan doen.. is een kwestie van aanleren... ruimt ze niet op dan mag ze ook niet wat anders pakken... zo gaat het op de psz ook trouwens dus ze is er al snel aan gewend geraakt...
ik zuig elke dag de benedenverdieping, manlief doet het in het weekend dan echt grondig (banken van muur, kasten van plaats etc) 3 keer per week dweil ik. Badkamer doe ik elke dag na het douchen, schoonmaakspul op muren, even intrekken, afspoelen, en droogmaken, borstel door wc en wastafel even schoon.. ben denk ik 10 min daarmee kwijt. keuken word elke dag bijgehouden, is ook een kwestie van paar minuten. bovenverdieping word 1 keer per week door mij gezogen, en 1 keer door manlief die alles weer grondig doet. 2 tieners houden hun eigen kamer bij met stoffen, zuigen. de was doe ik dagelijks.. elke dag een machine, in het weekend met beddengoed draait die wat vaker. ik heb echt geen 4 machines per dag met 6 man (waarvan 2 volwassen en 2 tieners).. dus met 1 per dag kan ik het heel goed bijhouden. als het rommelig is (en dat hou je met 2 kleintjes en 2 tieners) en ik zou bezoek krijgen, dan kijken ze er maar naast. Het is meestal schoon en dat vind ik het belangrijkste .. enige waar ik echt een schurfthekel aan heb is ramen lappen.. dat kan ik rustig een jaar niet doen.. maar dan doet manlief het wel als het echt te erg word hehehe
Ik heb gemerkt als alles maar een plaatsje heeft dan s het ook makkelijk op te ruimen. Dit in een la, dat in een andere la..doosjes voor dingen..dan ziet het er in die doosjes niet netjes uit, maar zijn de spullen wel opgeborgen, je weet waar het ligt en van buiten ziet het er wel netjes uit. Prima middenweg voor mij als semi-georganiseerde haha! Alleen papierwerk/post ja...we hebben een rekje in de keuken hangen en een keer per maand gaat mijn man erdoorheen om het op te ruimen/ ordenen..is eigenlijk ook wel goed zo. Als mijn moeder komt ruim ik altijd even extra op haha! Zij is echt een cleanfreak..dat heb ik dus niet van haar..ik poets ook niet echt in hoeken en onder de bank enzo..daar kan zij dan ontzettend overdreven over doen, sja een keer op de zoveel tijd trek ik het eens weg, maar echt niet iedere dag!
Ohh hier ook niet! Echt erg! Die ramen van mij weten volgens mij zowat niet wat een spons is.. Een van de enige keren dat dat gedaan is, is toen mijn moeder kwam helpen toen ik vreselijke nesteldrang had whaaha!
ramen lappen, ja daar ze je wat haha. Doe ik dus ook absoluut niet! wij zijn 3maanden geleden verhuisd en mijn stiefmoeder zei al: we laten onze glazenwasser wel bij jullie langs komen op onze kosten. en dan doet zij het binnen. nog niet gebeurd dus ben benieuwd haha. zij heeft net na de verhuizing alle ramen gedaan, boven beneden binnen en buiten.
Ik ben ook erg netjes en had altijd een perfect opgeruimd huis. Sinds ik een dochter heb (nu 16 maanden) lukt me dat ook niet meer zo goed als voorheen. Ik kon dit wat beter accepteren toen ik merkte dat ik me altijd erg ongemakkelijk voel als ik met haar op bezoek ga bij mensen die een spik en span huis hebben. Owje, zijn mijn schoenen niet vies van de sneeuw, dadelijk mors ik thee, kruimel ik met mijn koekje, maakt mijn dochter iets vies..... En wanneer ik ergens kom waar het een gezellige bende is, voel ik me veel meer op mijn gemak. Toen besefte ik me ineens dat anderen zich misschien net zo opgelaten voelen in mijn opgeruimde nette huis. Maar dat wilde ik niet!!! Sindsdien laat ik het los, hahahahaha!
dat zeg ik ook altijd tegen mijn man. Totdat hij eens thuiskwam en zei ik ben bij die en die collega langsgeweest, en zijn huis leek wel een huis uit een boekje, netjes en schoon en gestyled en de vrouw des huizes scheen er ook gelikt uit te zien, net een week of 6 moeder van een tweede kind schijnbaar zijn er vrouwen die echt alles mee hebben
Hier heeft alles een vast plekje. Als we iets gebruiken gaat het nadien weer terug op zijn plekje. Speelgoed word opgeruimt als mijn dochter naar bed gaat (dit moet zij zelf doen) en bovendien mag ze maar 1 kist tegelijk. Al het speelgoed staat in een dichte kast behalve haar keukentje en poppenwagen, die staan in een speelhoek die niet direct in het zicht is. Komt er bv post dan gaat dat direct in het postlaatje. Na het eten doet mijn man de kleine meid onder de douche/pyama aan en in die tijd doe ik even stofzuigen en dweilen. Op mijn vrije dagen (2x pwk) haal ik overal een natte doek door. De wc doe ik dagelijk, de badkamer maak ik schoon als ik onder de douche ga. (even ene lap over de wasbak, wc , bad en douche. Keuken neem ik mee na het keuken. Kwestie van bijhouden, dan is het niet zoveel werk. 1x per week leeg ik het postbakje en betaal ik de rekeningen en berg alles direct op in mappen. Maar belangrijkste is denk ik toch, alles opruimen wat je op dat moment niet gebruikt.
