Lieve allemaal, Omdat ik niet goed weet waar ik mijn berichtje anders moet neerzetten doe ik het maar hier... Binnenkort ga ik op bezoek bij een kennisje van me die een kleine 4 maanden geleden na een zwangerschap van 30 weken is bevallen van een tweeling. Heel snel na de bevalling is één van de kindjes echter overleden. Met het andere kindje gaat gelukkig het naar omstandigheden goed. Ik neem wanneer ik bij haar op bezoek ga natuurlijk een leuk kadootje voor de kleine mee, maar ik wil ook heel graag iets meenemen ter ere van het overleden kindje, want ik wil niet dat hij vergeten wordt. Ik wil haar heel graag een hart onder de riem steken met iets moois voor het andere kindje. Heeft iemand van jullie, als ervaringsdeskundige met een overleden kindje, tips wat ik zou kunnen meenemen? Ik vind het namelijk erg lastig om iets blijvends te bedenken zonder dat het te 'cheesy' is. Wat vonden jullie fijn om te krijgen? Of maak ik me te druk en is het al genoeg als ik gewoon langs ga? Ik wil haar gewoon niet het gevoel geven dat ik er compleet aan voorbij ga dat ze eigenlijk 2 kindjes had moeten hebben...
Ik denk dat je bezoekje al genoeg waard is. Als je echt wat mee wil nemen: wij kregen een houten treintje met de naam van ons dochtertje en een vlinderstruik bijvoorbeeld. Vond beide erg mooi en bijzonder. Als we ooit weer zwanger mogen worden mag de kleine met het treintje spelen!
Ik denk dat alles wat je geeft al bijzonder veel waard is. Je erkent het kindje en dat is vaak alles wat een ouder van een overleden kindje wil. Een simpel knuffeltje kan al heel erg lief zijn. Wij kregen bijv een tekening van ons gezin + ons engeltje van een kennis die heel mooi kan tekenen. Ook iemand die de naam van onze dochter heel mooi getekend had en in een lijstje had gedaan. Daarnaast een hangertje (voor aan een sleutel bijv) gekregen waaraan een hartje, vlindertje en druppeltje hangen.
Wat ontzettend mooi en lief van je dat je ook aan het overleden kindje denkt en daar iets voor mee wil nemen. Ik denk dat wat je ook geeft, het sowieso gewaardeerd zal worden. Dat je ook aan dit kindje denkt is al heel veel waard!
Wat ontzettend attent om ook iets mee te nemen voor hen om te laten weten dat hun overleden kindje niet vergeten is. Ik was zelf erg blij met een kettinkje waaraan een vlindertje zat met een swarovski kristal in de vorm van een druppel. Ook kreeg ik eens van een medevlindermama een sleutelhangertje met een engeltje erop en de eerste letter van mijn overleden dochtertje. Je kunt ook denken aan een mooie kaars, een windlichtje, een knuffeltje, een kaartje oid. Wanneer je iets tegenkomt in de winkel valt je oog misschien wel vanzelf ergens op waar je je goed bij voelt om te geven.
Wauw, krijg er kippevel van dat je eraan denkt om ook iets mee te nemen voor het overleden kindje. Heel speciaal. Zelf heb ik 1 knuffeltje gekregen voor mn overleden meisje. Voor de rest hadden mensen geen kadootjes ofzo mee. Wist daarom ook niet zo goed wat ik ermee moest doen. Maar nu ben ik zo blij met dat ene kadootje. Mijn grote dochter slaapt ermee en heeft zo het idee dat haar zusje toch een beetje in de buurt is. Volgens mij kan je niks verkeerd doen. Zelfs als de moeder in kwestie een beetje apart reageert, dan is ze gewoon te verbouwereerd dat er aan haar andere kindje wordt gedacht. Ik vind het een fantastisch mooi gebaar.
Wat lief dat je eraan denkt! Ik waardeerde het enorm dat mensen wat meenamen, al hoefde het echt niet. Alles wat we kregen hebben we bewaard en veel dingetjes leken zo uit de wereldwinkel te komen maar weet je wat ik zo mooi vond; mensen zochten wat uit wat in hun visie bij de situatie pasten. Zo hebben we een heel kleurrijk stoffen fotolijstje gekregen met een grote vlinder erop (de foto's gaan in de vleugels). Een geurzakje van een geur die iemand erbij vond passen, een eenvoudig en eenkleurig engeltje, een knuffeltje met muziekje erin, een molentje voor in de tuin, een slinger met zo'n belletje eraan, een armbandje met 3 bedeltjes eraan (de eerste letter van haar naam, een ster en een hartje), een dromenvangertje, een kaarsje in een klein houdertje (zoen in een traan) maar ook een keer een pakketje met aardbeien, smoothie en thee e.d. en zo nog wat dingetjes. Heel divers. 9 van de 10 had ik zelf niet uitgezocht maar ik vond het zo mooi dat mensen bij hun gevoel bleven. Dat zou ik adviseren. Ga de stad in, zoek wat winkeltjes op waar je denkt dat ze iets kunnen hebben. Blijf bij je gevoel en breng wat mee wat erbij past. En dat hoeft echt niet duur te zijn.
S. kreeg toen ook een knuffeltje van een engeltje. Heel dierbaar is die voor haar. Die is van heksje wijsneus. Knuffel Engel Heksje Wijsneus - De Vrolijke Engel
Als ik heel stiekem nog een tip mag geven: LichtWesen Beschermengel (mini knuffel) - De Vrolijke Engel Dit kleine zachte knuffeltje heeft door de makers (LicthWesen) speciale energie meegekregen die veel kinderen echt schijnen te voelen. Dit knuffeltje kan meegegeven worden in het grafje van een kindje, maar het kan ook aan de ouders gegeven worden. Wat ook vaak gedaan wordt, is inderdaad dit knuffeltje aan een broertje of zusje geven zodat hij of zij voelt dat het overleden broertje of zusje dichtbij is en zo kun je er ook een beetje tegen praten. We krijgen echt super mooie reacties van mensen die dit engeltje gegeven EN ontvangen hebben bij een overleden kindje! Sorry... ik zag dit topic toevallig... Ik ben gewoon lid op dit forum (door drukte tijd niks geschreven) maar ook de eigenaar van De Vrolijke Engel (waar in een vorig berichtje naar verwezen werd) Dus geen spam of reclame... gewoon een eerlijk lid die een berichtje met link naar haar website tegen kwam en wilde helpen met een ideetje...
Hier dezelfde situatie. Wij zijn ook de trotse ouders van een tweeling waarvan er 1 is overleden. Wij kregen Voor onze kleine man knuffeltjes en kaarsjes. Wij hadden een thema voor ons overleden kindje dus kregen knuffels daarvan. Wat ik ook mooi vond was dat ik een romper kreeg met ik ben de broer van *naam* Lief dat je er aan denkt. Noem de naam dat vond (en vind) ik heel belangrijk
Bedankt voor al jullie reacties! Fijn om te horen dat het waarschijnlijk niet uitmaakt of ik iets meeneem (en zo ja wat), zolang ik het overleden kindje maar erken. Ik denk inderdaad dat dat zo is, als ik me probeer voor te stellen hoe ik me zou voelen als moeder van een overleden kindje (voor zover dat voor te stellen is)... Inmiddels heb ik een lief zacht knuffelschaapje gekocht, ik kwam het toevallig tegen in de winkel en ik zag dat het knuffeltje bijna dezelfde naam had als het overleden kindje. Toen voelde ik gewoon dat dit het knuffeltje was wat ik moest kopen, dus dat heb ik meteen gedaan!