hooi. gisteren vroeg mijn vriend wat ik zou zeggena ls ons kind op zijn/haar 15 om een piercing of tattoo vroeg. Ik zei toen dat hij dat mag laten zeggen als hij zo een shop binnen kan lopen zonder dat hij toestemming van ons nodig heeft. Ging ik even verder nadenken dat veel ouders daar best soepel in zijn eingelijk. Ook met het uitgaan bijvoorbeeld, zie heel vaak dat 15-16 jarigen rond een uur of 06.00 nog op straat zijn. Ok mischien weten de ouders dat dan niet maar dat even terzijde.. Ook het aanspreken van ouderen met U is grotendeels verdwenen. Dat noem ik het " moderne" opvoeden. Ik denk dat ik ed normen en waarden die ik van huis uit heb meegekregen zwaar laat meetellen in het opvoeden van ons kindje straks. Dus het tegenovergestelde van wat ik boven typte. Ik hoefde niet te proberen om na 00.00 thuis te komen ALS ik uit mocht gaan. Piercings en tattoos mochten ook niet. Roken moest ik tot mijn 22ste! geheim houden. En ouderen werden altijd met U aangesproken. Dat noem ik (HAHAHA IK VOEL VOOR HET EERST ONS BABYTJE!:d:d:d:d) MOEST IK ER FF TUSSENDOOR VERMELDEN. wat grappiggg! sorry maar wat ik dus vertelde.. dat noem ik het ouderwetse opvoeden. Ik vroeg me af waar jullie voorkeur naar uit ging. en of jullie ook de normen en waarden die jullie hebben meegelkregen laten meetellen in het opvoeden nu en of straks. Even voor de duidelijkheid.. Ik kraak niemands opvoeding af hoor absoluut niet! ik was hier allleen benieuwd naar.
youame moest strax ook tegen anderen u zeggen ons niet natuurlijk haha voel ik me gelijk zo oud over piercings en tattoo's hebben wij beide zelff ook bij mij was het zo als je het wil wacht je maar tot je 18e dat wil ik bij mijn kids ook doen roken heb ik zelf geheim moeten houden tot ik 24 was omdat ik het niet durfde te zeggen en op het moment dat ik het wou zeggen op mijn 20e was mijn moeder gestopt en was daar zo bang voor dat als ik zou zeggen dat ze weer zou beginnen ik moet zeggen dat ik het er niet uit vind zien als ze op hun 15e al roken (heb het zelf ook gedaan maar toch) met uit gaan ik ging toen ik 16 was voor het eerst met mijn zus mee eerst stiekum en later verteld mijn moeder zei van als je thuis komt moet je het even melden ik kwam ook niet later thuis dan 3 uur toen was ik 18
hmmm, dan ben ik vrees ik toch wel van het ouderwetse opvoeden ben ik bang. mijn kinderen zullen tegen vreemden u moeten zeggen, en aanspreken met meneer/mevrouw of mama/papa van X en Oma voor mijn moeder en mijn zussen zijn gewoon Tante ... Tattoo prima, maar niet voor je 18e. Ik heb er zelf 2 en ik mocht ook nooit voordat ik uit huis ging, en achteraf misschien ook wel beter ook (hoewel ik daar toen heeeeeeel anders over dacht). Ik denk dat ik veel meer en beter heb nagedacht over de plek en het plaatje toen ik wat ouder was. Piercings echt niet. Dat is echt niet mijn ding ... Roken zal ik proberen tegen te gaan, maar wat niet is, is niet (zeg maar). Ik heb zelf gerookt, mijn man rookt en dan vind ik ook niet dat je dat je kinderen kunt verbieden. Drank zal ik zeker niet verbieden maar ik zal ze wel leren wat alcohol inhoudt. En sorry, maar mijn dochter van 15 zal niet om 06.00 uur op straat zijn, maar zeker voor 00.00 uur thuis moeten zijn. Met d'r 16e misschien iets later etc. Ik vraag me soms wel eens af als ik die kleine meisjes van 14/15 jaar zie (want dat zijn het) of hun vader weet dat ze die ultra korte rokje aan hebben in de kroeg ... En wat ik zeker niet zal doen is in discussie gaan met mijn 3 jarige. Ik heb wel eens meegemaakt dat een moeder aan kindlief vroeg hoe hij er over dacht pardon hoor, maar dat vind ik echt onzin. Ik vind bij sommige kinderen het "dat-bepaal-ik-zelf-wel" instelling wel heel erg. Bij ons thuis mocht zeker niet alles en sommige dingen mochten gewoon niet, maar ik zou zeker niet het tegenovergestelde doen. Sterkte, waar ik vroeger naar mijn moeder woedend gilde "als ik later kinderen heb, doe ik het heel anders", merk ik dat ik best veel dingen over zal nemen omdat ik daar later wel het nut van heb ingezien