die gelikte huisvrouw zijn valt wel eens tegen verder is mijn huishouden rommelig genoeg om gezellig te zijn en schoon genoeg om gezond te blijven
Het is ook zo frustrerend als je je lichamelijk niet in orde voelt en je vriend zoveel weg is. Ik zie de vloer vies zijn nu met het zonlicht dat het huis binnenkomt, maar ik trek het haast niet om én te stofzuigen én te dweilen. Dan gaan m'n bekken echt schreeuwen! Maar zo irritant om de vlekken erop te zien
Dat vond ik ook echt zoooooo erg toen ik zwanger was. Ik martelde mezelf gewoon. Heb eens mijn man moeten bellen omdat ik op mijn knieen de hele badkamer vloer had geschobt (34 weken zwanger ) en echt niet meer overeind kwam haha
ik had in mn kraamtijd met een wond hechtingen toch mezelf niet kunnen bedwingen en was na 2 dagen alweer aan de poets.. de kraamverzorgster zei steeds, je moet nu echt even rusten hoor! ja ik kon dat gewoon niet de hele middag in bed liggen en een ander alles laten doen... mijn man zei ook joh ga lekker plat ik regel het wel.... maar ach.... vond het niet zo erg hoor niet dat ik zo'n poetsmiep ben maar hou er wel van dat alles schoon is....
Pfffooeee!! Leuk onderwerp . Er was een tijd dat ik nogal (ziekelijk) perfectionistisch was, toen ik nog getrouwd was met m'n ex. Je zag geen stofje of papiertje rondwaaien, ook toen hadden we al een hond, en ook werkte ik fulltime, we hadden alleen geen kinderen. Dat betekende iedere avond iets doen, plus in het weekend de 'grote' klussen samen aanpakken. Echt, ik creëerde er gewoon een extra dagtaak bij. Totdat ik door mijn werk overspannen thuis kwam te zitten en het gewoon niet meer ging. Na een tijdje leer je dan om de belangrijkste zaken (en dus niet het huishouden) eerst op je te nemen voordat je aan andere dingen begint. Toen ik ging scheiden was het helemaal klaar met m'n streberige perfectionisme, ik had de tijd gewoon nodig om alles te verwerken en achter me te laten en het huis werd al gauw een rommeltje. Gelukkig kwam ik op een bepaald moment ook weer uit dat dalletje toen ik mijn vriend leerde kennen en kon ik de boel weer een beetje oppakken, maar ik ben godzijdank nooit weer 'afgezakt' in het altijd alles maar perfect willen hebben. Toen ik zwanger raakte van ons kindje moesten we bijv. de zolder opruimen... nou dat heb ik geweten!! Er stonden nog dozen met oude papieren en spullen die ik na mijn verhuizing nooit weer had ingekeken.... . Vanaf dat moment (had hoogst waarschijnlijk ook te maken met m'n toenemende nesteldrang) heb ik de boel weer zo goed als onder controle, wat niet wil zeggen dat het hier altijd super opgeruimd en spik en span is. Dat is bijna niet te doen met een hond, twee katten, mijn stiefzoontje die hier de helft van de week is en 7 maanden zwanger zijn... Maar de dingen die moeten gebeuren doen we gewoon en als ik tijd/zin heb doe ik wat meer. Maar het deert me niet meer, ik doe wat ik kan, met behulp van mijn vriend en als het vandaag eventjes niet lukt, is er morgen altijd weer een dag. Ik ben dolgelukkig dat dat perfectionistische plaats heeft gemaakt voor een wat lossere aanpak... dat geeft mij meer rust en niet meer het gevoel dat ik beslist 'moet'.
hey meiden, ik heb nu dat flylady eens bekijken, ben heel erg goed wat mn engels aangaat en dacht van hier evtl ook een nl groepje te maken. Wat is flylady? Flylady geeft je elke dag (in het begin vooral kleine) opdrachten hoe we ons huishouden goed in de hand kunnen krijgen. Ik zal dus gewoon elke dag et mailtje dat ik ontvang vertalen en de opdracht in de groep zetten, zodat we deze allemaal kunnen doen... Zijn er meiden die net als ik het eens willen proberen? dan kom toch ook in het groepje en samen kunnen we met plezier en elkaars ondersteuning een mooier (t)huisje voor onze familie maken hier de link: http://www.zwangerschapspagina.nl/algemene-clubs/243070-flylady-nederlands-handen-de-mouwen-weg-de-rommel.html#post8678011