ik ga ook voor het ouderwetse opvoeden maar dan met moderne tintjes denk ik de kleine hoeft tegen ons geen u te zeggen maar verder tegen volwassen mensen wel. En tja piercings en tattoo's : tatoo's is w8en tot je 18 bent en met een piercing vind ik t ook afhangelijk van de plek een navelpiercing bv mag van mij wel iets eerder met een jaar of 16 ofzo, maar iets in t gezicht ofzo wacht je maar tot je 18 bent. En stappen hhmmm daar wil ik nog niet eens over na denken dat me kleine baby in de stad loopt hihi daar moet ik naartoe groeien denk ik
Zelf ben ik altijd vrij geweest, mijn ouders waren er nooit voor me dus kon gewoon me gang gaan en ook het verkeerde pad op gaan. Dat is waar ik echt wel streng op ga zijn want dat wil je gewoon niet voor je kind. Als het een tatoo wil best maar pas als ze 18 zijn. ( dan kan je er toch niets meer tegen inbrengen) en zo zijn er meer dingen. Daarnaast zorg ik voor mijn zusje van 15 , Athans dat heb ik de laatste maanden gedaan. Haar moeder is opgenomen dus was mij gevraagd dat te doen. Ook zij gaat gewoon stappen en doen. Ik schok echter wel van het feit dat ze een vals ID kaart had and at haar moeder dat ook gewoon wist. Het argument dat ze gewoon op d'r bekkie moet vallen en tegen de lamp moet lopen, anders helpt het nooit kan ik me wel in vinden. weet je wat het is, als je ze het verbied, wordt het een uitdaging, en gebeurd het toch, en dan kan er, zeker als het kind een sterke eigen wil heeft in de pubertijd toch wel wat wrijving ontstaan. Dus ja ouderwets of nieuwerwets opvoeden. denk dat je vooral naar je eigen opvoeding moet kijken waar jij baad bij heb gehad en niet. als ik dat na van mij zelf kijk weet ik wel dat ik het zo niet zou doen en er iig ben voor mij kids. als ik naar die van me zusje kijk ( die zit dus inmiddels ruim 2 weken ALLEEN thuis omdat ze heeft geroepen dat ze op d'r zelf wil en dit dus aan wordt gegrepen als testperiode ) tja die is voor haar leeftijd erg erg volwassen maar merk toch ook wel dat ze echt een puber is. Maar zeker in de jongere jaren zou ik ze wat strenger opvoeden, maar zodra een kind gaat puberen wordt het toch lastig als ik zo om me heen kijk en kan je beter op sommige vlakken meer vrijhied geven en op andere vlakken niet door middel van afspraken.... BV Als jij zaterdag uit wil tot 500 prima maar dan de 2 weken daarna ben je thuis voor 000/0100.( maar pas als ze 16 is ) maar 15 jaar = toch wel voor 1 uur thuis hoor. daar kan ik me we in vinden , dan heb je het toch een beetje onder controle. mijn les is altijd geweest "permanent verbieden" maakt "leuk , uitdagent"dus doen ze het toch wel, en het gebeurd wel maar stukke minder als er duidelijke afspraken worden gemaakt en dus soms wel en soms niet kunnen.. Roken, liever neit maar als ze het doen wil ik dat ze daar open en eerlijk over zijn,en dan het liefst het bij mij thuis doen. Maar zal er alles aan doen om het te verkomen. ( erg lastig als je als ouders rookt ) Ik en mijn vent weten allebei wat drugs met je kan doen ( dan heb ik het over alle soorten drugs "ja slecht he") En daar zal ik dan ook echt heel erg streng in zijn. Dat is uit den boze. maar ja zoals ik eerder al zei, verbieden wordt uitdagen. denk dat je dat als ouder toch niet kan tegen houden doordat ik veel met me zusje dus optrek zie ik ook veel van haar vrienden waarvan ik weet dat een aantal dingen doen die ze niet mogen, roken, uitgaan, drugs ect. en die ouders hebben het ook niet in de gaten. er zal echt niemand zijn die ff bij hun aanbeld hey, je kind doet dit en dat. Als ze niet uitmogen, zorgen ze wel dat ze regelen dat ze bij een vriendinnetje slapen die het wel mag, zodat ze vaak tot nog later dan jou regeles uitgaan. kinderen weten altijd wel iets te verzinnen. dit is mij kijk op opvoeden en ervaring met de huidige pubergeneratie. ik denk dat in elke situatie he er als ouder appart moet na gaan kijken maar blijf vooral als ouders op 1 lijn zitten. ( bemerk dat dat toch vaak ook met pubers lastig is )
Ik zit er denk ik tussen in. Tatoo's en piercings het liefst niet, maar anders niet voor de 18e verjaardag. Uitgaan mag van mij wel, maar 6 uur vind ik overdreven en 4 uur vind ik dan wel kunnen. Qua roken. Ik kan alleen maar hopen dat mijn kind(eren?) dat niet gaan doen. Ik kreeg mijn rijbewijs van mijn ouders als ik niet zou roken en dat ga ik mijn kinderen ook beloven. Ik heb zelf nooit gerookt. Maar het ligt ook helemaal van je kindje af. Ik mocht eigenlijk alles van mijn ouders, was zelf heel verantwoordelijk. Mijn zusje maakte daar juist misbruik van en deed alles wat los en vast zat wat niet mocht. Dus die kreeg toen minder vrijheid. Wel ouderen met u aanspreken en onbekenden, maar ons als ouders hoeven ze niet met u aan te spreken.
Ik ben vrij ouderwets MAAR ben wel voor openheid dus het gevoel dat ze met alles bij me aan kunnen komen ALS ze dus gaan roken als ze 15 zijn dan recht in mijn gezicht en niet stiekum want DAT vind ik juist respectloos. U zeggen vind ik ook onzin, respect voor anderen zit niet in een woordje en al helemaal niet bij familie ofzo U zeggen. Respect zit in daden, dus netjes gedragen, helpen waar je kan dat soort dingen. Ik ken genoeg kids die U zeggen en ondertussen van alles uithalen (dan heb je dus de essentie ergens gemist) En wat Suus zegt het verschilt ook per kindje voor de een ben je strenger als voor de ander. Ik mocht bv al vroeg uit maar mijn vader kwam me uit de discotheek bv om 1/2 uur halen met zijn auto (compromis zodat ik toch uitkon met al mijn 18 jarige vrienden en vriendje maar wel een bepaalde controle hield) Ik ben ook van goede info ipv iets zomaar verbieden en dan vertrouwen op je kind zijn eigen goed/slecht gevoel ik heb nopg nooit drugs gedaan terwijl al mijn vrienden dat wel deden, mijn ouders hebben mijn goed/slecht radar best goed laten ontwikkelen alsje TE beschermend bent gaan ze alleen maar lopen rebellen (vaak)
Ik zit er ook een beetje tussenin, denk ik. Mijn ouders waren vroeger al heel ouderwets in hun opvoeding. Ik heb vroeger vaak het antwoord: "omdat ik het zeg" gekregen en dat wil ik niet voor mijn kinderen. Niet dat ik nu alles tot in den treure uit wil leggen, maar enig overleg mag er wel zijn. Soms is "omdat ik het zeg!" ook wel nodig... Wat beteft uitgaan enzo... De jongeren van nu, gaan steeds later weg en komen steeds vroeger in de ochtend thuis. Geen idee waar dat heen gaat, ik denk dat als JElle 16 is ze 's ochtends tegen een uur of 6 pas weggaan... Tegen de tijd dat het zover is, zien we wle wat het gemiddelde is... Het is ook niet leuk voor je kind al iedereen tot 1 uur mag blijven en die van jouw moet om 0.00 uur al buiten staan... (neem mezelf als voorbeeld) Tattoo's en piercings... God weet wat ze tegen die tijd verzonnen hebben... Ook al zoiets waar ik me nu nog niet zo druk over maak, dat komt allemaal wel... Ik ben Jelle nu aan het leren dat hij een handje moet geven aan mensen (en aan sommige menzen een kusje als hi weggaat, mag, hoeft niet!) U word lastig, want daar moet ik zelf ook heel erg opletten... Ik ben het wel met Wupped eens, hoe harder je iets verbied, hoe aantrekkelijker het word... En dat bedoelde ik eigenlijk met blijven praten, geef een reden waarom iets wel of niet mag, maar maak er geen eeuwig durende discussie van. (waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan,... )
Ik kan niet in de toekomst kijken; de wereld verandert met de dag. Ik ben nog geboren in de zestiger jaren en dus opgegroeid in de jaren zeventig. Zeer conservatief, wat ik niet zal doen, maar wel met het oog op respect en beleefdheid. Met twee woorden spreken, u zeggen tegen vreemden en alles wat ouder is dan jij en bedanken en groeten vind ik niet meer dan normaal. Maar dat alles is geen garantie dat je kind niet gaat roken, blowen, drinken en/of sexen op zijn /haar 14e. Ik was toen zo braaf als wat en we hadden klassenfuifs met cola en chips, zucht...... 't was toch een mooie tijd!
Ik ben wel ouderwets maar idd zoals zogelukkig al zegt het veranderd met de dag. Ik denk dat de dingen waar ik nu op een bepaalde manier over denk misschien over 13 jaar heel anders zijn. Ik denk dat ik pas op dat moment zelf met mijn vriend kan bepalen wat we het beste kunnen doen met onze puberkids.Maar bepaalde dingen zoals u zeggen en respect ja dat soort dingen wil je altijd wel bijbrengen.
Ik weet het eigenlijk niet zo. Ik ben op zich best wel streng, vind ik. Nee is echt nee bij ons. Maar ik vraag wel vaak aan mijn tweejarige wat hij wil. Simpele dingen als: wil je kaas of worst op je brood, wil je in bad of onder de douche..... Ik denk zelf dat het fijn voor kinderen is als ze het idee hebben dat ze zelf iets in te brengen hebben, dat je niet alles voor ze beslist. Ik ben ook nogal voor zelfstandigheid. Mijn man kreeg altijd alles van zijn ouders, maar geen zakgeld of kleedgeld of zo. Kan dus ook totaal niet met geld omgaan (langzamerhand gaat het wel beter, trouwens). Dat wil ik dus later echt niet hebben. Ik denk dat ik er wel wat in zie om een kind af en toe flink onderuit te laten gaan, om hem te laten leren. Maar wel weer met grenzen, ik zou m'n kind nooit doelbewust kapot laten gaan, dan zou ik wel weer ingrijpen. Piercings, tattoos en roken vind ik trouwens wat anders. Zolang ze hier in huis wonen gebeurt dat gewoonweg niet. Dat heeft overigens ook religieuze achergronden, maar er is wat mij betreft echt geen discussie over mogelijk. Uitgaan heb ik zelf nooit gedaan (ja, 1 keertje Nighttown met introductie op het HBO, vond het vreselijk). Mijn man ging ook nooit stappen, onze vrienden ook niet. Ik weet dus niet zo goed hoe ik daar later met mijn zonen mee om zal gaan. Dat zien we tegen die tijd wel weer! U zeggen: tegen ons niet, tegen andere volwassenen wel. En andere volwassenen worden ook niet met de voornaam aangesproken, dat vind ik echt afschuwelijk klinken. Een mengelmoesje van modern en ouderwets hier dus, waarschijnlijk.
Ik ben net zoals IMD vooral voor openheid. Ik sta voor veel dingen open als het maar eerlijk gezegd wordt. Ik vind eerlijkheid een van de belangrijkste dingen in een relatie en hoop mijn kindjes dat ook bij te gaan brengen.
Dat vind ik dus ook vreselijk. dat begint op school al. Ik vind trouwens iemand met U aanspreken heeft m.i. niets met respect te maken, maar met normale omgangsvormen eigenlijk. Beleefdheid. Mijn kinderen hoeven geen U tegen mij te zeggen, zelfs niet tegen de tantes, maar voor vreemden dus wel. Oma hoeft ook niet zo nodig met U te worden aangesproken, zolang het dus wel tante/oma/mama is.
Leuk dat je de baby voelde! Ik ben best wel losjes opgevoed aan de ene kant en aan de andere kant ook weer niet. Ik mocht op stap zolang als ik wilde, alleen ik moest de volgende ochtend wel om 7 uur opstaan en als ik een slecht humeur had dan mocht ik de week daarna niet op stap. Nou is het ook zo dat wij op een boerderij woonden, en als je dan om 6 uur 's morgens thuis komt, je moet om 7 uur weer klaarstaan en de hele dag helpen dan voel je dat wel. Ik mocht ook drinken zoveel als ik wou, maar hiervoor gold hetzelfde, ik moest de volgende dag er geen last van hebben. Verder merk ik dat kinderen tegenwoordig amper nog in het huis hoeven te helpen, ik kom uit een gezin met 7 kinderen en ik ben één van de oudste dus dan moet je altijd helpen, sowieso als je op een boerderij woont. Ik kan niet zeggen dat ik het ooit erg vond. Ik ga mijn zoon ook dingen laten doen, ik wil niet een kind dat alleen maar computerd/tv kijkt. Zelf vind ik dat als hij op z'n 15e/16e een piercing wil mag dat best (of mijn vriend er ook zo over denkt geloof ik niet maar goed). Ik heb zelf op mijn 15e ook een neuspiercing gekregen, en ik ben er nog steeds heel blij mee. Ik denk toch dat hij voor een tattoo iets ouder moet zijn. Ik weet dat ik op mijn 15e/16e hele andere interesses had dan nu, en ik wou toen ook graag een tattoo, achteraf ben ik blij dat dat niet mocht. Verder qua roken vind ik dat hij het zelf moet weten, ik bedoel ze doen het toch wel als ze willen. Ik rook ook vanaf mijn 15e en heb het mijn ouders nooit verteld omdat ze erg anti-roken waren(zijn), ik heb liever dat hij het voor m'n neus doet dan ergens anders. Hetzelfde heb ik met alcohol, als je het gaat verbieden wordt het juist erger. Drugs is wel een big no-no! Qua sex hebben mijn vriend en ik besloten dat hij op z'n 15e al een pakje condooms krijgt. Niet om hem te stimuleren maar om ervoor te zorgen dat hij het veilig doet, dan mag hij zelf beslissen wanneer hij ze gebruikt. Dus opzich wil ik best wel modern opvoeden, ik wil niet al te streng zijn, maar wel strenger dan m'n ouders met de jongste 2 zijn. Ik heb daar namelijk soms het gevoel dat m'n broertje van 5 de baas is over m'n vader en moeder. Maargoed, dat zeg ik nu, misschien pakt het straks wel heel anders uit
@cwinkoop: ik zou de condooms wat eerder doen of althans eerder de seksuele voorlichting. Waarschijnlijk is dat over 15 jaar een beetje te laat. Ik ken genoeg jongens die op hun 14e al seksueel actief zijn. Seksuele voorlichting ga ik in elk geval op tijd doen, better safe than sorry. Hier geen tante/oom trouwens, dat willen beide tantes en oom zelf niet.
is misschien wel een goed idee, sexuele voorlichting komt sowieso al eerder, wij hadden van mijn ouders toen we 10/11 waren het boek seks enzo ekregen, daar heb ik heel veel van geleerd, dus die krijgrt hij ook Maar we zien wel hoe het allemaal loopt! Voorlopig is hij morgen pas 8 weken oud
Ik ben heel benieuwd hoe wij het straks gaan doen als ouders. We hebben allerlei goede voornemens, maar het is natuurlijk maar afwachten of je die straks ook vast kunt houden. Wij hebben ons voorgenomen om vooral consequent te zijn. Bij vrienden zien we bijvoorbeeld dat de kinderen erg jengelen als ze bijvoorbeeld naar bed moeten. Dan wordt er gewaarschuwd met 'nog 1x en dan...' maar de waarschuwing volgt daarna nog 10 x en wordt nooit uitgevoerd. De kinderen weten dat en jengelen bij elke grens en weten deze meters op te schuiven. Dat gaat ons dus niet gebeuren. Verder vinden we het belangrijk dat we naar de kinderen toe een eenheid vormen. Dus niet als het van papa niet mag, naar mama stappen en andersom. Hoe we dit in de praktijk gaan doen weten we nog niet, want kids proberen dat natuurlijk toch uit. Ik denk dat het ook ontzettend belangrijk is hoe je zelf doet. Kinderen kopiëren wat je doet, niet wat je zegt. Dus vind ik het belangrijk dat mijn kinderen zien hoe we met elkaar omgaan. Zo zul je denk ik niet kunnen voorkomen dat je ruzie maakt waar je kinderen bij zijn (en als je het niet doet waar ze bij zijn, voelen ze de spanning echt wel!). Ik denk niet dat het slecht is als onze kinderen merken dat papa en mama het ook wel eens niet met elkaar eens zijn. Als ze dan ook maar zien dat papa en mama nooit lang boos zijn op elkaar en de ruzie binnen een half uur uitpraten. Tja en over wel of niet roken, drinken, uitgaan, piercings en tattoo's... daar zullen we tegen die tijd eens over denken. Ik kan me nu nog niks voorstellen bij uitgaan bijvoorbeeld. Tegen die tijd zijn ze wel zo oud dat er overleg mogelijk is. Ik denk dat het goed is om samen grenzen vast te stellen. Dan hangt het ook heel erg van de houding van je kind af hoeveel inbreng hij/zij heeft. Hoe verantwoordelijker, hoe meer inbreng. De kunst is denk ik om voldoende ruimte te geven om je kind zich goed te laten ontwikken binnen duidelijke grenzen. Eigenlijk zou je je voornemens op moeten schrijven en over een x aantal jaar ze eens terug lezen om te kijken wat er van geworden is.
Ons kindje zal vanaf het moment dat het ja en nee kan begrijpen meteen leren wat er wel en niet mag. Discussie met een 3 jarig kind zal ik nooit voeren want mama en papa beslissen nog altijd wat er wel en niet gebeurd. Zelf ben ik ook zo opgevoed en mocht op mijn 14de al stappen en zelf bepalen hoe laat ik thuis was. Dit omdat ik heel goed wist wat ik wel en niet kon doen bij mijn ouders. Ik heb dan ook nooit rare dingen gedaan zoals pikken, onrust stoken of wat dan ook. Ik droeg ook geen korte rokjes of navel truitjes omdat mijn moeder dat niet voor me kocht. Nee kleedgeld kreeg ik niet maar ik ging lekker met mijn moeder shoppen. Tattoo en piercing als je 18 bent, net als ik van huis uit heb mee gekregen en netjes aan heb gehouden. Verder vind ik het heel erg belangrijk dat mijn kinderen het gevoel en het vertrouwen hebben dat ze alles met papa en mama kunnen bespreken. Mijn band met mijn ouders is enorm sterk en dat hoop ik straks ook met mijn kinderen te hebben.
wij gaan voor een ouderwetse opvoeding met moderne openheid! Wij hebben ons ideaal plaatje wel in het hoofd zitten en natuurlijk gaan we het veel beter doen dan iedereen om ons heen . Ik ben benieuwd hoe het daadwerkelijk gaat zijn.
Ik ben best streng opgevoed en dan ook nog eens met harde hand. Ik kreeg regelmatig een slag aan de oren of een schop onder mn kont. Toch was bij ons thuis alles bespreekbaar. Overal kon over gepraat worden en ook heel open. En er werd best wel naar je geluisterd (zeker naar mate je wat ouder werd en je zelf over dingen nadacht). In overleg kon gewoon best veel. Laat ik het zo zeggen: goed gedrag zorgde ervoor dat je meer mocht. Als ik liet zien dat ik me zonder ouderlijk toezicht aan de regels kon houden, dan werd dat beloond. Kreeg ik meer vrijheid. Het was aan mijzelf hoe hier mee om te gaan. Ik denk dat ik best wel ouderwets zal zijn. Rust - Reinheid - Regelmaat. Consequent zijn, duidelijk. Nee is nee en ja is ja. De broers en zussen van mij en mijn vriend zullen met oom en tante worden aangesproken (ook als ze dat niet willen, ze wennen er maar aan). Opa en oma, zijn gewoon opa en oma. En over wanneer ze mogen stappen en hoe laat ze dan thuis moeten zijn, dat is iets, dat zien we dan wel. Ik weet dat bij mij mijn vriendenkring daar ook nog invloed op had. De meesten moesten tussen twee en half drie thuis zijn, dus ik ook (onder het motto samen uit, samen thuis). Ik denk net als wat Suuz 750 zegt: De kunst is denk ik om voldoende ruimte te geven om je kind zich goed te laten ontwikken binnen duidelijke grenzen. (Suuz, mooi gezegd!)